[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی منصوب شد، روزنامه شیراز نوین

حکم آیت‌الله رئیسی برای دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی به گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب جایگزین دریابان شمخانی پایان داد؛ حکمی که سکان هدایت دبیرخانه مهم‌ترین نهاد امنیتی کشور را به دریادار احمدیان سپرد.
به گزارش ایرنا، در آخرین شامگاه اردیبهشت، امیر دریابان «علی شمخانی» با انتشار یک بیت شعر از محتشم کاشانی در صفحه شخصی خود در توییتر، به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر پایان مسئولیتش در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی قوت بخشید و برخی رسانه‌ها هم بلافاصله گزینه‌هایی را برای جایگزینی او مطرح کردند.
در این میان یک نام بیشتر موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت و به نظر می‌رسید شانس او برای تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی بیش از سایران است: 
دریادار «علی‌اکبر احمدیان» که البته نسبت به کسانی که نامشان مطرح می‌شد، به‌رغم کارنامه ارزنده‌ای که دارد، چندان شناخته‌شده نبود.
صبح دیروز اما حکم آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و رئیس‌جمهور با قدردانی از زحمات و تلاش‌های ۱۰ساله شمخانی که از سال ۹۲ مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را عهده‌دار بود، دریادار احمدیان را به‌عنوان جایگزین وی منصوب کرد.
مأموریت‌های «شعام»
شورای عالی امنیت ملی که با عنوان اختصاری «شُعام» شناخته می‌شود، در بازنگری سال ۱۳۶۸ قانون اساسی تشکیل شد و بر اساس قانون، مأموریت خطیر و گسترده تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور برعهده این نهاد قرار داده شده است.
ریاست این شورا با رئیس‌جمهور است و دبیر شورا نیز با حکم او منصوب می‌شود که مسئولیت اداره دبیرخانه و نظارت بر اجرای صحیح تصمیمات و مصوبات شورا و امور اداری و اجرایی شورا را برعهده دارد؛ در شورا اما یک مقام مهم دیگر هم حضور دارد: نماینده رهبر معظم انقلاب که معمولاً دبیر شورا چنین جایگاهی را نیز کسب می‌کند.
سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی
«علی‌اکبر احمدیان» که یکی از چهره‌های مسلط بر مسائل امنیت ملی به‌شمار می‌رود، متولد ۱۳۴۰ در شهر بابک استان کرمان است؛ او روزهای زیادی را در کنار سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله سپری کرده و در عملیات‌های فتح‌المبین، خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر ۳، کربلای ۳ و کربلای ۴ نیز حضوری فعال داشته است. سردار احمدیان توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده‌ است.
احمدیان علاوه بر دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی، دکترای دندان‌پزشکی را در سوابق تحصیلی خود دارد.
در روزهای جنگ، نامش در کنار معماران تحول در نیروی دریایی سپاه قرار گرفت و نقش‌آفرینی‌های زیادی در ایجاد یک نیروی دریایی نوین و بدیع در سپاه داشت.
وی سال ۶۴ با حکم امام(ره) به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب و پس از جنگ نیز جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه شد و چندی بعد با حکم فرمانده کل قوا، عهده‌دار فرماندهی نیروی دریایی شد.
احمدیان پس از ۱۶ سال فعالیت در نیروی دریایی سپاه، در سال ۷۹ به‌عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه از رهبر معظم انقلاب حکم گرفت و در طول هفت سالی که در این مسئولیت قرار داشت، تحول عظیمی در ساختار اداری و ارتقای توان سازمانی سپاه در ابعاد مختلف به وجود آورد.
دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی که ۱۶ سال ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت، فرماندهی دانشگاه امام حسین(ع) را نیز در سوابق کاری خود دارد. احمدیان همچنین یکی از ۵ عضو جدیدی بود که رهبر معظم انقلاب ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام، 
اضافه کردند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی