[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلارهای ایران در عراق آزاد شد، روزنامه شیراز نوین


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، از آزادسازی بخشی از منابع بلوکه‌شده ایران در این کشور خبر داد و گفت: درواقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای اساسی کمک قابل‌توجهی کند.
یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همان‌طور که در خبرها آمده، خوشبختانه طبق شنیده‌هاحدود سه‌میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای تأمین ارز موردنیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده است. البته جزئیات دقیق این گشایش و نحوه تخصیص را باید بانک مرکزی اعلام کند. این اتفاق به‌طور قطع تأثیر مثبتی بر بازارها خواهد داشت؛ چراکه هم نیازهای بانک مرکزی مرتفع و هم کالاهای اساسی خریداری شده است. درواقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای اساسی کمک قابل‌توجهی کند.
وی درباره مجموع منابع بلوکه‌شده ایران در عراق نیز گفت: با توجه به اینکه تعاملات مستمر ما با عراق ادامه دارد و معاملات اقتصادی در حوزه‌های مختلف انرژی انجام می‌شود، رقم منابع همواره در حال تغییر است.
به گفته این فعال اقتصادی، با توجه به مقدمات فراهم‌شده، می‌توان انتظار داشت که این بخش از منابع نیز برای آزادسازی در دستور کار قرار بگیرد؛ هرچند جزئیات و نحوه تعامل و چگونگی آن باید از سوی بانک مرکزی تأیید و اطلاع‌رسانی شود. آل‌اسحاق درباره وضعیت تبادلات ارزی بخش خصوصی در عراق نیز بیان کرد: ما در این بخش تقریباً مشکلی نداریم؛ هرچند با توجه به اینکه باید از طریق صرافی‌ها فرایند جابه‌جایی ارز انجام شود، قدری هزینه‌ها بالا می‌رود، اما درنهایت بخش خصوصی با مشکل کمتری کار خود را در عراق ادامه می‌دهد.
وی درباره خبر اخیری که حکایت از ممنوعیت صادرات برخی کالاها به عراق داشت نیز توضیح داد: این موضوع طبیعی است و هرساله با توجه به رسیدن فصل برداشت برخی محصولات این تصمیم از سوی دولت عراق گرفته می‌شود و ما در ایران نیز تصمیماتی مشابه می‌گیریم. این موضوع ارتباطی به تجار ایرانی پیدا نمی‌کند و یک تصمیم سراسری است و درنهایت و در بلندمدت چالشی برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق نیز به وجود 
نخواهد آورد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی