[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه حلوای آغوز ، روزنامه شیراز نوین

حلوا یکی از دسرهای قدیمی و سنتی ایرانی است و حلوای اغوز یک حلوای مازندرانی است که با برنج تهیه می‌شود. طعم غالب در این حلوا، برنج و گردو است. در این حلوا از آرد‌برنج استفاده نمی‌شود و از خود برنج خرد‌شده تهیه می‌شود. این حلوا، طعم و عطر فوق‌العاده ای دارد که نیازی به گلاب و وانیل یا هرگونه اسانسی ندارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه حلوای آغوز در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم
برنج: ۲ پیمانه
گردوی خرد شده: ۴ پیمانه
شکر: به مقدار لازم
آب: ۵ پیمانه
شیره خرمالو: یک پیمانه یا کمتر

 طرز تهیه 
 مرحله اول 
برای تهیه حلوای سیاه و خوش‌مزه آغوز در ابتدای کار، برنج را کمی خرد می‌کنیم. برای این کار ابتدا برنج را شسته و حدود یکی‌دو ساعت در آب می‌خیسانیم. سپس آب برنج را بیرون می‌ریزیم و روی یک پارچه در سینی پهن می‌کنیم تا خشک شود.
 مرحله دوم 
بعد از یکی‌دو روز که برنج خشک شد، برنج‌ها را در حدی که خرد شود در آسیاب یا غذاساز می‌ریزیم. برنج نباید آرد شود، ولی در حلوا هم احساس نشود. در ادامه نصف مقدار گردوی خرد شده را نیز کمی ریزتر خرد می‌کنیم.
 مرحله سوم
یک کاسه برمی‌داریم و آب و شکر را درون آن می‌ریزیم و هم می‌زنیم تا شکر حل شود. میزان شکر، به ذائقه خانواده بستگی دارد و میزان آن متفاوت است. 
 مرحله چهارم
در این مرحله برنج و گردو را درون یک قابلمه می‌ریزیم و سپس شیره خرمالو را به آن اضافه و مخلوط می‌کنیم. در این مرحله آب و شکر را هم به برنج، اضافه کرده و با هم مخلوط می‌کنیم. سپس روی شعله متوسط قرار می‌دهیم.
 مرحله پنجم
حالا به‌صورت مرتب هم می‌زنیم تا ته نگیرد و آنقدر این کار را ادامه می‌دهیم تا آب حلوا بخار و کمی سفت شود. حالا حرارت را خیلی کم می‌کنیم و به هم زدن ادامه می‌دهیم تا گردو روغن بیندازد. 
 مرحله ششم
بعد از این که گردو، روغن پس داد و حلوا در قابلمه به‌صورت گهوار‌ه‌ای شد، مقداری حلوا را با دست گلوله می‌کنیم و اگر به دست نچسبد، حلوا آماده است. 
برای این حلوا نیازی به گلاب، هل یا وانیل نداریم، چون خود برنج و گردو دارای عطر و بوی زیادی است؛ همچنین در این حلوا بیشتر طعم برنج و گردو حس می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی