[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

به تولید بیکاری رسیدیم ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز گفت: قیمت دلار و نوسانات موجود باعث شده است اقلام وارداتی سر به فلک بکشند و عرصه بر فعالان این صنف تنگ شود. معتمدی افزود: در هفته گذشته 7 تقاضا برای ابطال پروانه کسب از سوی واحدهای صنف عطاران و سقط‌فروشان در شیراز داشتیم که این امر از تبعات افزایش قیمت‌ها و دستمزد کارگر، مالیات و... است.
افزایش قیمت انواع مختلف کالا موجب شده است تا مشاغل فعالان صنوف مختلف تحت‌تأثیر قرار بگیرند و برخی از کالاها هم از سبد خانوارها حذف شود که صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد.
مجید معتمدی، رئیس اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز با اشاره به اینکه حدود 60 درصد کالاهای عطاری وارداتی هستند، در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: قیمت کالاهای وارداتی وابسته به نرخ دلار است و زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه و برخی گیاهان دارویی کالاهای وارداتی صنف عطاران است که در پی افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت داشته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: از آنجا که ادویه یک کالای مصرفی روزانه برای مردم است، مانند کالایی همچون زعفران که چندان ضروری نیست، از سبد خرید خانوار حذف نمی‌شود، اما خرید و مصرف آنها کاهش می‌یابد.
معتمدی افزایش قیمت گیاه دارویی به نام «خرنوب» را مثال می‌زند و اظهار می‌کند: قیمت این گیاه دارویی که از ترکیه وارد می‌شود و خاصیت تقویت کنندگی دارد، از کیلویی 200هزار تومان به کیلویی 500هزار تومان افزایش داشته است.
وی با ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر در فارس می‌گوید: اما میزان خوب این بارش‌ها موجب شده است که قیمت خاکشیر که رویش خوبی در اقلیم فارس داشته است، از هر کیلو 500هزار تومان به نصف این مبلغ کاهش پیدا کند و بابونه هم رشد خوبی در استان داشته و به آویشن هم امیدوار هستیم.
 سایه گرانی بر سر فعالان صنف عطاران شیراز
رئیس اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز با تأکید بر تبعات افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های کارگر، اجاره‌بها و... بر صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز، اظهار می‌کند: در هفته گذشته به همین دلایل 7 تقاضا برای ابطال پروانه کسب از سوی واحدهای این صنف در شیراز داشتیم که از تبعات افزایش قیمت‌ها و دستمزد کارگر، مالیات و... است.
وی به تخصصی‌بودن فعالیت در این صنف هم اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجا که عطاری به تخصص و مدرک فنی و حرفه‌ای یا شاگردی‌کردن در عطاری و شناختن خواص گیاهان دارویی نیاز دارد، این صنف دارای اهمیت و جایگاه خاصی است و حیف است که فعالان آن ناچار شوند از ادامه کار منصرف شده و اقدام به ابطال پروانه کسب خود کنند.
معتمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که چند عضو فعالیت در صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز فعالیت می‌کنند هم می‌گوید: این صنف دارای 5 رسته است و شامل عطاران و سقط‌فروشان (عرضه قند، چای و شکر)، عرضه خرما، فروش قهوه خشک، روغن‌گیری و دخانیات است و مجموعاً هزار واحد صنفی فعال در آن مشغول فعالیت هستند.
وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم در سال مهار تورم، سیاست‌گذاران و مسئولان به شیوه‌ای عمل کنند تا جوانان ما در مشاغل خود متضرر نشوند و گرانی موجب آسیب‌دیدن شغل آنها نشود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی