[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

تأثیر امام(ره) بر ادبیات و شعر کودک، روزنامه شیراز نوین

افشین علاء می‌گوید: بعد از انقلاب اسلامی شاعران و نویسندگان با رویکردهای انقلابی و منطبق با آموزه‌های امام خمینی(ره) دست به آفرینش آثار ادبی زدند و شعر کودک نیز از این قاعده مستثنی نبود.
به گزارش ایسنا، این شاعر انقلاب اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که امام خمینی(ره) چه در دوران رهبری انقلاب و چه بنیان‌گذاری نظام داشتند، این بود که فارغ از هیجانات و شعارهای اوایل پیروزی انقلاب در بدنه فرهنگی نظام کارهای جدی و تخصصی با رویکرد اسلام و انقلاب شکل دادند.
وی ادامه داد: در واقع ما در آغاز دهه ۱۳۶۰، شاهد انسجام و شکل‌گیری شاعران، نویسندگان و هنرمندانی بودیم که با رویکرد انقلابی و اسلامی دقیقاً مطابق با آموزه‌های امام(ره) شروع به آفرینش آثاری کردند که بسیاری از آنها ماندگار شدند و سلیقه‌های نسل بعد را هم شکل دادند، درست است که سلیقه‌ها عوض شده است، اما جریان از سلیقه‌های انقلابی آغاز شده و پیش‌قراولان شعر معاصر ما در همان دهه ۱۳۶۰ شکل گرفتند.
علاء با بیان اینکه شعر کودک و نوجوان نیز از این امر مستثنی نبوده است، گفت: اگر تا پیروزی انقلاب شعر کودک فقط یک تفنن یا بخش فانتزی از ادبیات ما بوده یا اشعاری با مضامین محدود برای بچه‌ها می‌گفتند، در دهه ۱۳۶۰ شاهد شکل‌گیری شعر کودک و حضور ده‌ها شاعر حرفه‌ای بودیم که وارد حوزه شعر کودک شدند. آنها در ساختار شعر هم تلاش‌هایی انجام دادند، شعر کودک در این دوران قوام گرفت و رویکردش اعتقادی، دینی و مذهبی بود، اما در کنارش هم عنصر فانتزی و هم نگاه کودکانه حفظ شد.
 این شاعر افزود: بعد از انقلاب، شاعرانی پیدا شدند که تمام‌ وقتشان را برای کار کودک گذاشتند نه اینکه در حاشیه کار بزرگسال، بخواهند برای کودک و نوجوان هم کار کنند.
وی بیان کرد: اوج‌گرفتن شعر و ادبیات کودک بعد از انقلاب، قابل ‌انکار نیست و قطعاً تأثیر امام(ره) و اندیشه‌هایشان بود که توانست جمعی را با سلیقه‌های مختلف دور هم جمع کند تا ما شاهد چنین حرکتی باشیم.
او درباره اینکه با تغییر سلیقه‌هایی که به آن اشاره شد، آیا نمود این اندیشه‌ها هم کم‌رنگ‌تر شده است، گفت: خود انقلاب، به‌خودی‌خود فضایی را خلق کرد که نسل‌های بعدی خود تصمیم‌گیرنده باشند و راه خودشان را خودشان انتخاب کنند. ما هرچقدر از استقرار نظام جلوتر می‌آییم، بحث انقلاب اسلامی با بحث نظام اسلامی، با یکدیگر ادغام می‌شوند و کم‌رنگ‌شدن حضور خیلی‌ها هم در این زمینه بوده است. در واقع ضعف‌ها و خطاهایی که بر نظام اسلامی عارض شد، متأسفانه به‌پای انقلاب اسلامی نوشته شد و از آموزه‌های امام(ره) دور شدند که این معنای کم‌رنگ‌شدن آن آموزه‌ها نیست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی