[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

چند راهکار کمک‌کننده به والدین در مرحله بلوغ فرزندان، روزنامه شیراز نوین

 فاطمه نوید دوست؛ مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 15 قصرالدشت شیراز  

در این سن فرزند شما نه بزرگسال است نه کودک. این مرحله گذار عظیم باعث می‌شود فرزندتان دچار بحران هویت شود؛ کودکی که ناگهان با تغییرات عظیم هورمونی به مرحله بزرگسالی پا می‌گذارد، در حالی که از لحاظ تجربه زندگی برای این مرحله آماده نیست.
این بحران هویت و تلاش نوجوان برای یافتن هویت بزرگسالی خود به صورت خشم، انزوا، جاه‌طلبی، احساسات متنوع وناهمگون، از این شاخه به آن شاخه پریدن و ... بروز پیدا می‌کند. در این نوشته سعی بر آن داریم با دادن راهکارهایی به والدین، کمک کنیم تا به فرزندشان در یافتن هویت مطلوب و گذر سالم از این مرحله کمک کنند.
1- احترام به نوجوان 
فرزند از نظر والدین هنوز یک کودک است که تجربه و درایت کافی برای تصمیم‌گیری ندارد. درحقیقت نوجوان در این سن خود را به‌عنوان بزرگسالی در نظر می‌گیرد که برای یافتن هویتش نیازمند احساس استقلال می‌باشد. نگرانی‌های شما نباید به صورت مانعی بر سر راه استقلال فرزندتان باشد. برای این منظور هیچ وقت با توهین، مقایسه و عصبانیت درگیر بحث با آنها نشوید.
2- دوستی و رفتار همراه با تأیید والدین با نوجوان 
نوجوان اگر از خانواده‌اش تأیید نگیرد، جذب گروه همسالانی می‌شود که شاید مورد پسند شما نباشد و موجب نگرانی شما شود. این تأیید باید همه‌جانبه باشد. اگر رفتاری از نوجوان از نظر شما مطلوب نیست، شاید با طرد عاطفی موقتاً موجب سرکوب رفتار نوجوان شوید، ولی با گرفتن احساس استقلال، وی را به خود وابسته کرده‌اید و فرصت جدال برای یافتن هویت را از او گرفته‌اید. بعضی از والدین با خواندن این سطور شاید گمان کنند منظور این است که بگذاریم فرزندمان در هر چاهی که خواست سقوط کند. خیر، برای اینکه نوجوان خود را از سقوط در چاه‌های عمیق و خطرناک اجتماعی نجات دهید، راه‌های بهتری نسبت به تحمیل سلیقه و اعمال زور و طرد عاطفی یا روش‌های دیگر وجود دارد. برای این منظور کافی است بهترین دوست و مشاور نزدیک فرزندتان باشید؛ یک مشاور دلسوز قضاوت نمی‌کند و در عین حال با حوصله حرف‌های ما را می‌شنود و در یافتن راه حل مناسب به ما کمک می‌کند.
3- سوق دادن محیط نوجوان به سمت مطلوب
این وظیفه والدین است که قبل از ورود فرزندشان به مرحله بلوغ، اجتماع‌هایی که نوجوان ممکن است با آنها در تماس باشد را کنترل کنند. برای این منظور از مدرسه، باشگاه ورزشی، اجتماع دوستان، کلاس‌های هنری و ... که فرزندتان با آنها در ارتباط هستند، قبل از ورود وی، اطمینان حاصل کنید.
4- عشق، تأیید و تحسین 
تحسین و عشق خود را دائماً به فرزند نوجوان ابراز کنید؛ شاید به دلیل چهره خشن و لجبازی که نوجوانتان به خود گرفته است، گفتن جمله «دوستت دارم» به وی سخت باشد.
ابراز عشق بی‌قید و شرط به نوجوان را ابزار کار خود قرار دهید. این عشق را با گفتن جملات تشویقی، خریدن هدیه برای موفقیت‌هایش، جملات تحسینی مانند به تو افتخار می‌کنم و... ابراز کنید. این عشق و تأیید موجب پرورش و اعتلای اعتماد به نفس وی می‌شود. به مرور زمان متوجه خواهید شد که با تأیید رفتارهای مثبت او، نوجوان خود را به سنت رفتارهای مورد تأییدتان تشویق کرده‌اید.
6- دستور ندهید و رئیس‌بازی در نیاورید
دستور دادن و نه گفتن دائم به نوجوان، بین شما و وی دیوار عظیمی می‌سازد که با دوستی و اعتمادی که می‌خواهید بین خود و او ایجاد کنید، فرسنگ‌ها فاصله دارد. اگر نوجوانتان برای رفتن به کلاسی از شما اجازه می‌خواهد و شما راضی به آن نیستید، بهتر است فوراً به وی جواب نه ندهید.
مدتی زمان از وی بخواهید تا در مورد آن فکر کنید و به نگرانی‌هایی که درمورد نوجوان خود دارید فکر کنید و رو در رو با او در میان بگذارید. اگر از نوجوان درخواستی دارید به صورت امری مطرح نکنید؛ مثلاً اگر می‌خواهید اتاقش را تمیز کند، به‌جای «اتاقت را مرتب کن»، بگویید «بیا باهم به اتاقت سر و سامان بدهیم».

مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس، واقع در پل حر، روبه‌روی کلانتری 11 زند، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در زمینه‌های روان‌شناسی، خانوادگی، اجتماعی، حقوقی، اربیتی، ازدواج و ...  می‌باشد. تلفن پذیرش و نوبت‌دهی: 07132227006

همچنین سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی