[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رونق گردشگری با حمایت از تلاشگران توریسم، روزنامه شیراز نوین

همایش راهبران گردشگری استان فارس به میزبانی هتل بزرگ چمران برگزار شد. این مراسم با حضور مدیران و مسئولان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی فارس، مدیران ارشد انجمن‌های صنفی، راهنمایان گردشگری، اتحادیه صنایع‌دستی استان فارس، آژانس‌های گردشگری استان فارس و فعالان بالقوه صنعت گردشگری به میزبانی هتل بزرگ چمران برگزار شد.
 برپایی هم‌اندیشی با فعالان گردشگری
محمدحسین شفاعتیان، مدیر هتل چمران با بیان اینکه فقط برنامه‌داشتن مهم نیست، گفت: برای رسیدن به هدف نیازمند تلاش شبانه‌روزی هستیم و امروز ما راهنمایان گردشگری برای هم‌اندیشی در این حوزه دور هم جمع شدیم.
صاحب‌امتیاز روزنامه نیم‌نگاه با اشاره به روند راه‌اندازی این روزنامه افزود: در آن سال‌ها امکانات لازم برای چاپ روزنامه به‌صورت رنگی در شیراز وجود نداشت و ما سعی کردیم امکانات موردنیاز را به وجود آوریم و موفق شدیم و تا به امروز این روزنامه در حال چاپ است و روزنامه‌های دیگری نیز در شیراز و فارس به‌صورت رنگی به چاپ می‌رسند. صاحب هتل چمران با اشاره به مسیر سخت ساخت و راه‌اندازی هتل بیان کرد: هر کاری با هرچقدر سختی با تلاش امکان‌پذیر است. امروز فعالان در حوزه گردشگری دور هم جمع شدیم و با توجه به رشد رتبه صنعت گردشگری در درآمدزایی و رسیدن به رتبه‌های نخست این شغل آینده‌دار و غیرقابل‌حذف است؛ چراکه این صنعت در جامعه ماندگار است. وی با اشاره به جایگاه شیراز و فارس در جاذبه‌های گردشگری در کشور متذکر شد: ما نتوانستیم در جذب گردشگران نسبت به ظرفیت‌ها خوب عمل کنیم و امروز دور هم جمع شدیم تا با همفکری برای جذب بیشتر گردشگران تلاش کنیم. خروجی‌های این جلسه می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد.
شفاعتیان با اشاره به لزوم رشد نیروی انسانی در جذب گردشگر مانند یادگیری زبان انگلیسی توسط نیروهای تأثیرگذار در رودررویی با گردشگران مانند پلیس گذرنامه تصریح کرد: در صنعت گردشگری باید عدالت اجتماعی برقرار شود تا رشد جمعیت شکل گیرد و در کنار آن پیشرفت در این حوزه نیز رشد سریع یابد.
وی ادامه داد: این برنامه یک گردهمایی و جلسه هم‌اندیشی برای دست‌اندرکاران حوزه گردشگری فارس است که در این جلسه راهنمایان گردشگری و فعالان صنف هواپیمایی شرکت کردند تا خود این صنف مشکلات را بررسی کنند و برای حل آنها راهکار ارائه دهند؛ چراکه اگر بخش خصوصی چشم‌انتظار راه‌حل مشکلات از بخش دولتی باشد، اتفاقی نخواهد افتاد. شفاعتیان با تأکید بر رونق گردشگری و اشتغال بیشتر در این حوزه گفت: با توجه به شرایط کشور و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری و فعالیت کنیم. ما در مسائل کلان تأثیر خاصی نداریم، اما با وجود این شرایط و با توجه به حضور چینی‌ها و روس‌ها باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و باید گردشگرانی را از این دو کشور جذب کنیم؛ وگرنه صنعت گردشگری نابود می‌شود. ما چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های موجود نداریم.
مدیر هتل چمران تصریح کرد: رستوران و کافی‌شاپی در چند روز گذشته در هتل چمران به بهره‌برداری رسیده است که یکی از زیباترین کافه‌های دنیاست و کافه‌ای نیز ویژه دهه‌هشتادی‌ها به‌صورت اقتصادی به بهره‌برداری خواهد رسید تا دانش‌آموزان نیز بتوانند بدون دغدغه در این فضاها حاضر شوند. شفاعتیان گفت: گردشگری دانش‌آموزی در دنیا وجود دارد و از سن ۱۲سالگی در راستای آماده‌سازی نوجوانان برای ورود به جامعه و استقلال فعالیت می‌کند؛ اما متولی این کار آموزش و پرورش است و راهیان نور در ایران نیز یکی از این برنامه‌هاست.
وی ادامه داد: استان فارس استان بزرگی است؛ بنابراین ما در دو بخش درون‌استانی و خارج از استان برای دانش‌آموزان اعلام آمادگی کردیم تا با تخفیف‌های ویژه به آنها خدمات‌رسانی کنیم و امیدواریم آموزش و پرورش در این حوزه همکاری لازم را داشته باشد.
 استفاده از راهنمایان محلی برای گروه‌های گردشگری
در ادامه، سیدحسن سیادتان، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان فارس در این نشست هم‌اندیشی راهنمایان گردشگری با بیان اینکه ۳۸۰ گروه گردشگر چینی وارد استان فارس شدند، گفت: سال‌های قبل گردشگرانی که وارد شیراز می‌شدند، علاوه بر راهنمای اصلی، یک راهنمای محلی نیز با آنها همراه می‌شد که مدتی است این کار انجام نمی‌شود و سبب ایجاد مشکلاتی برای راهنمایان محلی شده است؛ بنابراین باید همراه هر گروهی که وارد شیراز می‌شود، علاوه بر راهنمای تهرانی، یک راهنمایی محلی نیز با آنها همراه شود و این باید یکی از خواسته‌های راهنمایان گردشگری استان باشد.
وی با اشاره به مشکلات راهنمایان گردشگری در شیراز تأکید کرد: راهنمای محلی بهتر می‌تواند پتانسیل‌های شیراز را به اطلاع گردشگران برساند. خبرها و دستورات ناگواری به گوش می‌رسد که آدم مات می‌ماند. اگر بخش خصوصی دست به دست هم دهند می‌توانند با برنامه‌ریزی استفاده بهینه‌ای از گردشگران ایرانی و خارجی کنند.
 اهمیت حضور مسئولان استان در جمع فعالان گردشگری
در ادامه این گردهمایی، محمود فخری، رئیس دفاتر گردشگری و مسافرتی فارس با بیان اینکه باید مسئولان و مدیران استانی در این همایش شرکت می‌کردند تا از نزدیک با مشکلات آشنا شوند، گفت: در این مدت هرچه مشکلات را فریاد زدیم به جایی نرسید؛ شاید اگر از زبان راهنمایان گردشگری بشنوند، مؤثر باشد. باید استاندار فارس، فرماندار شیراز، امام‌جمعه شهر و دیگر مسئولان خود پاسخ‌گوی این مشکلات باشند. وی تصریح کرد: نه‌تنها مشکلی حل نمی‌شود، که هر بار مشکلی دیگر به مشکلات اضافه می‌شود که آخرین نمونه آن مشکلات ایجادشده درمورد حافظیه است. الان با توجه به شرایط جوی شهر شیراز تازه در ساعات پایانی روز و خنک‌شدن هوا مردم برای بازدید از فضاهای گردشگری از خانه بیرون می‌روند، اما حافظیه ساعت ۶:۳۰ عصر تعطیل می‌شود. با این شرایط مردم چطور از اماکن گردشگری بازدید کنند؟ فخری ادامه داد: اگر چرخ دفاتر گردشگری بچرخد، در کنار آن چرخ هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و دیگر مشاغل مرتبط می‌چرخد، اما اجازه نمی‌دهند. اگر سنگ جلوی پای ما نیندازند و بگذارند خودمان مدیریت کنیم، چرخ این حوزه می‌چرخد. وی متذکر شد: بخش خصوصی هزینه بی‌تدبیری را می‌دهد. ما ۴۰ درصد جاذبه‌های گردشگری را در فارس داریم. ما بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ راهنمای گردشگری داریم و در رتبه نخست قرار داریم، اما الان بیکار هستند. دفاتر، هتل‌ها، راهنمایان و... نباید بیکار باشند. ما با امید زنده هستیم. تلاش می‌کنیم تا در شرایط بد بهترین اتفاقات برای استان رخ دهد. فخری ادامه داد: به دفاتر اعلام کردیم و تبدیل به بخش‌نامه شد تا از راهنمایان گردشگری استفاده شود، اما بیشتر از راهنماهایی که در فضای مجازی بدون مجوز فعالیت و تبلیغ می‌کنند، استفاده می‌شود و از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری این مشکل هستیم. وی افزود: دارایی، تأمین اجتماعی، بانک‌ها و... از دیگر مشکلات حوزه گردشگری است. ما در حدود دو سال شاهد تغییر پنج مدیر و سرپرست در میراث‌فرهنگی استان هستیم و باید مسئولان استانی درمورد این مشکل پاسخ‌گو باشد. این عدم ثبات مدیریت مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. اگر اجازه دهند بخش خصوصی کار کند، یک بیکار در استان نخواهیم داشت.
فخری با اشاره به پربودن ظرفیت گردشگری سلامت در استان، گلایه کرد: شعار حمایت از بخش خصوصی را می‌دهند، اما ابتدا ظرفیت‌های دولتی را پر می‌کنند. باید مهمان‌سراهای دولتی تعطیل شوند تا هتل‌ها جان بگیرند. باید این مشکلات آشکار حل شود تا شرایط گردشگری در استان 
بهبود یابد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی