[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۴
  • دوره جدید

ابهام در زمان خداحافظی با پراید، روزنامه شیراز نوین

خط تولید پراید و پژو 405 نه تنها در پایان سال 1395 متوقف نشد بلکه ‌پس از تدوین افزایش استانداردها از 52 به ۸۳مورد توسط سازمان ملی استاندارد در نهایت در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور برخی نهادها از جمله وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد، خودروسازان، سازمان حمایت و... برگزار می‌شود، مصوب شد که اگر تا پایان دی سال 1397 خودرویی نتواند تعداد استانداردهای مدنظر را از 52 به 83مورد ارتقا دهد، خط تولید آن متوقف خواهد شد.
پس از آن نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در آخرین نشست خبری در اواخر سال 1395 خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو 405 اعلام کرد. او پیش‌بینی کرد تا پایان دی سال 1397 خط تولید چهار خودرو که نمی‌توانند استانداردهای خودرویی را از 52 به 83مورد ارتقا و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود.
اما افزایش استانداردهای خودرویی از 52 به 83مورد توسط سازمان ملی استاندارد زمینه ساز اظهارات متفاوتی توسط مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط شده است. در واقع مسئولان اظهارات ضد و نقیضی در ارتباط با توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو که سالیان سال از زمان قانونی برای توقف خط تولید آنها می‌گذرد، عنوان می‌کنند.
در این ارتباط اواخر فروردین مهدی جمالی -مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- با اشاره به کاهش سهم تولید پراید در بین تولیدات این کارخانه، تأکید کرد تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد.
محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اواخر خرداد از قطعی نبودن توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو 405 خبر داد. معاون وزیر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با رسیدن به دی سال 1397 بر اساس خبری مربوط به توقف تولید خودروهایی که 81مورد استاندارد تدوین شده توسط سازمان استاندارد را رعایت نکنند، خط تولید پراید و پژو 405 متوقف خواهد شد یا خیر، بیان کرد: اینکه به طور قطع بگوییم در دی سال 1397 خط تولید پراید یا پژو 405 متوقف خواهد شد، این گونه نیست. اما دو روز قبل محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری از توقف تولید پراید در سال 97 خبر داد.
نعمت زاده گفت: در شروع دولت بیش از 70درصد تولید ساپیا به پراید اختصاص داشت، اما سال گذشته این میزان به 34درصد کاهش یافت و امسال به 28درصد می‌رسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حال تولید خودروهای متنوع هستیم به نحوی که تولید پراید به تدریج کاهش خواهد یافت. وی با اعلام اینکه با اجرای استانداردهای جدید خودرویی در سال 97 خودبه‌خود پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد، اظهار داشت: استانداردهای خودرویی در حال ارتقاست و فکر می‌کنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید سال 97 باشد.
عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تأکید کرده که خط تولید پراید باید تا پایان سال جاری متوقف شود. به گفته اکبریان، سازمان استاندارد اعلام کرده که تولید پراید باید تا پایان سال 1396 به اتمام برسد و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از شرکت سایپا خواسته تا پراید را بازنشسته کند.
گفتنی است پراید خودرویی است که از سال 1372 تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که 10سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه‌تنها با گذشت حدود 24سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده، بلکه تا دی سال آتی نیز فرصت پیدا کرده‌ تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلت‌فرم رعایت کند، پس از سال 1397 کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. حال سؤالی که در مورد این خودرو مطرح می‌شود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود و تا ابد قرار بر ادامه تولید و عرضه در بازار است؟ آن هم در شرایطی که بازار جهانی خودرو هر روز مدل‌های جدیدی از خودروهای مختلف را تولید کرده و به مشتریان خود در سراسر دنیا عرضه می‌کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی