[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس: پیشتازی محققان برای چاره‌گشایی از پساب‌های صنعتی، روزنامه شیراز نوین

همزمان با هفته گرامیداشت محیط‌زیست، جشنواره دانشگاه سبز، شهر سبز به میزبانی واحد شیراز برگزار گردید.
در مراسم افتتاحیه این جشنواره، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس ضمن گرامیداشت هفته محیط‌زیست، توجه به محیط‌زیست به‌عنوان عنصر اصلی در توسعه پایدار را بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهار نمود: دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک دانشگاه نسل سوم در راستای رسالت حل مسئله خود توجه به چالش‌های مختلف پیش روی جامعه خصوصاً جامعه شهری شیراز را از وظایف خود می‌داند و بر همین اساس اقدام به برپایی جشنواره دانشگاه سبز با همراهی ادارات و ارگان‌های دخیل در امر حفاظت محیط‌زیست شهرستان شیراز نموده است.
دکتر محمدرضا قائدی به وجود قابلیت بسیار گسترده در میان اساتید این دانشگاه برای حل معضلات زیست‌محیطی شهر و استان اشاره نمود و گفت: پیشتازی محققان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز برای حل مشکل تصفیه پساب واحدهای صنعتی استان، تسهیل فرایند‌های بهره‌وری از محصولات کشاورزی، تولید و ابداع روش‌های مدرن صنعتی برای بالابردن بهره‌وری محیط‌های کشت و زرع، از دیگر راهبردهای کلان این دانشگاه در راستای حفظ محیط‌زیست است. همچنین در این مراسم، معاون اداره‌کل محیط‌زیست استان فارس با اشاره به سابقه تشکیل این سازمان در جهان، توضیح داد: تا پیش از انقلاب صنعتی مسائل محیط‌زیستی به حد امروزه موردتوجه جوامع بشری نبود. انسان‌ها از آن بازه زمانی به بعد به فکر افتادند که ملاحظات زیست‌محیطی را در راستای حفظ محیط زندگی خود در نظر بگیرند.
قاسم نهاوندی توسعه پایدار را توسعه‌ای همراه با ملاحظات زیست‌محیطی برشمرد و اظهار کرد: توسعه پایدار یعنی استفاده از امکانات موجود، به‌نحوی که هم ما از این امکانات استفاده کنیم و هم آیندگان امکان بهره‌برداری از آن را داشته باشند.
این مقام مسئول محیط‌زیست را همچون کشتی‌ای دانست که ما در آن ساکن هستیم و تخریب هر جزئی از آن به ضرر تک‌تک سرنشینان این کشتی خواهد بود.
نهاوندی وضعیت فعلی محیط‌زیست شیراز را در حد مطلوب دانست و افزود: اندکی کم‌توجهی به شرایط زیست‌محیطی شهر شیراز و استان فارس باعث می‌شود که این شهر نیز از وضعیت قابل‌قبول خارج شود و دچار بحران 
زیست‌محیطی گردد.
معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل محیط‌زیست استان فارس همچنین شعار این سازمان را موردتأکید قرار داد و گفت: ما زمین را از پدرانمان به ارث نبرده‌ایم، بلکه آن را از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم؛ لذا باید شرایط محیط‌زیست را به‌گونه‌ای حفظ کنیم که برای نسل‌های بعد امکان بهره‌برداری و بهره‌مندی از آن به‌سهولت فراهم شود.
در بخش دیگری از این مراسم، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به لزوم وجود پیوست‌های زیست‌محیطی در زندگی و سازمان‌های اداری، اظهار نمود: قطعاً آینده از آنِ کشوری است به لحاظ محیط‌زیستی پیشتاز باشد و در همین راستا هفته گرامیداشت محیط‌زیست فرصت مناسبی است تا ذهن‌هایمان را از زندگی مکانیکی جدا کنیم و به سمت‌وسوی اولویت‌های محیط‌زیستی پیش برویم.
غلامرضا غلامی استقرار صنایع بزرگ آب‌بر مانند فولاد در شهرهای کم‌آب را یکی از مشکلات محیط‌زیستی برشمرد که شهرهای صنعتی با آن دست‌به‌گریبان هستند و توضیح داد: باید ببینیم آب صنعت بهتر است یا آب سلامت؛ لذا باید نگاه‌ها را عوض کنیم و به سمت شهر اکولوژی پیش برویم. شهر اکولوژی شهری است که در آن توجه به همه بخش‌های محیط‌زیستی با بالاترین درجه اهمیت موردتأکید است.
رونمایی از ویژه‌نامه محیط‌زیستی نشریه دانشجویی کیمیاگران، بخش دیگری از آیین جشنواره دانشگاه سبز بود.
در پایان این جشنواره، دانشجویان و شرکت‌کنندگان اقدام به پاک‌سازی محوطه ورودی پردیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نمودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی