[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چگونه خشم درونی‌ام را کنترل کنم و زودرنج نباشم؟ ، روزنامه شیراز نوین

 لیلا رجبی؛ مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 11 شهرستان آباده: 

بسیاری از ما در مسیر بزرگ شدن، مجبور می‌شویم برای دیده، شنیده و دوست‌داشته شدن از خود واقعی‌مان دور شده و بخش‌هایی از خودمان را نادیده بگیریم؛ این حس درونی از بین نمی‌رود بلکه دفن می‌شود و زمانی در زندگی فرا می‌رسد که حس می کنیم، نیاز به کنار زدن لایه‌های مزاحم و دسترسی به حس درونی یا همان خود‍‌ِ واقعی‌مان داریم. ما زمانی این حس درونی را سرکوب کرده‌ایم که از لحاظ مغزی و منطقی به تکامل کافی نرسیده بودیم و نمی‌توانستیم رخدادهای پیرامونمان را به درستی تحلیل کنیم و به احتمال زیاد والدین آگاهی نیز نداشته‌ایم که با ما رفتار مناسب داشته باشند. اما با رشد کردن می‌توانیم خودمان این مسئولیت را بر عهده بگیریم و برای خودمان دوباره پدر و مادری کنیم، به نیازهای بدنمان گوش دهیم و آنها را برآورده کنیم. قول‌های کوچکی به خودمان بدهیم و به آنها عمل کنیم تا به مرور زمان اعتمادی که به خود داریم افزایش پیدا کند.
افرادی که سعی می‌کنند همه را راضی نگه دارند، عصبانیت بیشتری تجربه می‌کنند. البته این عصبانیت معمولاً بروز داده نمی‌شود بلکه به شکل رنجش و خشم در می‌آید.(فرد احساس می‌کند مورد بی‌انصافی و بی‌عدالتی قرار گرفته است). در بسیاری از مواقع برداشت این افراد از وقوع بی‌عدالتی و بی‌انصافی درست است، زیرا افرادی که سعی می‌کنند همه را راضی نگه دارند بیشتر از دیگران کار انجام می‌دهند. آنها سخت‌تر تلاش می‌کنند و بیشتر می‌بخشند و در عین حال درخواست کمک نمی‌کنند و چیزی نمی‌‌خواهند، اما با اینکه احساسشان به ‌حق و درست است و باید آن را نشانه‌ای بدانند که از دیگران فاصله بگیرند، نه بگویند یا درخواست کمک کنند، این احساس را بی‌اعتبار می‌‌دانند و بابت احساس عصبانیت، خودشان را سرزنش و شرمنده می‌‌دانند که «من نباید عصبانی می‌شدم».  به همین خاطر سعی می‌کنند در موقعیت‌های بعدی، باز هم احساس خشم خود را نادیده گرفته یا سرکوب کنند و این خشم‌های فروخورده هربار بر روی خشم‌های قبلی‌ انباشته می‌شود تا در نهایت یک روز منفجر شده و خودشان را به شکل عصبانیت بسیار شدید یا قطع رابطه نشان می‌دهند. همان‌طور که گفته شد این افراد احساسات خودشان را نادیده می‌گیرند و به همین خاطر احساساتشان روی هم انباشته می‌شوند تا اینکه دیگر نمی‌توانند آن را تحمل کنند، اما در زمان عصبانیت آنها، چیزی که دیگران می‌بینند این است که فرد به خاطر یک موضوع کوچک از کوره در رفته و عصبانیت شدیدش بی‌دلیل است. این افراد باید بدانند که با نادیده گرفتن، احساس خشم از بین نمی‌رود، بلکه باید احساس خود را به‌حق و درست بدانند. برخی از تعارضات لزوماً بد نیستند و باعث می‌شوند، روابط متعادل‌تر شوند و از رفتارهای انفجاری و قطع شدن کامل روابط جلوگیری شود.
شما هم برای اینکه احساس خشم کمتری تجربه کنید:
1- سعی کنید حرفتان را بزنید و از حق خود دفاع کنید تا بتوانید نیازهای خودتان را برآورده کنید.
2- به تدریج بیش ‌از حد بخشیدن و سخت تلاش کردن برای راضی نگه داشتن دیگران را کنار بگذارید.
3- از انجام کارهایی که دیگران از شما نخواسته‌اند، خودداری کنید.
4- از انجام کارهایی که خودتان دوست ندارید، خودداری کنید. 
سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 ، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی