[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تولید دلار با برق یارانه‌ای ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس گفت: مصرف صنایع بزرگ مانند آلومنیوم از برق یارانه‌ای در استان موجب می‌شود تا حق و سهم افراد ضعیف در جامعه ضایع شود.
بخش عمده برق استان فارس به‌عنوان یک استان کشاورز، به بخش کشاورزی مربوط است و همچنین مصرف برق در حوزه صنعت این استان هم رقم قابل‌توجهی است؛ به‌گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد انرژی برق در حوزه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در بخش‌های صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود.
بر اساس آمار، در شرکت توزیع برق استان فارس تنها 8/2 درصد از مشترکان استان فارس در بخش کشاورزی، بیش از 51 درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند و بدون تردید ارائه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش کشاورزی به میزان دست‌کم 10 درصد، نتایج چشمگیری در صرفه‌جویی مصرف در سطح استان به‌دنبال خواهد داشت.
یدالله حقیقی، مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین، با تأکید بر ارائه راهکارهای عملی بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش کشاورزی می‌گوید: تعویض الکتروپمپ‌های شافت و غلافی با الکتروپمپ‌های شناور و انتخاب الکتروپمپ‌های شناور متناسب با شرایط آب‌دهی و ارتفاع چاه، ازجمله راهکارهای کاهش مصرف انرژی در این حوزه است. همچنین انتخاب روش آبیاری صحیح باعث افزایش راندمان آبیاری از 35 درصد در زمان حاضر به حدود 90 درصد خواهد شد که افزایش کیفیت و میزان محصول، کاهش هزینه‌های جانبی و در نهایت کاهش مصرف انرژی را در پی دارد.
وی تصریح می‌کند: در بخش کشاورزی، کنتورهای هوشمند نصب شده است که در زمان لازم کنتورها از مرکز خاموش می‌شوند؛ اما در بخش‌های کشاورزی استان که کنتور هوشمند ندارند، اگر در ساعات اوج مصرف برق همکاری کنند، نتایج مطلوبی در استان به‌ویژه با فرارسیدن فصل گرم سال خواهیم داشت.
حقیقی به حوزه صنعت هم در استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از زمان راه‌اندازی صنایع آلومینیوم در فارس، برق زیادی در این حوزه به مصرف می‌رسد و این در حالی است که مقرر شده بود که این‌دست صنایع، برق موردنیاز خود را خودشان تولید کنند. به گفته استاندار فارس هم، اینکه برخی صنایع بزرگ ازجمله فولاد و آلومینیوم در استان فارس تعهداتی برای ایجاد مولدهای برق دارند، باید محقق شود و عدم اجرای تعهدات در این حوزه قابل‌قبول نیست و استان را دچار مشکلات تأمین برق می‌کند. صنایع بزرگ باید به تعهدات خود برای ایجاد مولدهای برق عمل کنند و صنایع فارس باید با امضای تفاهم‌نامه برای مدیریت بهینه مصرف برق پای کار مدیریت مصرف بیایند.
وی با تصریح اینکه باید نگرش‌ها در زمینه چگونگی مصرف برق بهینه تغییر کرده و اصلاح شود هم بیان می‌کند: سال گذشته جدول چرخشی خاموشی به شهرک‌های صنعتی اعلام شد که به‌عنوان مثال به‌جای جمعه، شنبه، یکشنبه و... را در طول هفته تعطیل کنند که خوب جواب داد یا اینکه از 10 شب تا 10 صبح برای استفاده از برق موردنیاز خود اقدام به فعالیت داشته باشند.
حقیقی تأکید می‌کند: مصرف صنایع بزرگ مانند آلومنیوم از برق یارانه‌ای در استان موجب می‌شود تا حق و سهم افراد ضعیف در جامعه ضایع شود؛ زیرا آلومینیوم با برق یارانه‌ای تولید و در خارج از کشور به‌صورت آزاد فروخته می‌شود و این در حالی است که صنایع بزرگ باید خودشان برق تولید کنند. امیدواریم هرچه سریع‌تر این صنایع در مدار بیایند و با شبکه برق استان همکاری کنند تا مردم در فصل گرما دچار خاموشی نشوند.
وی در ادامه جلب مشارکت و تعامل بین شرکت توزیع نیروی برق استان فارس و صاحبان صنایع، برای تأمین برق پایدار و گذر موفق از پیک بار سال‌ جاری را ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: سال گذشته، هزار و ۵۳۲ مشترک صنعتی در طرح‌های مدیریت مصرف همکاری داشتند که این تعامل و مشارکت، صرفه‌جویی ۳۹مگاواتی مصرف برق را رقم زد. در سال گذشته در قالب طرح‌های تشویقی بیش از ۹۸میلیارد ریال پاداش به مشترکان صنعتی در حوزه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس پرداخت شد، که سال‌ جاری هم به آن دسته از مشترکان صنعتی که در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه مصرف خود را کاهش دهند، متناسب با مقدار کاهش مصرف و روز‌های همکاری پاداش تعلق خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق منطقه‌ای فارس همچنین اعلام کرد: مشترکان واحد‌های صنعتی علاوه بر طرح فوق، در صورت تمایل می‌توانند در سایر روز‌ها نیز در طرح‌های دیگر ازجمله کاهش بار برنامه‌ریزی‌شده در ساعات اوج بار شبکه (ساعات ۱۱ الی ۲۳)، انجام تعمیرات و تعطیلات سالانه در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۶ شهریورماه شرکت نمایند و این همکاری نقش بسیار مؤثری در گذر موفق از ایام اوج مصرف در تابستان سال ۱۴۰۲ خواهد داشت.
 نگاهی به طرح‌های مشوق‌ اصلاح مصرف انرژی در ایران و جهان
اصلاح قیمت تعرفه‌های برق و تشویق مشترکان پرمصرف به رعایت ضرورت‌های اصلاح الگوی مصرف با ایجاد انگیزه‌های بالا، موضوعی است که در طول سال‌های اخیر نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. 
از آنجا که فصل تابستان و گرمای هوا و فعالیت گسترده سامانه‌های پرمصرف سرمایشی بار سنگینی را به شبکه برق تحمیل کرده و در نهایت هم موجب برهم‌خوردن تعادل در تولید و مصرف برق می‌شود، مشوق‌های انگیزشی یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت‌مردان بوده که هم رعایت عدالت را به‌همراه داشته و هم موجب کاهش شدت مصرف می‌شود. 
در سالی که مقام معظم رهبری بر رشد تولید تأکید فرموده‌اند، پایداری برق برای صنایع و بخش کشاورزی در کنار تداوم برق‌رسانی به بخش خانگی و روشنایی منازل، محل‌های کسب و کارگاه‌های تولیدی یک ضرورت غیرقابل‌انکار است. امروزه سیاست‌های تعرفه‌گذاری در قالب مدل‌های مختلف می‌تواند زمینه اصلاح الگوی مصرف را فراهم کرده و مشترکان پرمصرف را به رعایت سطح الگوی مصرف ترغیب کند؛ در غیر این صورت باید منتظر ماند تا کشور برای جبران ناترازی اقدام به واردکردن برق کند. در صورتی که می‌توان با اعمال سیاست‌های بهتر انگیزشی هم بار هزینه‌های سنگین را از دوش مشترکان برداشت و هم موجب جبران عدم تعادل در تولید و مصرف شد. 
در حال حاضر مصرف برق در ایران 6 برابر میانگین جهانی، یعنی حدود 7 برابر ترکیه، 5.3 برابر آلمان با آن صنایع عظیم، 1.9 برابر ژاپن و حتی 1.5 برابر کشور کوچک عمان است.
در بسیاری از کشورها، تعرفه برق مشترکان پرمصرف خانگی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر مشترکان تعیین می‌شود؛ این اختلاف در زمان اوج مصرف بیشتر هم می‌شود. از سوی دیگر مشترکانی که بتوانند مصرف خود را پایین نگه دارند یا آن را کاهش دهند نیز از مشوق‌هایی بهره‌مند می‌شوند. در برخی از کشورها هم برای مشترکان پرمصرف قیمت‌های تمام‌شده در نظر گرفته شده و این خود عامل مهمی است که پرمصرف‌ها رعایت سایر مشترکان برق را به‌واسطه پرداخت مضاعف داشته باشند. آنچه در اجرای برنامه‌های تشویقی انتظار می‌رود، برنامه‌هایی است که بیشتر در جهت حمایت‌های دولت از مشترکان کم‌مصرف تهیه و تدوین شده و درنهایت موجبات حمایت از این قشر می‌شود.
در بررسی برخی از کشورها مثل ژاپن، مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق، 18 سنت دلار پرداخت می‌کنند؛ این یعنی مشترکان، هزینه بیشتری را برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی خود نسبت به مشترکان کم‌مصرف می‌پردازند. به عبارت دیگر، تعرفه برق مشترکان پرمصرف بیش از دو برابر بهای تمام‌شده تولید برق در این کشور و در مقایسه با ایران 25 برابر تعرفه برق است. این به آن معناست که نه‌تنها مشترکان پرمصرف برق ارزان‌قیمت دریافت نمی‌کنند، بلکه بهایی بسیار بیشتر از تولید می‌پردازند که عاملی بازدارنده برای مصرف بی‌رویه برق تلقی شده و در عین حال به توسعه و اقتصاد صنعت برق کمک می‌کند.
شهروندان ایتالیایی به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق، ۱۵.۷ سنت به اضافه مالیات مربوطه را پرداخت می‌کنند. همچنین آلمان با قیمت ۱۵.۲۲ سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت ۱۴.۱۶ سنت بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند.
شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت ۱۱.۱۷ سنت، ۱۱.۰۵ سنت و ۱۱.۰۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند؛ این در حالی است که در سال گذشته میلادی مشترکان صنعت برق در اسلوواکی به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق ۹.۹ سنت و در آمریکا ۹.۴۳ سنت پرداخت کردند.
از سوی دیگر مصرف‌کنندگان برق در کشورهای فرانسه، آفریقای جنوبی، اتریش، لهستان، هلند، استرالیا و جمهوری چک نیز بین ۸ تا ۸.۹ سنت به ازای هر کیلووات ساعت پرداخت می‌کنند و کشورهای کانادا با ۷.۲۳ سنت، فنلاند با ۶.۴۲ سنت و سوئد با ۵.۳۴ سنت نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
گرچه در ایران میانگین قیمت برق معادل ۲ سنت به ازای هرکیلووات ساعت انرژی است، اما باز هم می‌توان پارامترهایی را برای کاهش قیمت تمام‌شده برق لحاظ کرد.
با آغازبه‌کار دولت جدید، سیاست‌هایی در جهت کاهش مصرف انرژی، به‌ویژه در حوزه برق تصویب شده که در تابستان امسال نیز شاهد اجرای آنها خواهیم بود. بر این اساس، تکالیف مرتبط با اجرای طرح‌های تشویقی در بخش‌های خانگی، صنایع و کشاورزی نیز آغاز می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود با اجرای برنامه‌های تشویقی تابستانی شاهد روند نزولی مصرف در تمامی تعرفه‌های مشمول پاداش مشترکان برق باشیم و تابستان امسال را همچون سال قبل، بدون اعمال خاموشی در بخش‌های خانگی و تجاری با موفقیت پشت سر بگذاریم و این صرفه‌جویی بتواند موتور محرکه‌ای برای به‌حرکت‌درآوردن چرخ‌های تولید متناسب با شعار سال حول محور رشد تولید باشد.
 افزایش پاداش مشترکان خوش‌مصرف؛ زمینه‌ساز عبور از تابستان 
همه‌ساله هم‌زمان با فرارسیدن نیمه اردیبهشت و گرم‌ترشدن هوا، موضوع مصرف انرژی برق و عبور از دوره اوج بار تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و وزارت نیرو با اعلام رسمی برنامه‌های مدیریت بار، اقداماتی انجام می‌دهد؛ اما امسال وزیر نیرو از پاداش 20برابری مشترکان خانگی رونمایی کرد؛ پاداشی که در نوع خود بی‌سابقه بوده و همه نگاه‌ها را به کم و کیف آن معطوف ساخته است.
بر اساس این مدل پاداش که با هدف صرفه‌جویی در انرژی برق و کاهش مصرف مطرح شده، در صورتی که مشترکان بتوانند میزان مصرف خود را به نسبت دوره قبل کاهش دهند تا 20 برابر قیمت فروش برق به مشترکان پاداش دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که در صورت توجه جدی مشترکان به مصرف به اندازه در تابستان امسال، می‌توانند ارقام قابل‌توجهی به‌عنوان پاداش دریافت کنند.
بر اساس اعلام وزیر نیرو، این پاداش به‌صورت نقدی است و در دوره‌های مصرف بعدی مشترکان از مبلغ صورت‌حساب آنها کم می‌شود. به این ترتیب فرصت صرفه‌جویی فرصت ارزشمند رایگان‌کردن قبض برق به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد در این روزهایی که هزینه‌های زندگی به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است، دریافت پاداش صرفه‌جویی خبر خوشی 
به حساب آید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح سال گذشته در ابعاد محدودتری اجرا شد که بسیاری از مشترکان تبلیغات 5=1را به یاد دارند. در این تبلیغات وعده پاداش 5برابری نرخ برق برای صرفه‌جویی به مشترکان داده شد که بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو در مجموع 1350میلیارد تومان پاداش تحت همین عنوان پرداخت شد؛ وعده‌ای که وفا شد و یقیناً عمل به وعده داده‌شده به مردم، منجر به رغبت بیشتر برای همراهی با دولت می‌شود.
امسال نیز وزارت نیرو علاوه بر اینکه به وعده داده‌شده خود در همان سال جامه عمل پوشانده، با افزایش 4برابری پاداش سال گذشته، شرایط همراهی بیشتر مردم را در تابستان امسال فراهم کرده است؛ اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، تأثیر مستقیم این پاداش بر مشترکان خانگی و مزایای غیرمستقیم آن بر سایر مشترکان ازجمله صنایع است. به بیان دیگر، در فصل تابستان به دلیل در مدار قرارگرفتن بارهای سرمایشی شامل انوع کولر در بخش‌های مختلف مصرف و افزایش مصرف چاه‌های کشاورزی در فصل کشت، مصرف برق به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.
در کشور ما موضوع اصلاح بهینه مصرف انرژی و تغییر عادات بدمصرفی، یکی از موضوعات مهمی است که باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شود تا کشور را از قرارگرفتن در بحران بی‌پایان بدمصرفی خارج کند. همگان باید قدر انرژی حیات‌بخش و بدون جایگزین برق را بدانند؛ چراکه استمرار تأمین این انرژی به‌خصوص در فصول گرم که ناترازی تولید و مصرف به چشم می‌آید، از اهمیت دوچندانی برخوردار شده و همراهی مردم می‌توانند زمینه آرامش و آسایش بیشتر مردم جامعه را فراهم آورد. 
 با مدیریت مصرف، محیط‌زیست را برای آیندگان حفظ کنیم
بحران تهدیدات زیست‌محیطی، چالش این کشور یا آن کشور نبوده و تهدیدی جهانی محسوب می‌شود که تمامی کشورها را در بر می‌گیرد. مشکلی که گاهی با حضور و گردهمایی طرفداران محیط‌زیست یا با تشکیل پویش‌های مختلف برجسته می‌شود، اما آن‌گونه که باید و شاید به این مهم پرداخته نمی‌شود.
تغییر اقلیم و گرم‌شدن زمین در دوره معاصر، محیط‌زیست را تهدید می‌کند. بخش عمده‌ای از این امر ناشی از صنعتی‌شدن کشورها و استفاده از سوخت فسیلی است. همانگونه که می‌دانیم، نیروگاه‌های تولید انرژی برق نیز در آلودگی محیط‌زیست سهیم‌اند؛ چراکه بخش عمده‌ای از نیروگاه‌ها، از سوخت فسیلی برای تولید انرژی برق استفاده می‌کنند که با تولید انواع گازهای سمی می‌توانند خطری برای محیط‌زیست که مسئله‌ای جهانی است، تلقی شود.
نکته مهم اینکه، محیط‌زیست فقط متعلق به ما نبوده، بلکه متعلق به فرزندان و آیندگان ماست و حق نداریم به هر نحو از آن استفاده کنیم. وظیفه و تکلیف یکایک افراد، حفظ و نگهداری بهینه از محیط‌زیست و تحویل آن به آیندگان است. این مسئولیت خطیری است که برعهده همگان است. هریک از ما با استفاده بهینه از انرژی برق و مدیریت آن، می‌توانیم محیط‌زیست را مدیریت کنیم و از آلودگی بیش از حد آن جلوگیری کنیم و سهم بسزایی در کاهش آلودگی داشته باشیم. با استفاده درست، منطقی و هوشمندانه از انرژی برق، می‌توانیم از احداث نیروگاه‌های جدید و خطوط انتقال نیروی برق جلوگیری کنیم و نقش مؤثر و پررنگی در حفاظت از محیط‌زیست داشته باشیم. فقط با چند رفتار ساده ازجمله استفاده از نور طبیعی در روز، عدم استفاده هم‌زمان از وسایل برقی پرمصرف، خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از وسایل پرمصرف برقی در غیر ساعات پیک و تنظیم دمای کولر روی درجه مناسب (۲۴ درجه)، هریک از ما حافظ محیط‌زیست خواهیم بود و وظیفه و مسئولیت خطیر خود را در این راه ایفا 
خواهیم کرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی