[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بازگشتِ سریع طلسم شد!، روزنامه شیراز نوین

محمد رضا جوکار:  
به بهانه عدم صعود فجر شهید سپاسی به لیگ برتر در فصل جاری، یک سال پس از سقوط این‌تیم از لیگ برتر در فصل ۴۰۰_۴۰۱ نگاهی به آمار تیم‌های سقوط‌کننده در 10 سال اخیر می‌اندازیم. آماری که نشان می‌دهد کمتر تیمی توانسته پس از سقوط در همان سال اول موفق به صعود مجدد به لیگ برتر شود.
البته فجری‌ها یک بار پس از سقوط در فصل  ۸۸-۸۹ به لیگ یک، بلافاصله در فصل بعد و جایی که «سه تیم» از لیگ یک به لیگ برتر صعود می‌کردند، توانست به‌عنوان تیم دوم گروه خود به بازی پلی‌آف صعود کرده و با برتری مقابل آلومنیوم هرمزگان، به‌عنوان تیم سوم راهی لیگ برتر شود.
همچنین تیم ‌پیکان هم که در مقطعی «آسانسور لیگ» لقب گرفته بود، در فصل ۹۵-۹۴ یعنی یک سال پس از آخرین سقوطش از لیگ برتر، مقتدرانه و به‌عنوان تیم نخست به سطح اول فوتبال کشور برگشت.
ولی از فصل ۹۵-۹۶، با قانون عجیب کاهش سهمیه تیم‌های صعودکننده از لیگ یک به دو تیم، دیگر هیچ تیمی نتوانسته بلافاصله پس ازسقوط، به لیگ برتر بازگردد. قانونی که به نوعی اجحاف در حق تیم‌های لیگ یکی هم محسوب می‌شود.
آمار فاجعه بارتر اینکه بیش از ۷۰ درصد تیم‌های سقوط‌کننده از لیگ برتر به لیگ یک در 10 سال گذشته، یک سال پس از سقوط، یا یا به لیگ دسته دوم و دسته سه سقوط کرده‌اند یا به‌طور کلی منحل شده‌اند!
پدیده مشهد، ماشین‌سازی تبریز، شاهین بوشهر، گسترش فولاد تبریز، سپیدرود رشت، سیاه جامگان مشهد، نفت تهران، راه‌آهن تهران، صبای قم، استقلال اهواز، گهر درود، شهید قندی یزد، داماش گیلان و البته تیم قدیمی شهرمان یعنی برق، همگی تیم‌های مطرحی بودند که در این سال‌ها پس از سقوط از لیگ برتر، در کمتر از یک یا دوفصل یا منحل شدند یا به لیگ‌های دو و سه سقوط کردند!
فجر شهید سپاسی، تراکتورسازی، نفت آبادان، مس کرمان، استقلال خوزستان و سایپا هم از جمله تیم‌های مطرح لیگ برتری بودند که سال‌ها در لیگ یک برای رسیدن به لیگ برتر تلاش کردند و نتوانستند به محض سقوط به لیگ یک، در همان سال اول صعود کنند و بدین‌ترتیب چند سالی را در لیگ یک سپری کردند.
حال تیم ‌فجر شهید سپاسی هم در این فصل با وجود اینکه تا هفته‌های آخر یکی از مدعیان صعود و بازگشت به لیگ برتر بود، ولی نتوانست این طلسم را بشکند و سال آینده هم باید در سطح دوم فوتبال کشور به میدان برود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی