[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۳۰
  • دوره جدید

کاهش وزن برایتان دشوار شده است؟ گیاه‌خواری را امتحان کنید، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- احسان فرازمند

farazmand68@yahoo.com

در هفته‌ای که گذشت یک روز را روز جهانی بدون گوشت نام نهاده بودند؛ روزی که در آن بسیاری از مردم جهان از خوردن همبرگر، استیک و سایر خوراکی‌های گوشتی اجتناب کردند. 
کاهش مصرف گوشت برای محیط زیست و کره زمین مفید است؛ اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که روی آوردن به سبزیجات روی سلامت فردی هم اثرگذار است.
محققان اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری دو برابر بیش از رژیم‌های غذایی گوشتخواران در کاهش وزن مؤثر است.
گیاه‌خواران نه تنها به شکلی مؤثرتر وزن کم می‌کنند؛ بلکه این سبک زندگی چربی‌های ماهیچه ها را کاهش داده و در نتیجه باعث افزایش سوخت و ساز (متابولیسم) بدن می شود.
بنابه گفته‌های دکتر هانا کالیووا، محقق برجسته این تحقیق، یافته‌های آنان به طور خاص برای افرادی حائز اهمیت است که از دیابت نوع دوم و سندروم سوخت و ساز رنج می برند.
برای رسیدن به این نتایج، محققان 74بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آنها به صورت تصادفی به برخی بیماران رژیم گیاه‌خواری و به برخی دیگر یک رژیم ضددیابت رایج دادند. رژیم ضددیابتی که مورد استفاده قرار گرفته بود با توصیه‌های رسمی انجمن اروپایی مطالعه دیابت مطابقت داشت.
علاوه بر این، رژیم غذایی گیاه‌خواری که به این افراد داده شده عملاً وگانیسم (حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است مانند حذف تخم مرغ و شیر و ...) بود؛ چنان که شامل بود بر استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، غلات و حبوبات و محصولات حیوانی منحصر شده بود به یک وعده ماست کم‌چرب در روز.
به منظور ارزیابی میزان کاهش وزن هر یک از این روش‌ها، تمام شرکت کنندگان در این پژوهش ناچار بودند 500کالری کمتر از حدی دریافت کنند که وزن آنها را ثابت نگه می داشت.
پس از شش ماه، افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری داشتند، به طور متوسط 6.2کیلوگرم وزن کم کرده بودند، حال آن که این میزان برای افراد با رژیم غذایی متداول 3.2کیلوگرم بود.
هرچند جامعه آماری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته بود کوچک و محدود بوده است، اما نتایج آن اکیداً توصیه می‌کند که با اتخاذ یک رژیم غذایی گیاه‌خواری می‌توان دو برابر گذشته وزن کم کرد. محققان همچنین اثر این رژیم تغذیه‌ای را بر انباشته شدن چربی‌ها در ران افراد شرکت کننده، مورد بررسی قرار دادند.
هر دو رژیم غذایی مذکور تأثیر مشابهی در کاهش چربی‌های زیرپوستی داشتند. چربی‌های سطحی (چربی که سطح ماهیچه‌ها را می‌پوشاند) فقط در رژیم گیاه‌خواری کاهش یافت و چربی درون عضلانی هم در این رژیم بیشتر کاهش یافته بود.
دکتر کالیووا می‌گوید: «ثابت شده است که رژیم غذایی گیاه‌خواری در کاهش وزن مؤثرترین شیوه است. با این حال، ما نشان دادیم که این رژیم در کاهش چربی‌های عضلانی بسیار مؤثر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد.» «این یافته‌ها برای افرادی مهم است که در تلاش‌اند وزن خود را کاهش دهند؛ از جمله کسانی که از سندروم متابولیک (سوخت وساز) و یا دیابت نوع 2 رنج می‌برند. اما بهره‌گیری از این نتایج به همین ختم نشده و هر کسی که با جدیت به مدیریت وزن خود پرداخته و می‌خواهد بدنی سالم و متناسب داشته باشد، می‌تواند این رژیم غذایی را نیز امتحان کند.»

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی