[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

افزایش فرزندخواندگی ، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا هوشیار مدیرکل بهزیستی فارس، با اشاره به واگذاری تعداد ۱۲۲ فرزند به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در سال گذشته، گفت: بنا بر اعلام آمارهای سازمان بهزیستی کشور، استان فارس جزو ۶ استان اول کشور در امر 
فرزندخواندگی است.
هوشیار با بیان اینکه از ۱۲۲ فرزند واگذارشده، ۵۰ نفر پسر و ۷۲ فرزند با جنسیت دختر بوده‌اند، تعداد خانواده‌های پشت نوبت متقاضی فرزندخواندگی در استان فارس را ۶۵۰ خانواده برشمرد و عنوان کرد: در واگذاری فرزندان دو موضوع اصلی وجود دارد؛ اول تأیید صلاحیت خانواده‌های متقاضی و دوم وجود فرزند قابل‌واگذاری در مراکز؛ زیرا بخشی از فرزندانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، شرایط واگذاری برای فرزندخواندگی را ندارند. بی‌سرپرست‌بودن یا بدسرپرست‌بودن کودک باید موردتأیید مقام قضایی قرار بگیرد؛ لذا تعداد فرزندان قابل‌واگذاری نسبت به تعداد متقاضیان محدود است.
او در ادامه افزود: متقاضیان فرزندخواندگی ابتدا در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام نموده و مدارک خود را بارگذاری می‌کنند و بعد از تماس با آنها مصاحبه و مراحل بعد توسط کارشناسان بهزیستی انجام و پیگیری می‌شود. اولویت اول واگذاری فرزند با زوج‌های دارای صلاحیت بدون فرزند و اولویت دوم بانوان مجرد هستند و خانواده‌های دارای فرزند نیز اولویت سوم در واگذاری فرزندان هستند.
 مدیرکل بهزیستی فارس، بیشتربودن متقاضیان کودکان شیرخوار با جنسیت دختر را از چالش‌ها برشمرد و عنوان کرد: این نگرش باید اصلاح شود؛ زیرا تمامی فرزندان در سنین مختلف و با هر جنسیتی نیاز به والدین دارند و حق دارند که از آغوش گرم خانواده بهره‌مند شوند.
عبدالرحمن سلیم حقیقی مدیر روابط‌عمومی و مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس، با بیان اینکه افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به خدماتی که بهزیستی ارائه می‌دهد موجب ترغیب آنها به موضوع فرزندخواندگی شده است، گفت: در سال پیش رو تلاش بهزیستی بر این است که با تکیه بر موضوع امین موقت از طریق شناسایی خانواده‌های دارای صلاحیت، کودکان را به جای نگهداری در مراکز اقامتی به خانواده‌های امین بسپارند تا امور مددکاری کودک انجام و کودک به خانواده نَسبی یا سببی بازپیوند یا وارد خانواده جایگزین شود.
سلیم حقیقی در توضیح برنامه امین موقت افزود: واگذاری فرزند به‌صورت امین موقت، در پاره‌ای موارد به دلیل اینکه والدین زیستی یا بستگان فرزندان به‌صورت موقت شرایط پذیرش فرزندشان در خانواده را ندارند، کودک بعضاً مجبور است مدتی را که گاهی تا ۲ سال به طول می‌انجامد، در مراکز ماندگار شود تا تعیین تکلیف شود.
این مدت در واقع کلیدی‌ترین زمان زندگی کودک است و آنها از داشتن خانواده یا تجربه لمس عشق پدر و مادر محروم می‌مانند.
خانواده‌های متقاضی می‌توانند در مدت‌زمان کمی بعد از درخواست در صورت داشتن شرایط، این کودکان را پذیرش کنند.
در بعضی مواقع ممکن است این روند امین موقت پس از گذشت ۲ سال که والدین زیستی نتوانند شرایط بازگشت کودک به خانواده را مهیا کنند، فرزند در خانواده فرزندپذیر تبدیل به فرزندخوانده شود.
مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس به موضوع کودکان با نیازهای ویژه نیز اشاره کرد و افزود: تعداد قابل‌توجهی از فرزندانی که در طول سال به دلیل بی‌سرپرستی و بدسرپرستی در شیرخوارگاه‌ها و خانه‌های کودکان و نوجوانان پذیرش می‌شوند، به دلایل متعدد دچار معلولیت‌ها و بیماری‌های مادرزادی یا ژنتیکی هستند و به همین دلیل شانس ورود آنها در خانواده جایگزین نسبت به دیگر کودکان کمتر می‌باشد. بسیاری از این کودکان در صورت حضور در کانون گرم خانواده می‌توانند محدودیت‌های ناشی از مشکلات جسمی و روانی را بهبود ببخشند؛ همان‌طور که همیشه بیان شده است، معلولیت محدودیت نمی‌باشد و امکان رشد توانایی‌ها و پتانسیل‌های این کودکان در خانواده فراهم خواهد شد.
در همین راستا شرایط سپردن فرزندان با نیازهای ویژه به خانواده‌ها تسهیل شده است و طی پروسه‌ای با کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. 
سال گذشته ۷ نفر از کودکان با نیازهای ویژه بهزیستی فارس به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند و در حال حاضر ۳۵ فرزند با نیاز ویژه در مراکز بهزیستی فارس نگهداری می‌شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی