[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

گفتمان ملاصدرا جهانی بود، روزنامه شیراز نوین

استاندار فارس در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرای شیرازی گفت: ملاصدرا اندیشه اسلامی ایرانی را در پیوندگاه فلسفه و عرفان، حکمتی دیگر برون آورد و با حرکت جوهری خویش، حقیقت دیگری را بر هستی نمایان ساخت.
به گزارش دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، محمدهادی ایمانیه در این پیام بیان کرد: سپاس، آفریدگاری که اندیشیدن را در انسان نهاد و هستی را در او روان ساخت. او که در هر هنگامه‌ای راهنمایی آورد تا اندیشگاه انسانی را به بلندای دانش و اندیشه رهنمون کند.
وی ادامه داد: خرداد، ماه اندیشه‌ورزانی است که بر صدر جهان، گفتمانشان می‌درخشد. ماهی که با بزرگداشت حکیم بزرگ و اندیشمند سترگ، ملاصدرای شیراز آغاز می‌شود؛ همو که اندیشه اسلامی ایرانی را در پیوندگاه فلسفه و عرفان، حکمتی دیگر برون آورد و با حرکت جوهری خویش، حقیقت دیگری را بر هستی نمایان ساخت.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس گفت: همان مکتب اندیشگاهی که حکیم وارسته و اندیشمندی از پیروان حکمت متعالیه صدرایی، امام خمینی(ره)، با زدودن تیرگی‌های بی‌خرد ستم‌شاهی، آن را بر صدر نشاند.
ایمانیه در ادامه این پیام یکم خرداد، روز بزرگداشت صدرالمتألهین، ملاصدرای شیرازی، آغازگری بر مکتب اندیشگاهی حکمت، فلسفه و عرفان اسلامی ایرانی شیعه، را بزرگ و گرامی داشت.
نخستین روز از ماه خرداد به گرامیداشت صدرالمتألهین، «ملاصدرای شیـرازی» اختصاص یافته است.
«صدرالدین محمد بن ابـراهیم بن یحیی قوامی شیرازی» مشهور به «ملاصـدرا» و پیروان مکتب وی را «صدرالمتألهین» نامیده‌اند. این فیلسوف در سال ۹۷۹ هجـری قمری در شیراز چشم به جهان گشود. نخست در محضر پدر به کسب علوم و معارف پرداخت و پس از مرگ وی به تکمیل معارف و معلومات خود پرداخت.
ملاصدرا در علوم عقلی از فیلسوف شهیر «میرداماد» و درعلوم نقلی نیز از محضـر «بهاءالدین محمد عاملی» که شیخ‌الاسلام نامیده می‌شود، بهـره‌های فراوانـی برد.
این فیلسوف ایرانی پس از پایان تحصیلات به قم رفت و در «کهک» از توابع این شهر گوشه‌نشینی اختیار و از رهگذر مجاهدت و ریاضت دریچه‌ای به عالم قدسی باز کرد و توانست حقایق علمی پیش‌آموخته را از راه «مکاشفات» مشاهده کند.
تألیف آثار ارزنده و تأسیس مکتب فلسفی، مربوط به همین دوره از زندگی این فیلسوف برجسته است. در هفتمین سفری که پیاده عازم حج شد یا پس از بازگشت از این سفر در بصره و در سن ۷۰سالگی، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
حیات علمی این فیلسوف که از رهگذر آن توانست خـدمات ارزنده‌ای به فلسفـه کند، به سه بخش و دوره تقسیم می‌شود؛ نخست بخش دوره «شاگردی و دانش‌اندوزی» است که در این دوره وی تنها به بحث و تتبع در آرا و نظریه‌های متکلمان و فیلسوفان پرداخت و هنوز به مرحله مسلک عرفانی نرسیـده بود.
پانزده سال از زندگی وی نیز صرف عبادت در منطقه کهک قم شد که خود او این دوره را دوران پی‌بردن به رموز و اسراری می‌نامد که از راه بـرهان کشف نشده بود.
سومین دوره حیات این فیلسوف مربوط به دوره «تألیف» است که وی موفق شد به نگارش حقایقی بپردازد که خـداوند از راه الهام و انکشاف به او اعطا کـرده بود.
کتاب «اسفار» اولین کتابی است که محصول دوره عزلت طولانی ملاصدرا بوده و اسفار اربعه را می‌توان دایرةالمعارف بزرگ فلسفی و اساس دیگر تألیفات ملاصدرا به‌شمار آورد. المبدأ و المعاد، الشواهد الربوبیه، المشاعر، حکمه العرشیه، رساله در جبر و تفویض، رساله الحدوث، رساله اکسیرالعارفین، رساله القضا و القدر، رساله حرکه الجوهریه از جمله کتاب‌ها و مقاله‌های ملاصدرای شیرازی محسوب می‌شود که بیشتر به زبان عربی به رشته تحریر درآمده‌اند.
این فیلسوف شیرازی پس از «ابن سینا» مشهورترین دانشمند و حکیـم ایرانـی و پایه‌گذار مکتب «حکمت متعالیه» در فلسفه اسلامی به شمار می‌رود.
در حال حاضر آثار ملاصدرا ب‌عنـوان یکی از منابع اصلـی فلسفه، موردتـوجه فیلسوفـان و اندیشمندان جهان است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی