[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۵۰
  • دوره جدید

جشنواره شانزدهم در انتظار روزهای آفتابی‌تر، روزنامه شیراز نوین

گروه هنر- محسن دانش  

با پشت سر گذاشتن روزهای نخست شانزدهمین جشنواره فیلم فجر فارس و نمایش فیلم‌های تابستان داغ، کارگر ساده نیازمندیم، سد معبر، سوفی و دیوانه، رگ خواب، مادری، ترومای سرخ (تقصیر من نیست)، شماره ١٧ سهیلا و ایتالیا ایتالیا، همه نگاه‌ها به آسمان سینمای ایران است و بارشی که می‌خواهد زمین خشک گیشه‌های پراضطراب هنر هشتم را در فارس سیراب کند. حالا جادوی تصویر و صدا، از شبکیه چشمان تماشاگرانی نظاره می‌شود که بزرگ‌ترین سرمایه‌های سینمای ملی هستند و متأسفانه، به دلایل بی شماری مانند کاهش کیفیت فیلمنامه‌ها، بی توجهی به تنوع گونه‌های سینمایی، دور بودن از واقعیت‌های جامعه، استاندارد نبودن سالن‌های نمایش، نبود تبلیغات محیطی به موقع و مناسب و توزیع نامناسب جغرافیایی سینماها، روز به روز در کشور کمتر می‌شوند.
سکانس اول: یک دقیقه سکوت سینمایی 
درگذشت هنرمند خاطره انگیز سینما و تلویزیون، زنده یاد حسن جوهرچی، جشنواره سی و پنجم را در بهت و حیرت فرو برد. بازیگری که در سریال در پناه تو، بسیار خوب درخشید و تماشاگران زیادی را در سال 1374 پای رسانه ملی کشاند.
او خیلی به بازی حسی معتقد بود و در بیشتر آثارش، تلاش می‌کرد که فرا‌تر از شیوه‌های مرسوم بازیگری تکنیکی، از توان احساسی اش در بازی زیرپوستی بهره ببرد.
به هر حال ادای احترام یک دقیقه‌ای مخاطبان جشنواره شانزدهم به زنده یاد حسن جوهرچی، کاری درخور تحسین بود که در این چند روز نخست برپایی جشنواره اتفاق افتاد.
سکانس دوم: پاسداشت یک عمر بازیگری
تجلیل از مهدی فقیه، پیشکسوت بازیگری فارس در عرصه‌های سینما و تلویزیون و نام گذاری سینمایی به اسم او از دیگر فعالیت‌های درخور سپاس این روزها بود که بازخورد خوبی هم در رسانه‌های استان در پی داشت. مهدی فقیه همواره در طی سال‌های بازیگری اش بدون چشم‌داشتی به بده بستان‌های هنری مرسوم دنیای سینما، کارش را انجام داده و تلاش کرده است که در حد توان و بدون ادعا کارهای مختلفی را در گونه‌های سینمایی، به ویژه دفاع مقدس بازی کند.
سکانس سوم: گرمای «تابستان داغ»، بر سرمای زیر صفر شیراز
با گذشت سه روز از برپایی جشنواره شانزدهم، متأسفانه هنوز گرمی و رونق سال پیش مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد هنوز برخی از مشتاقان هنر هفتم فرصت آمدن به سینماهای پخش فیلم را پیدا نکرده اند.
گویا فیلم‌های تابستان داغ و رگ خواب، بیشتر تماشاگر پسند بوده و نگاه‌های بیشتری را متوجه خود ساخته اند. البته در دوره‌های پیشین هم آثار اجتماعی با اقبال بهتری از سوی مخاطبان همراه بودند.
ایجاد غرفه‌های سینمایی از آثار فیلمسازان فارس
«مرتضی نصیری» فیلمساز شیرازی که تاکنون چندین اثر کوتاه داستانی را ساخته است، می‌گوید: برپایی جشنواره فیلم فجر در شیراز فرصت خوبی برای آشتی مردم با سینما ایجاد کرده است. اما نباید از این نکته غافل شد که حفظ این مخاطبان در طی سال بدون برنامه ریزی جامع و هدفمند و برخورداری از دیدگاه‌های کارشناسی شده ممکن نیست.
او می‌افزاید: برپایی جشنواره‌های کوتاه سینمایی با عنوان‌های اجتماعی و طنز به شکل فصلی و نیم بها کردن بلیت‌های آن‌ها، در کنار ایجاد غرفه‌های سینمایی از آثار فیلمسازان فارس، راهکار مؤثری برای ارتباط داشتن با تماشاگران است.
تشکیل هیئتی کارشناسی از هنرمندان بومی
«محمد رحیم بهاردار» هم معتقد است که نفس شکل گیری جشنواره فیلم فجر شیراز ستودنی است، ولی شایسته است در این رویداد بزرگ هنری برداشت مناسبی از فرصت‌ها داشته باشیم و بسترهای رشد و تعالی سینمای استان را مهیا سازیم.
این سینماگر شیرازی خواستار تشکیل هیئتی کارشناسی از هنرمندان بومی در طی زمان برپایی جشنواره است و می‌گوید: این هیئت با تحلیل و داوری آثار نمایش یافته و انتخاب بهترین اثر فنی، کارکرد مؤثری در شناساندن فیلم برتر به تماشاگران دارد و مخاطبان را با نگاه حرفه‌ای در سینما آشنا می‌سازد.
برنامه‌ریزی سالانه برای ارتقای سینماها
«سعید ذوالنوریان» هم که در کارنامه هنری اش ساخت چندین اثر کوتاه سینمایی به چشم می‌خورد، عنوان می‌کند: جشنواره‌های معتبرسینمایی جهان همواره محل تجمع سینماگران و خبرنگاران و گزارشگران سینمایی رسانه‌های مختلف است و کسی انتظار حضور فراوان تماشاگران را ندارد؛ زیرا تهیه کنندگان و فیلمسازان و منتقدان می‌آیند تا کار‌های یکدیگر را ارزیابی کنند و بیشتر جنبه فنی دارد تا عمومی.
از نگاه این فیلمساز شیرازی استقبال خوب مردم از جشنواره فیلم فجر حسن بزرگی است که باید آن را به فال نیک گرفت و برای تداوم آن در طی سال کوشید.
این استاد دانشگاه برنامه ریزی سالانه برای ارتقای سینماهای فارس را در زمینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری بسیار ضروری می‌داند و خواهان مشارکت افزون‌تر کارشناسان سینمایی و تحلیلگران اجتماعی، برای دستیابی به نقطه ایدئال است.
جشنواره کوچک‌تر می‌شود
«سعید کشاورزی» مستند ساز شیرازی، از کاهش تعداد روزها و سالن‌های نمایش فیلم در جشنواره امسال فجر گلایه مند است و می‌گوید: متأسفانه هر سال، جشنواره کوچک‌تر می‌شود و معلوم نیست تا چند دوره دیگر می‌توانیم این رویداد سینمایی را برگزار کنیم.
او با اشاره به سردرگمی سینماداران فارس، برای حرکت به سوی ایدئال‌ها و دستیابی به فروش بیشتر می‌افزاید: به جز سینما سعدی که پای ثابت همه دوره‌های جشنواره فیلم فجر شیراز بوده است، خبری از مشارکت سایر سینماداران نیست و به نظر می‌رسد این جدایی و انفعال، عامل مهمی در بی انگیزگی آن‌ها برای رشد و توسعه کمی و کیفی باشد.
وی ادامه می‌دهد: بهتر است برای سال آتی به شکلی برنامه ریزی کنیم که بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های سالن‌های نمایش جشنواره یاد شده به هنرجویان، فیلمسازان و مدرسان سینمای استان اختصاص یابد و سینماها شکل حرفه‌ای تری به خود بگیرند.
برپایی نشست‌های درک هنر
«مهگان فرهنگ»، نظارت مستمر بر آپارات‌های سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم را در زمان برپایی جشنواره فیلم فجر، بسیار مهم برمی شمرد و پیشنهاد می‌دهد که از کارشناسان سینمایی برای این موضوع کمک بگیرند.
او سینمای تجربی را مادر سینمای بلند می‌خواند و باور دارد با سرمایه گذاری گسترده‌تر در این حوزه از هنر، زمینه‌های ارتقای کیفی سینمای بلند هم در استان ایجاد می‌شود و می‌توانیم با اطمینان بیشتری برای آتیه این هنر تصویری فارس برنامه ریزی کنیم.
از منظر فکری این فیلمساز، جشنواره‌های سینمایی باید محل تعاملات فرهنگی و هنری و شکوفایی استعدادهای گمنام باشند و برای حرکت رو به جلو سینمای استان، برنامه ریزی شوند.
وی مطمئن است که با پخش رایگان آثار فیلمسازان استان در حاشیه جشنواره فیلم فجر شیراز و برپایی نشست‌های درک هنر، تصویر بهتری از جادوی سینما در ذهن مخاطبان جای می‌گیرد و تمایل مردم برای تماشای آثار سینماگران فارس افزون‌تر  می‌شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی