کیارستمی درباره رزمندگان چه گفت؟، روزنامه شیراز نوین
همزمان با هفته جهانی موزهها و میراث فرهنگی، نشست تخصصی با عنوان «موزهها و پایداری اجتماعی» با حضور مجید اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی، رئیس شورای بینالمللی موزهها، رسول صدرعاملی، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقیپور، مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد. به گزارش صبا و بهنقل از روابط عمومی موزه سینما، مدیرعامل موزه سینمای ایران در ابتدای این نشست با اشاره به شعار امسال روز جهانی موزه، گفت: شعار امسال موزهها «پایداری اجتماعی» است و به همین مناسبت از آقایان سید احمد محیط طباطبایی، حبیب احمدزاده، رسول صدرعاملی، رضا کیانیان و محمدرضا تقیپور دعوت کردیم تا گفتوگویی دوستانه و صمیمی با این موضوع برگزار کنیم.
وی ادامه داد: هدف اصلی از تشکیل نشست این است که بهصورت تخصصی به بررسی نقش موزه سینما در پایداری اجتماعی بپردازیم.
مجید اسماعیلی در ادامه ضمن خوشامدگویی به مهمانان از محیط طباطبایی، رئیس شورای بینالمللی موزهها خواست تا جلسه را با نگاهی به شعار اصلی امسال موزهها آغاز کند.
محیط طباطبایی با تبریک روز جهانی موزه و اشاره به شعار امسال گفت: بیش از چهلهزار موزه در دنیا عضو شورای جهانی موزهها هستند و موزههای ایران نیز نقش پررنگی در این شورا دارند.
وی موزه سینما را یکی از مهمترین و تخصصیترین موزهها دانست و ادامه داد: موزه سینما به ما یادآوری میکند که در گذشته چگونه بودیم و در آینده چگونه باید زندگی کنیم و بهدلیل ماهیت خود موزه سینما، این موزه میتواند ارتباط بهتری با مردم، جامعه و سینماگران نسبت به موزههای دیگر برقرار کند.
اسماعیلی با بیان اینکه در واقع ما با سه مفهوم سینما، موزه و پایداری مواجه هستیم از رسول صدرعاملی خواست تا درباره اینکه موزه سینما صرفنظر از کارهای دانشگاهی در حوزه پایداری چه کاری می تواند انجام دهد، توضیح بدهد.
تقویت روایتها در موزهها
رسول صدرعاملی، کارگردان سینما گفت: پایداری اجتماعی و استمرار این پایداری از درک و شناخت مخاطب و شهروندان نسبت به مسائل بهوجود میآید و زمانی که مخاطب وارد موزهها میشود، دورانی را مرور میکند که این امر به شناخت او نسبت به وقایع و سیر تاریخی آن کمک زیادی میکند.
وی با اشاره به اینکه هر یک از اشیا و هر بخشی در موزهها دارای روایت است، ادامه داد: ما باید بتوانیم در موزه سینما، روایتها و قصههای جذاب را فارغ از تنگنظریها و دستهبندیهای مختلف با یک صداقت و انصاف از تاریخ در دل قصه برای مخاطب بیان کنیم.
صدرعاملی بیان داشت: خلاء جدی امروز این است که زمانی که مخاطب وارد موزه سینما میشود، اطلاعاتی را میگیرد و خارج میشود و به محض خروج آن اطلاعات را فراموش میکند، اما اگر قصه و روایت پشت هر یک از اشیا و یا بخشی را بداند، قطعاً دوباره به آن باز خواهد گشت و مشکل اصلی امروز موزهها کمرنگ بودن این روایتهاست.
مدیرعامل موزه سینما در ادامه با بیان اینکه کارکرد اصلی موزهها آگاهیبخشی و پیوند بین حال و گذشته است از حبیب احمدزاده خواست تا درباره اینکه موزه سینما به موضوع پایداری چگونه میتواند بپردازد، صحبت کند.
موزهها باید زندگی را به جامعه منتقل کنند
حبیب احمدزاده نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی نوع نگاه اشتباهی است که برخیها به کارکرد موزهها دارند، گفت: نوع نگاه برخی افراد به موزهها دقیقاً همان نگاهی است که به دانشآموزان در آموزشوپرورش دارند؛ تصور میشود که مغز مخاطبان یک ظرف خالی است که باید آن را پر کرد درحالی که باید به سمتی حرکت کرد که مخاطب و بازدیدکننده موزه بعد از دیدن هر موزهای به سمت تفکر و تکاپو حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه موزهها باید مانند شمع و نور، نقش روشنگری و افزایش آگاهی داشته باشند، افزود: موزهها در هر شکل و عنوانی باید حس زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند و مانند یک دونده دو امدادی، تجارب گذشتگان را به نسل امروز و تجارب نسل امروز را به آیندگان منتقل کنند. بهعنوان مثال، موزه سینما میتواند از خود افراد کهنهکار این رشته و حتی بازنشستههای سینما بهعنوان روایتگران این مجموعه تاریخی استفاده کند.
احمدزاده با اشاره به اینکه موزه باید پویا و زنده باشد، بیان داشت: اگر هر موزهای به افراد جامعه و شهروندان بگوید که شما قرار نیست همه مسائل را از ابتدا تحربه کنید، بلکه میتوانید تجربیات دیگران را ببینید و آگاهی پیدا کنید، قطعاً میتواند کاری را انجام بدهد که دانشگاهها و مدارس نتوانستهاند انجام بدهند.
وی با تأکید بر اینکه موزهها باید از نمایشی بودن صرف دست بردارند، گفت: موزه باید پویا باشد و نباید تنها به پوسته اکتفا کند بلکه باید محتوای پویا را تکثیر کند.
اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه در مفهوم پایداری بحث تعادل وجود دارد و کنترل بحرانها از جمله موضوعاتی است که به پایداری مربوط میشود، از رضا کیانیان خواست تا درباره ارتباط بین پایداری و سینما صحبت کند.
کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان هستیم
محمدرضا تقیپور، مدیر موزه صلح تهران نیز با تبریک هفته جهانی موزهها، گفت: ارتباط رو در رو و زنده با مخاطبان و بازدیدکنندگان و برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی، میتواند نقش مهمی در پویایی موزهها داشته باشد.
تمامی موزهها فارغ از تعریفی که دارند هدف اصلیشان اطلاعرسانی و آگاهیبخشی است و این اطلاعرسانی با تأکید بر تاریخ گذشته بنا نهاده شده است.
تقیپور با ذکر خاطرهای از بازدید زندهیاد عباس کیارستمی از موزه صلح، اظهار کرد: کیارستمی بعد از بازدید سهساعته از موزه صلح اعلام کرد که ما در تاریخ دوبار مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم؛ یکبار زمانی که به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و یکبار دیگر نقش پررنگی که در اطلاعرسانی و آگاهیبخشی درباره جنگ داشتند.
یکی از راههایی که باعث میشود ارتباط جامعه و موزهها تقویت شود این است که موزهها روابط خود را با سازمانهای مردمنهاد گسترش بدهند و هرچه این ارتباط بیشتر باشد، قطعاً اثرگذاری موزهها نیز بیشتر خواهد شد.
کشوری که سینما نداشته باشد هویت ندارد
رضا کیانیان با اشاره به اینکه به موزهها علاقه جدی و شخصی دارد و از نظر او موزهها نقش پررنگی در پیشبرد هر جامعهای و توسعه ملی دارند، گفت: تفاوت اصلی که بسیاری از موزههای داخل کشور با موارد مشابه خود در خارج از کشور دارند این است که فعالیت موزههای خارج از کشور زنده و پویاست و باید توجه داشته باشیم که موزه انبار اشیای عتیقه نیست، موزه زنده است و گرفتار کردن اشیا و قابها و دور نگه داشتن گذشته از امروز است.
وی با تأکید بر اینکه باید باور به موزهها را در افکار عمومی تغییر داد، افزود: اینکه وقتی میخواهند موضوعی را قدیمی و کهنه و بیفایده نشان بدهند، میگویند موزهای است! نگاه درستی نیست زیرا موزهها دریچه و پنجرهای را به روی جامعه باز میکند که افراد میتوانند گذشته و شناسنامه خود را در آنجا ببینند و بشناسند و برای توسعه دست به دامان الگوهای غریبه نشوند. قطعاً وقتی بدانند از چه پشتوانه قوی برخوردار هستند، احساس شادی و قدرت خواهند کرد و راه روبهرو را روشنتر خواهند دید.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین