[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ترکیب این دو گیاه بهترین دمنوش ناشتای صبح است، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد   آنلاین، دمنوش زنجبیل و دارچین برای تسکین دردهای دوره قاعدگی خیلی خوب است و همچنین برای درمان اسهال هم مفید است چراکه حاوی تانن است.
به‌دلیل خواص دارچین این ترکیب دارای خواص مفید برای بیماری‌های قندی مانند دیابت دارد و چربی و کلسترول خون را کم می‌کند و برای کاهش تب هم خوب است و در حین بیماری انرژی بدن شما را بالا می برد.
اگر سرماخورده‌اید و حال ندارید بهترین کار این است که یک چای دارچین و زنجبیل میل نمایید.
مطالعات نشان داده که مصرف زنجبیل با سوزاندن چربی‌ها، هضم کربوهیدرات و ترشح انسولین به بهبود سندرم متابولیک کمک می‌کند؛ سندرم متابولیک با اختلالاتی همچون چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی رابطه مستقیم دارد. محققان طی آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که زنجبیل برای کاهش وزن، رفع التهاب، کاهش کلسترول و قند خون موش‌ها مفید بوده و به درمان کبد چرب کمک می‌کند.اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه روی انسان‌ها انجام شده، اما نتایج بررسی‌های محدود، حاکی از آن است که مصرف زنجبیل در انسان‌ها نیز با کالری‌سوزی، چربی‌سوزی و کاهش اشتها به کاهش وزن اضافی منجر خواهد شد.
1. زنجبیل و کاهش اشتها
یکی از علل چاقی، اشتهای زیاد سیری‌ناپذیر در هر وعده غذایی است.
مطالعه‌ای که در سال 2012 در دانشگاه کلمبیا انجام شد، نشان داده است افرادی که همراه صبحانه خود 2 گرم پودر زنجبیل خشک مصرف می‌کنند، 3 ساعت دیرتر از سایرین گرسنه می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود هر صبح 2 گرم پودر زنجبیل به 1 فنجان آب گرم افزوده و میل کنید.
از سوی دیگر، زنجبیل روی هورمون‌های نوراپی نفرین و دوپامین تأثیر می‌گذارد، این دو هورمون باعث فعال شدن بخشی از سیستم عصبی می‌شوند که مسئول کاهش اشتها می‌باشد.
2. زنجبیل و کاهش جذب چربی
هنگام مصرف چربی، لیپیدهای اضافی در سلول‌های چربی ذخیره شده و به مرور به چاقی و اضافه‌وزن منجر می‌شود. مطالعه انجام‌شده در سال 2011 نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل به همراه برخی دیگر از ادویه‌جات باعث افزایش فعالیت غده پانکراس و تولید بیشتر نمک‌های صفراوی می‌شود، این دو عامل در کاهش جذب چربی در بدن هنگام مصرف غذا به ویژه غذاهای پرچرب مفید هستند.
3. زنجبیل و هضم بهتر
زنجبیل خشک، سرشار از فیبر است، فیبر برای هضم بهتر و تخلیه سریع‌تر معده و روده مفید بوده و به سم‌زدایی روده و دفع ضایعات بدن کمک می‌کند، این دو عامل تأثیر مطلوبی در کاهش وزن دارد.
 جالب است بدانید از قرن‌ها پیش، زنجبیل به‌عنوان کمک در هضم غذا در طب سنتی آئورودا استفاده می‌شده است.
4. زنجبیل و افزایش سوخت‌وساز
متابولیسم، فرایند پیچیده‌ای است که طی آن کالری و مواد غذایی بدن مورد استفاده قرار گرفته و هرچه میزان متابولیسم و سوخت‌و‌ساز بدن بیشتر باشد، کالری بیشتری طی عمل هضم می‌سوزد که تأثیر عالی در لاغری سریع دارد.
5. زنجبیل و چربی‌سوزی
زنجبیل اثر ترموژنیک دارد، به این معنا که درجه‌حرارت بدن را افزایش داده و با بالا بردن سوخت‌وساز و متابولیسم بدن به کالری‌سوزی و چربی‌سوزی کمک می‌کند.
6. زنجبیل و کاهش وزن ناشی از التهاب
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، زنجبیل عامل ضدالتهابی قوی است و به‌خصوص برای درمان چاقی در بیماران دیابتی نوع 2 بسیار مفید است، زیرا التهاب ناشی از چاقی و مقاومت نسبت به انسولین از شایع‌ترین عوارض دیابت نوع 2 هستند و زنجبیل با کاهش التهاب به لاغری این افراد کمک می‌کند.
7. زنجبیل و کاهش چربی‌های شکمی
زنجبیل، توانایی مهار سنتر کورتیزول در بدن را دارد، کورتیزول یا هورمون استرس تأثیر نامطلوبی در افزایش چربی‌های شکمی و افزایش وزن دارد.
8. زنجبیل و انرژی‌زایی
چای زنجبیل با افزایش سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی به تولید انرژی در بدن کمک کرده و همین امر، انگیزه کافی برای انجام تمرینات منظم ورزشی و سوزاندن کالری در فرد را فراهم می‌کند.
9. زنجبیل تنها کافی نیست!
اگرچه مصرف منظم زنجبیل تأثیر عالی در لاغری دارد، اما نیاز است فرد در طول دوره مصرف زنجبیل، از غذای رژیمی سالم پیروی کرده و حداقل 5 روز در هفته و روزانه به‌مدت 30 دقیقه ورزش کند تا با افزایش سوخت‌وساز بدن در مدت زمان کوتاه‌تری به وزن ایده‌آل برسد.
دستور تهیه انواع دمنوش‌های لاغری زنجبیل
1. طرز تهیه چای پودر زنجبیل خشک 
1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را به 250 میلی‌لیتر آب داغ(دمای 80 درجه) اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خوب دم بکشد، در صورت تمایل مقداری عسل یا زردچوبه به آن افزوده و گرم بنوشید.
2. طرز تهیه چای زنجبیل تازه برای لاغری
2 قطعه ریشه زنجبیل تازه را پوست گرفته و رنده کنید و به 250 میلی‌لیتر آب در حال جوش اضافه کنید، بعد از 1 دقیقه از روی حرارت برداشته، بگذارید 15 دقیقه بماند تا خوب دم بکشد و سپس مقداری عسل برای خوش‌طعم شدن به آن اضافه کنید.
نکته: برای افزایش خاصیت چربی‌سوزی چای زنجبیل توصیه می‌شود چای را به همراه یکی از مواد زیر مصرف کنید:
نان سفید بدون قند، بادام‌ها، لیمو، فلفل‌هندی، سیر، میوه‌های تازه، توت‌ها، آووکادو و عسل
توجه: بهترین زمان مصرف چای زنجبیل برای لاغری، نوشیدن 250 میلی‌لیتر چای گرم 15 دقیقه قبل از هر وعده غذایی می‌باشد.
3. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و دارچین
حدود 4 قاشق چای‌خوری پودر دارچین را به 1 فنجان آب اضافه کرده و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، مخلوط را از صافی رد کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس یک تکه کوچک زنجبیل خشک به آن افزوده و بعد از 2 دقیقه جوشیدن از روی حرارت بردارید و بعد از صاف کردن بنوشید.
4. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و نعناع
یک تکه کوچک زنجبیل را به همراه 4 یا 5 برگ نعناع تازه به 1 فنجان آب جوش اضافه کرده و بگذارید 2 یا 3 دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از 2 دقیقه آن را صاف کرده و بنوشید. این چای علاوه بر کاهش وزن برای رفع استرس نیز مفید است.
5. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و لیمو
آب دو عدد لیمو را با یک تکه زنجبیل خردشده مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، حرارت را کم کرده و سپس 1 لیتر آب و پوست لیمو را به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آن را از روی شعله برداشته و بعد از خنک شدن و قبل از غذا میل کنید.
6. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و عسل
یک تکه کوچک زنجبیل خردشده را به 1 لیوان آب جوش اضافه کرده و بگذارید 1 دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید، 1 قاشق چای‌خوری عسل به دمنوش اضافه کنید و بنوشید.
عسل علاوه بر شیرین کردن دمنوش، به‌دلیل خواص ضدباکتری از عفونت جلوگیری و معده را تسکین می‌دهد و برای کاهش وزن نیز مفید می‌باشد.
سایر روش‌های مصرف زنجبیل تازه برای لاغری 
مصرف برش نازک زنجبیل تازه(قبل از غذا) برای لاغری مفید است و ترکیب 1 قطعه زنجبیل رنده‌شده، 1 فنجان آب‌لیمو و مقداری نمک(قبل از غذا) هم برای لاغری توصیه می‌شود.
هشدار: از مصرف بیش از حد زنجبیل در طول روز خودداری کنید، دوز مناسب برای مصرف روزانه حدود 1 تا 2 سانتی‌متر ریشه زنجبیل در هر 5 تا 6 ساعت می‌باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی