[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این سبزی حافظ سلامت قلب و سلامت استخوان‌هاست، روزنامه شیراز نوین

کلم برگ همانند دیگر انواع کلم حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های C وK است و ترکیباتی دارد که با التهابات مقابله می‌کند. گنجاندن کلم در رژیم غذایی یکی از انتخاب‌های سالم غذایی است که در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مختلف نقش دارد.
به گزارش صدآنلاین، در ادامه این مطلب به فواید عادت به خوردن کلم اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 
1. کاهش التهابات بدن
تاثیر کلم در کاهش التهابات بدن یکی از مهم‌ترین فواید برای سلامت است؛ برگ‌های کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که به مقابله با رادیکال‌‌های آزاد شهرت دارد. مطالعات نشان می‌‌دهد که کائمفرول، کرستین و آپیژنین مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های کلم برگ سفید هستند که سیانیدین در کلم برگ بنفش به‌وفور وجود دارد. کائمفرول در پیشگیری از سرطان مؤثر است و سیانیدین نیز تأثیرات ضددیابت، ضدسرطان و مقابله با چاقی دارد.
گلوکوسینولات، ترکیبات دیگر در کلم برگ هستند که در بافت‌های بدن جذب شده و با پروتئین‌های پیام‌رسان در سلول‌‌ها واکنش نشان می‌دهند و آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و دیگر مولکول‌های محافظ آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی را تولید می‌کنند. این فرایند به بدن کمک می‌کند تا مواد زائد را از بین ببرد که منجر به کاهش التهابات و استرس اکسایشی می‌شود و نقش محافظ در برابر بیماری‌های قلبی‌عروقی، زمینه سرطان و اختلالات متابولیک نظیر دیابت دارد.
2. پیشگیری از سرطان
مطالعات بسیاری در مورد تأثیر کلم برگ در مقابله با سرطان انجام شده ‌است که در وهله اول باید به ویتامینC اشاره کرد. هر فنجان کلم برگ خرد‌شده حدود 25 میلی‌گرم ویتامینC دارد که این ویتامین در پیشگیری از سرطان‌های ریه، سینه و پانکراس مؤثر است. گلوکوسینولات نیز خواص ضدالتهابی دارد و در حذف ترکیبات سرطانزا مؤثر است.
3. حفظ سلامت استخوان‌ها
ویتامینK یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که نقش اساسی در انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها دارد. خوشبختانه، کلم برگ یکی از بهترین منابع است و هر فنجان کلم برگ خرد‌شده تقریباً 53 میکروگرم ویتامینK دارد. البته نکته مهم اینکه ویتامینK یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است و هنگام مصرف کلم برگ حتماً باید مقداری چربی مانند روغن زیتون اضافه کرد. 
4. بهبود عملکرد دستگاه گوارش
کلم برگ به‌دلیل وجود فیبرهای فراوان احتمال بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست را کاهش می‌‌دهد. فیبرهای حل‌نشدنی سبزیجات در فرایند گوارش مؤثر هستند، زیرا با حرکات روده به دفع مواد زائد کمک می‌کنند. البته ترکیبات گوگردی کلم برگ در بعضی افراد ممکن است زمینه‌ساز نفخ و گاز معده شود، اما افزودن کلم برگ تخمیرشده در رژیم غذایی، می‌تواند تأثیر بهتری داشته ‌باشد و باکتری‌های مفید روده را تقویت کند.
5. حفظ سلامت قلب
سلامت سیستم قلبی‌عروقی با التهابات بدن مرتبط هستند. از همین‌رو، جای تعجب نیست که کلم برگ به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوان برای قلب نیز مفید باشد. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که کائمفورل و کرستین کلم برگ سفید و سیانین کلم‌ برگ بنفش می‌تواند به عملکرد قلب کمک کند. براساس یکی از مطالعات، مصرف سبزیجاتی نظیر کلم برگ احتمال تجمع رسوب کلسیم آئورت شکمی که یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی شناخته می‌شود را در خانم‌های سالمند کاهش می‌‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی