[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وقتی آب این صیفی مصرف شود سنگ کلیه در جهان ریشه‌کن می‌شود، روزنامه شیراز نوین

ترب سیاه یک داروی طبیعی برای مقابله با سنگ کلیه و کیسه صفرا است. همچنین درد ناشی از سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. ترب سیاه همچنین ادرار را زیاد می‌کند و خاصیت ادرارآور ترب سیاه نیز باعث پاکسازی کلیه و کیسه صفرا از سنگ و شن می‌شود. جالب است بدانید که مصرف ترب سیاه برای سنگ کلیه در ابتدای قرن بیستم توسط اطبای سنتی به طور کامل شناخته شد. همان‌طور که گفته شد آب ترب سیاه کلیه را فعال کرده و سنگ‌های کلیه به ویژه آنهایی که از جنس اگزالات کلسیم است را پودر می‌کند.
به گزارش صد آنلاین، ترب سیاه که نام انگلیسی آن Black Spanish Rapid است دارای پوستی به رنگ سیاه بوده و گوشت آن سفید است. این ترب بومی مدیترانه بوده و در فصول پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شود و به نام ترب اسپانیایی نیز مشناخته می‌شود. ترب سیاه سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، املاح و مواد معدنی است و خواص تبسیار فراوانی دارد و مصرف منظم آن برای سلامت بدن بسیار مفید است.
ترب سیاه یکی از انواع ترب است که طبعی گرم و خشک دارد. ترب سیاه از صیفی‌جات است که بسته به انواع مختلف می‌تواند به شکل گرد یا استوانه‌ای و کشیده باشد‌ و دارای پوست قهوه‌ای تیره یا سیاه است و از نظر اندازه از ترب‌های بهاری بزرگتر است. علت اینکه به آن ترب سیاه می‌گویند، آن است که رنگ آن سیاه یا بنفش مایل به سیاه است  و رنگ گوشت ترب سیاه به رنگ سفید است. ترب سیاه دارای بوی قوی و مزه‌ای تند است‌، در زیر خاک رشد کرده و حاوی مواد معدنی، املاح و ویتامین‌های متعددی از دل خاک است و خواص و فواید بسیار فراوانی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
خاصیت ترب سیاه
ترب سیاه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، فولات و کلسیم است و به همین دلیل، خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد. ترب سیاه خواص و فواید بسیاری دارد که از جمله آنها ‌می‌توان به مواردی از جمله تقویت رشد مو، درمان سرفه، تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم غذا، کمک به لاغری، حفظ سطح کلسترول، سم‌زدایی از بدن، حفظ سلامت کبد، بهبود سلامت روان، کمک به درمان کم کاری تیروئید و کمک به دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص ترب سیاه می‌پردازیم.
خواص ترب سیاه برای تقویت رشد مو
از دیگر خواص ترب سیاه، کمک به تقویت و افزایش رشد موهاست؛ آب ترب سیاه حاوی سلنیوم و منیزیم است که موجب تقویت ریشه‌های مو شده و با بهبود گردش خون در پوست سر ریزش مو را درمان می‌کند و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. آب ترب سیاه هم خواص بسیار فراوانی برای مو دارد و درمان موهای خشک و آسیب دیده، موهای چرب و درمان شوره سر با کنترل چربی پوست از جمله خواص آن برای موهاست. تقویت ساقه مو نیز از دیگر خواص ترب سیاه است.
خواص ترب سیاه برای پوست 
از دیگر خواص ترب سیاه می‌توان به خاصیت جوان‌سازی برای پوست اشاره کرد زیرا منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C است. مصرف ترب سیاه، می‌تواند موجب کاهش و رفع چین و چروک‌های پوست شود و نوشیدن آب ترب سیاه با داشتن آنتی اکسیدان‌ها موجب مبارزه با رادیکال های آزاد بدن و خنثی‌سازی آنها شده و از این طریق باعث رفع چین و چروک پوست و کمک به جوان‌سازی پوست می‌شود.
خواص ترب سیاه در دیابت
ترب سیاه دارای مقادیر کمی از کربوهیدرات است و می‌تواند موجب تنظیم سطح قند خون شود. با مصرف ترب سیاه، می‌توانید موجب ثبات سطح قند خون خود شوید.
خواص ترب سیاه برای کم‌کاری تیروئید
وجود پتاسیم و سلنیوم در ترب سیاه می‌تواند از کم‌کاری غده تیروئید جلوگیری کند. مصرف منظم از ترب سیاه می‌تواند به سلامت غده تیروئید کمک کند.
خواص ترب سیاه برای کبد
از جمله آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کبد می‌توان به گلوتاتیون اشاره کرد که موجب حفظ سلامت کبد می شود. گلوتاتیون موجب فعال شدن فعالیت آنزیمی در کبد شده و سموم را کاهش می‌دهد. کاهش سطح گلوتاتیون برای کبد مضر است اما با مصرف ترب سیاه می‌توانید موجب تنظیم و متعادل کردن سطح گلوتاتیون در کبد شوید.
خواص ترب سیاه برای سنگ صفرا
از جمله خواص ترب سیاه، می‌توان به خاصیت دیوریتیک و ادرارآوری آن اشاره کرد که وجود این خاصیت ترب سیاه آن را به یک گزینه درمانی برای درمان کیسه‌صفرا و تسکین درد آن تبدیل کرده است. آب ترب سیاه برای دفع سنگ کیسه صفرا و دفع سنگ کلیه مفید است. دفع سنگ کلیه علاوه بر اینکه یک خاصیت ترب سیاه است، از جمله خواص ترب سفیر برای سنگ کلیه نیز محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا به انسداد صفرا هستند باید از مصرف ترب سیاه اجتناب کنند.
خواص ترب سیاه برای سرماخوردگی و کرونا
از دیگر خواص ترب سیاه، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضدالتهابی دارند و با این خاصیت خود از احتقان و گرفتگی سینه جلوگیری می‌کنند. مصرف ترب سیاه می‌تواند به کاهش و بهبود سرفه و سرماخوردگی کمک کند و یکی دیگر از خواص ترب سیاه، تسکین مشکلات تنفسی از جمله سرماخوردگی و برونشیت و عفونت دستگاه تنفسی است. ترب سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین C است، که وجود این ویتامین برای تقویت دستگاه ایمنی بسیار مفید است؛ این خاصیت ترب سیاه و تقویت سیستم ایمنی به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، برونشیت و سرفه کمک می‌کند.
خواص ترب سیاه با عسل
یک عدد ترب سیاه را برداشته و آن را بشویید، سپس داخل ترب سیاه را خالی کرده و در آن مقداری عسل طبیعی بریزید. ترب سیاه و عسل موجود در آن را برای یک شب کنار بگذارید و صبح روز بعد آب درون ترب سیاه و عسل را جدا کرده و بنوشید. نوشیدن آب حاصل از ترکیب عسل و ترب سیاه برای سم‌زدایی سیستم تنفسی مؤثر و مفید است.
خواص ترب سیاه برای معده
کمک به سم‌زدایی معده از دیگر خواص ترب سیاه است. مصرف ترب سیاه به هضم غذا نیز کمک می‌کند و همچنین می‌تواند موجب کاهش اسیدیته معده و نفخ معده شود.
خواص ترب سیاه برای سنگ کلیه
ترب سیاه دارای خاصیت دیوریتیک است و با افزایش ادرار موجب دفع سنگ می‌شود. خواص ترب سفید برای سنگ کلیه نیز مشابه خواص ترب سیاه برای دفع سنگ کلیه است.
خواص ترب سیاه در کنترل سطح کلسترول 
مصرف منظم ترب سیاه، می‌تواند موجب افزایش سوخت‌وساز شده و از این طریق به کبد برای تنظیم سطح کلسترول کمک کند. از جمله خواص ترب سیاه این است که موجب کاهش سطح لیپید خون می‌شود. فیبر، می‌تواند کلسترول بد را از رگ‌های خونی جذب کرده و به جریان خون کمک کند و از این طریق خطرات ناشی سکته مغزی، سکته قلبی و آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. ترب سیاه منبعی بسیار غنی از فیبر است و در نتیجه مصرف آن برای حفظ و کتترل سطح کلسترول و جلوگیری از مشکلات قلبی توصیه می‌شود.
سم‌زدایی خون
اگر خون سمی تصفیه نشود، می‌تواند باکتری‌های دوست روده شما را از بین ببرد، عملکرد RBC را مختل کند و عملکرد طبیعی اندام‌های شما را مختل کند. 
با خوردن ترب سیاه، می‌توانید عوامل سمی موجود در خون و مغز استخوان خود را از بین ببرید. یک مطالعه نشان می‌دهد که موش‌هایی که به مدت 2 هفته با تربچه سیاه اسپانیایی تغذیه شده بودند، آنزیم‌های سم‌زدایی بیشتری داشتند. ترب سیاه که در کنار کبد و سیستم لنفاوی شما کار می‌کند، فعالیت آنزیم‌های سم‌زدایی را افزایش می‌دهد و به طور مؤثر خون را از سموم پاک می‌کند. این سبزی حاوی سطح بالایی از گلوکوزینولات‌ها(اجزای طبیعی گیاهان تند) است که اعتقاد بر این است که متابولیت‌های آن سم‌زدایی را افزایش می‌دهند.
جلوگیری از اختلال گوارشی
طبق طب سنتی چینی، تربچه به خصوص ترب سیاه، می‌تواند ناراحتی‌های شکمی را کاهش داده و مشکلات گوارشی را درمان کند.ترب سیاه که عضوی از خانواده سبزیجات چلیپایی است به درمان اختلالات گوارشی کمک می‌کند. محتوای فیبر موجود در ترب سیاه به کاهش یبوست و حرکت صاف روده کمک می‌کند. به علاوه، این سبزی دارای محتوای آب بالایی است که به سیستم گوارشی سالم کمک می‌کند. علاوه بر این، آب ترب سیاه به افزایش فعالیت شیره‌های گوارشی کمک می‌کند و در نتیجه هضم را بهبود می‌بخشد. در واقع، طب عامیانه اغلب از ترب سیاه برای تحریک ترشح صفرا استفاده می‌کند.
ترب سیاه و کاهش وزن
اگر در تلاش برای از دست دادن وزن هستید، ممکن است بخواهید ترب سیاه را انتخاب کنید. باز هم، فیبر و آب ترب سیاه است که سیری را افزایش می‌دهد و احتمال پرخوری شما را کاهش می‌دهد. این کار تعداد کالری اضافی مصرفی شما را کاهش می‌دهد و در نتیجه کاهش وزن را تسهیل می‌کند. تربچه یک سبزی کم‌کالری است و 100 گرم از سبزیجات خام فقط 16 کالری دارد.
ترب سیاه و تنظیم فشارخون
با مقدار مناسب فیبر (1.6 گرم فیبر در 100 گرم (6٪) DV) ترب سیاه می‌تواند در کاهش فشارخون بالا یا فشارخون بالا نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی فشار خون بالا را کاهش دهد و حتی از آن جلوگیری کند، به خصوص در افراد مسن. با این حال، خوردن تنها تربچه سیاه نمی‌تواند کارساز باشد. برای تنظیم فشارخون، سایر غذاهای پرفیبر مانند عدس، کلم بروکلی و نخود را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.
جلوگیری از سرطان
ترب سیاه حاوی گلوکوزینولات است که به‌طور طبیعی در سبزیجات چلیپایی وجود دارد. در حین تهیه غذا، جویدن و هضم، این گلوکوزینات‌ها به مواد شیمیایی تجزیه می‌شوند که می‌توانند از سرطان جلوگیری کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف رژیم غذایی متشکل از سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر سرطان سینه، پروستات و ریه مرتبط است. با این حال، از آنجایی که همبستگی علت نیست، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا ترب سیاه واقعاً می‌تواند کمک کند، مورد نیاز است.
مضرات ترب سیاه
ترب سیاه در کنار خواص و فواید بسیاری که برای سلامت دارد، ممکن است مضرات و عوارضی نیز داشته باشد. 
ترب سیاه حاوی ترکیبات سمی به نام گلوکوزینولات‌هاست و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند با دارو‌های تیروئید تداخل داشته باشد و منجر به بیماری گواتر شود. 
زیاده‌روی در مصرف ترب سیاه می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند نفخ، دل‌پیچه، آسیب به چشم، تحریک دستگاه گوارش و مشکلات گوارشی شود. 
مصرف ترب سیاه به خانم‌های باردار و افرادی که انسداد صفرا دارند، توصیه نمی‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی