[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

استعدادیابی حرفه‌ای با عبور از فیلتر پزشکی، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
نشست هم‌اندیشی و ارائه طرح همکاری بین مسئولان هیئت‌های وزنه‌برداری و کراس‌فیت استان با هیئت پزشکی ورزشی استان فارس، پیش از ظهر روز شنبه ششم خردادماه در دفتر هیئت پزشکی ورزشی برگزار شد.
در این جلسه، آرش حبیبی و محمد هاشم‌پور رئیس و نایب‌رئیس هیئت وزنه‌برداری استان حضور داشتند و با کاوه باشتی، ریاست هیئت پزشکی ورزشی، اسکندر رحیمی، رئیس کمیته آموزش و تغذیه این هیئت و همچنین محسن داوودی، دبیر هیئت پزشکی ورزشی فارس دیدار کردند.
هاشم‌پور که ریاست انجمن کراس ‌یت استان را نیز بر عهده دارد، هدف اصلی از این نشست را ارائه یک‌سری طرح‌ها برای گسترش ورزش استان، به خصوص در بحث استعدادیابی عنوان کرد و افزود: طرح‌هایی که در نظر داریم، فقط به وزنه‌برداری و کراس‌فیت محدود نمی‌شون و کاری است که ما را به هیئت پزشکی ورزشی نزدیک می‌کند و بحث آکادمی استعدادیابی است که در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
وی در این‌باره توضیح داد: ما می‌خواهیم یک آکادمی استعدادیابی را برای وزنه‌برداری و کراس‌فیت تعریف کنیم و کار ما با آن استعدادیابی که در سایر حوزه‌ها دیده‌ایم، متفاوت است. ما در این آکادمی، می‌خواهیم بحث پزشکی ورزشکاران را به شکل جدی دنبال کنیم.  یعنی روانشناس پزشکی، پزشک تغذیه، فیزیوتراپ و به‌طور کلی یک مجموعه کامل پزشکی داشته باشیم که وقتی فرد را از کوچه و محله و مدرسه جذب می‌کنیم، آنها از فیلتر پزشکان متخصص ورزشی عبور کنند و در ادامه، این هیئت پزشکی ورزشی باشد که تعیین کند هر فرد به درد چه رشته یا رشته هایی می خورد. سپس ما یک پلن اجرایی به مربی بدهیم تا مربی بداند قرار است با این ورزشکار چه تمریناتی انجام شود. هدفمان هم این است که همه اقشار و گروه‌های سنی به ورزش وارد شوند.
نایب‌رئیس هیئت وزنه‌برداری استان تأکید کرد: به‌جز مسئله استعدادیابی، ما بحث اشتغال ورزشکاران را هم استارت زده‌ایم و برای مسکن آنها هم برنامه داریم. خدمات رفاهی هم یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در دستور کار قرار داده‌ایم و بزرگترین اتوماسیون رسمی را نیز داریم برای خانه وزنه‌برداری و انجمن کرا‌ فیت استان راه‌اندازی می‌کنیم که فرد از مرحله ثبت‌نام تا پایان راه مربیگری و قهرمانی، برنامه‌اش تعریف شده باشد و این اتوماسیون تا ماه آینده وایرال خواهد شد.
هاشم‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: هدف ما این است که این حرکت هیئت وزنه‌برداری و کراس‌فیت به‌عنوان الگویی برای سایر هیئت ها مطرح شود؛ یعنی ما کشف استعداد را انجام می‌دهیم و اگر متوجه ‌شویم فرد به درد این دو رشته نمی‌خورد، سپس او را به هیئت‌های دیگر پیشنهاد می‌دهیم تا اجازه دهیم که هم ورزشکار بتواند رشته مناسب خودش را انتخاب کند و هم فضا برای هیئت‌ها در زمینه جذب استعدادهای مناسب، فراهم شود.
رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس نیز از نگاه تازه هیئت‌های وزنه‌برداری و کراس‌فیت به نیکی یاد کرد و اظهار داشت: ورود به بحث استعدادیابی بسیار با ارزش است؛ خیلی وقت‌ها بچه‌ها تا سال‌های سال در ورزشی فعالیت می‌کنند که اصلاً مناسب فیزیک آنها نیست! و این را خیلی دیر می‌فهمند. پس چنین حرکتی از سوی هیئت وزنه‌برداری و کراس‌فیت، برای ما نیز با ارزش است. 
کاوه باشتی افزود:  ما در کمیته‌های مختلف، از تغذیه تا حرکات اصلاحی و روان‌شناسی ورزشی و سایر زمینه‌ها، می‌توانیم به هیئت‌ها کمک کنیم. تاکنون هیچ‌یک از هیئت‌ها از این بُعد، وارد بحث همکاری با هیئت پزشکی ورزشی نشده بودند و این نگاه جدید هیئت وزنه‌برداری و کراس‌فیت، برای ما ارزشمند است و منافعی را برای هر دو هیئت در برخواهد داشت.
باشتی دتصریح کرد: از لحاظ پوشش‌های پزشکی و درمانی که مانند همیشه در خدمت ورزشکاران هستیم، اما فکر می‌کنم در زمینه همکاری با این دو هیئت به خصوص، همکاری ما در بُعد آموزشی پررنگ‌تر خواهد بود.
رئیس کمیته آموزش و تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان فارس نیز در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: لازم است که استعداد یابی از همان سنین کودکی یعنی چهار تا پنج سالگی شروع شود و خوشحال هستیم که هیئت‌های وزنه‌برداری و کراس‌فیت با چنین رویکردی وارد بحث استعدادیابی شده‌اند.
مدیرکل پیشین اداره کل تربیت بدنی استان فارس افزود: همیشه دلم می‌خواست که هیئت‌ها این همکاری و همراهی تنگاتنگ را با همدیگر داشته باشند، نه فقط با هیئت پزشکی ورزشی بلکه با تمام هیئت‌ها یک چنین اتفاقی بیفتد و امیدوارم این ارتباط را به صورت مداوم و موثر شاهد باشیم.
اسکندر رحیمی اضافه کرد: ما در بخش‌های مختلف آموزش، روان‌شناسی و تغذیه، متخصصانی داریم که می‌توانند به رشد استعدادها کمک کنند. بحث روان‌شناسی از مسائلی است که در ورزش ما کمتر مورد توجه قرار گرفته، در حالی که کشورهای موفق در حوزه ورزش، خیلی آن را مورد توجه قرار می‌دهند. من یادم است که کشور آمریکا برای ورزشکاران خود در مسابقات المپیک، ۱۱ روان‌شناس همراه خودش داشت و این نشان می‌دهد که متخصصان روان‌شناسی در پیشرفت ورزشکاران بسیار مؤثر هستند.
دبیر هیئت پزشکی ورزشی نیز گفت: پس از انجام مراحلی که باید توسط هیئت‌هایی مثل وزنه‌برداری و کراس‌فیت انجام شود، نوبت به این می‌رسد که افراد چندین جلسه به هیئت پزشکی ورزشی آمده و اصلاحات لازم در زمینه‌های مختلف روی آنها انجام شود. 
محسن داوودی افزود: ما در هیئت هم امکانات لازم را داریم و هم از حضور متخصصان استفاده می‌کنیم  تا براساس شرایطی که باید در خصوص آنها به جمع‌بندی برسیم، بتوانیم همکاری لازم را با هیئت‌های وزنه‌برداری و کراس‌فیت، داشته باشیم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که حرکتی که توسط این دو هیئت آغاز شده، ادامه‌دار باشد و در نطفه خفه نشود.
در پایان این نشست، مقرر شد که در جلسات آینده، جزییات همکاری بین این هیئت‌ها مطرح شود تا کار استعدادیابی جامعِ مدنظر هیئت‌های وزنه‌برداری و کراس‌فیت با همکاری هیئت پزشکی ورزشی استان به‌طور جدی آغاز شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی