[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نفع همگانی از ورود جدی‌تر صداوسیما به عرصه ورزش ، روزنامه شیراز نوین


کم‌لطفی صداوسیمای مرکز فارس به امر ورزش، بر کسی پوشیده نیست. صرف پخش 17 یا نهایتا 20 مسابقه تیم فجرشهیدسپاسی در طول یک فصل به همراه یک برنامه 40 دقیقه‌ای به صورت هفتگی، چیزی نیست که از شبکه 24 ساعته فارس انتظار برود.
از این نظر شبکه فارس نسبت به سالیان گذشته اُفت محسوسی هم داشته است. در گذشته برنامه‌های متنوع و جدی‌تری در حوزه ورزش صداوسیما روی آنتن می‌رفت که با اینکه همان هم کافی نبود، اما از وضعیت موجود فعلی بهتر بود.
اگر استان‌های کوچک که در هیچ زمینه‌ای با استان فارس برابری نمی‌کنند را کنار بگذاریم، میزان توجه به ورزش از سوی صداوسیما در سایر مراکز استان‌های بزرگ و ورزش‌خیز، بیشتر از فارس است. 
مثلاً در پخش همان مسابقات فوتبال لیگ یک، می‌بینیم که در سایر استان‌ها به صورت ویژه‌ای مسابقات روی آنتن می‌رود و هم قبل از بازی، هم بین دو نیمه و هم پس از بازی، شاهد بحث‌های کارشناسی جدی در برنامه تلویزیونی هستیم. 
در حالی که در شبکه استانی فارس، خود مسابقه هم گاهی به صورت ناقص پخش می‌شود و بارها دقایق حساسی از مسابقات به دلیل همزمانی با پخش اخبار، پخش نشده است! اتفاقی که سالهاست در سایر شبکه‌های استانی و سراسری شاهد آن نبوده‌ایم، چون همه به این نتیجه رسیده‌اند که اخبار را می‌توان چند دقیقه دیرتر یا زودتر پخش کرد، اما فوتبال را نه!
فوتبال را که کنار بگذاریم، اوضاع برای سایر ورزش‌ها بدتر هم هست. برخی ورزش‌ها حتی سالی یک بار هم به صداوسیمای فارس راه پیدا نمی‌کنند که اگر خوش‌شانس باشند و این اتفاق هم برایشان بیفتد، اثرگذاری چندانی ندارد و فقط از هیچ بهتر است.
در صدا و سیمای مرکز خوزستان، برنامه‌های آموزشی برخی رشته‌ها، به خصوص رشته‌هایی که این استان در آنها صاحب سبک و مدال‌آور است، به طور مداوم پخش می‌شود. برنامه‌هایی که علاوه بر جنبه آموزش، از نظر انگیزشی هم تأثیرگذاری زیادی روی ورزشکاران دارد.
دست‌اندرکاران و زحمتکشان صداوسیما هم می‌دانند که مخاطبان شبکه فارس در سال‌های اخیر به شدت ریزش کرده‌اند و به زحمت می‌توان مردم را پای برنامه‌های این شبکه نشاند، اما ورود جدی‌تر این ارگان به بحث ورزش می‌تواند در افزایش مخاطبانش هم تأثیر زیادی بگذارد. 
به نظر شما پخش یک مسابقه مهم فوتبال پایه یا حتی مسابقات محلی، چند نفر را می‌تواند پای تلویزیون بنشاند و چقدر جذابیت ایجاد می‌کند؟ یا پرداختن به سایر ورزش‌ها به میزان قابلیت‌ها و دستاوردها و جذابیت‌هایشان، چقدر می‌تواند به افزایش مخاطبان رسانه ملی در استان فارس کمک کند؟
وقتی می‌دانیم که با چنین رویکردی همه منفعت می‌برند، چه مشکلاتی سر راه است که مانع از این اتفاق می‌شود؟ چرا صداوسیمای فارس نباید به‌جای هفته‌ای یک ساعت، حداقل روزی دو ساعت از کنداکتور خود را به ورزش اختصاص دهد؟  بخش ورزش صداوسیما نیاز به یک برنامه‌ریزی، همفکری و نگاهی جدی‌تر دارد تا از پتانسیل بالای آن در جهت رشد ورزش و به تبع آن، رشد جامعه استفاده شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی