[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کشت کاکائو موجب نابودی جنگل های آفریقایی می‌شود ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش سیناپرس، نقشه ‌های جدید ماهواره‌ای با وضوح بالا از کشت کاکائو در ساحل عاج و غنا نشان می‌‌دهد، این عمل به‌‌طور قابل‌‌توجهی مخرب‌تر از آن چیزی است که منابع رسمی تا به امروز گزارش کرده‌‌اند و کشت کاکائو ممکن است با جنگل‌‌زدایی در این منطقه مرتبط باشد.
ساحل عاج و غنا بزرگترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان هستند که دوسوم تولید این ماده خوش‌مزه را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، وسعت و توزیع دقیق مزارع کاکائو در دو کشور علی‌رغم ارتباط اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این صنعت تاکنون ناشناخته بوده است.
تخمین زده شده است که ساحل عاج بیش از ۹۰ درصد از پوشش جنگلی خود را از سال ۱۹۵۰ از دست داده و غنا ممکن است بیش از ۶۵ درصد جنگل‌هایش را به‌دلیل توسعه مزارع کاکائو از دست داده باشد. 
همچنین تاکنون فقدان نقشه‌های دقیق مانع از تعیین کمیت دقیق گسترش کاکائو در مناطق حفاظت‌شده و تولید و بازده کاکائو شده و اطلاعاتی را که می‌تواند حاکمیت زمین پایدار را بهبود بخشد، محدود کند.
به همین دلیل، نیکولای کالیشک و همکارانش طی مطالعات اخیر خود برای کشف وسعت مزارع کاکائو در این منطقه، یک شبکه اطلاعاتی را بر روی مجموعه داده‌ای از بیش از ۱۰۰ هزار مزرعه کاکائو در ساحل عاج و غنا، همراه با تصاویر ماهواره‌ای در دسترس عموم، ارائه دادند. این شبکه اطلاعاتی توانست نقشه‌هایی با وضوح بالا از مزارع کاکائو ایجاد کند که سپس توسط مشاهدات روی زمین تأیید شد.
براساس این نقشه ‌ها، محققان پیشنهاد می‌‌کنند که کشت کاکائو ممکن است به ترتیب با بیش از ۳۷ درصد و ۱۳ درصد از بین رفتن جنگل‌‌ها در مناطق حفاظت‌‌شده ساحل عاج و غنا مرتبط باشد. 
این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که داده‌های رسمی، کل سطح زیرکشت شده کاکائو را دست‌کم می‌گیرند و برای نمونه در غنا سطح کلی کشت کاکائو تقریباً ۴۰ درصد بیشتر از ارقام رسمی بود.
نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که نقشه‌های آنها ممکن است به درک وسیع‌تری از کشت کاکائو در منطقه کمک کند که پیامدهایی برای حفاظت و توسعه اقتصادی دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی