[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خوروش احترام و فرهنگ تفکر را وارد تئاتر کردند، روزنامه شیراز نوین

کارگردان تله‌تئاتر «غزل غزل‌ها» گفت: زنده‌یاد فخری خوروش که بازیگر این اثر مذهبی بود ادبیات فارسی را به خوبی می‌شناخت و روی متنی که به وی دادم، نقطه نظر ادبی و تاریخی داشت.
به گزارش ایرنا،‌ هوشنگ توکلی که در تله‌تئاتر غزل غزل‌ها به‌عنوان کارگردان با زنده‌یاد خوروش همکاری کرده‌ بود، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۰ برای من یک فرصت تاریخی ایجاد شد که در خدمت وی باشم؛ خانم خوروش جزو بازیگران نسل اول تئاتر جدید هستند و کارنامه پرباری دارند و بانوی بسیار محترم و تاثیرگذاری بود.
ادبیات فارسی را به خوبی می‌شناخت
وی افزود: یکی از ویژگی‌های مثبت خانم خوروش این بود که ادبیات فارسی را به خوبی می‌شناخت؛ روی متن و نمایشنامه‌ای که من به وی دادم نقطه نظر ادبی و تاریخی داشت و به‌عنوان عنصری مهم در پروژه غزل غزل‌ها شرکت کرد. غزل غزل‌ها یک مجموعه تلویزیونی بود که در ۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از شبکه یک پخش شد؛ این مجموعه زندگی سلیمان‌بن صرد از یاران علی‌بن ابیطالب(ع) و از شیعیان کوفه در زمان قیام کوفه را بررسی کرد که خانم خوروش با اشتیاق، حضور در این تله‌تئاتر را پذیرفت و من در این اثر بسیار از وی آموختم.
پا به‌پای جوانان بازی می‌کرد
توکلی درباره نحوه حضور فخری خوروش در غزل غزل‌ها توضیح داد: تصویربرداری این تله‌تئاتر در سال‌های کهنسالی وی بود؛ سعی می کرد انرژی خود را طوری تقسیم کند تا پابه‌پای جوانان از اول تا آخر کار حضور داشته باشد. خیلی تلاش کرد که با قدرت و حرفه‌ای نقش بازی کند. خانم خوروش خیلی خوب به ما کمک کرد و کیفیت بصری کار را بالا برد.
توکلی با تأکید بر اینکه من بیننده کارهایشان بودم هم بیان کرد: از نوجوانی شیفته تئاترهای او بودم؛ چند بازیگر معتبر در زمان نوجوانی من تأثیرگذار بودند که تئاتر را انتخاب کنم که یکی از آنها خانم خوروش بود. به نظر من همه کارهای فخری خوروش عالی است و اصلاً کار ضعیف در کارنامه ندارد.
این هنرمندان احترام و فرهنگ تفکر و اندیشیدن را وارد تئاتر کردند
وی ادامه داد: اواخر دهه سی که خانم خوروش وارد تئاتر شد، اصلاً تئاتری به صورت جدی وجود نداشت و او و همکاران دیگرش مثل علی نصیریان و مرحوم انتظامی و مشایخی، کسانی بودند که تئاتر محترم و قابل قبول را با زحماتی که کشیدند به جامعه معرفی کردند. حضور این هنرمندان و توانایی‌هایشان در رشد تئاتر جدید مؤثر بوده است؛ آنها در تئاتر نصر خیلی زحمت کشیدند و از هیچ شروع کردند و با زحماتی که کشیدند و با عشقی که داشتند پایه‌گذار تئاتری شدند که بسیار محبوب شد؛ این هنرمندان احترام و فرهنگ تفکر و اندیشیدن را وارد حوزه تئاتر کردند. خانم خوروش یکی از ستاره‌های درخشان آن نسل است.
توکلی اظهار امیدواری کرد که مراسم یادبود برای خانم خوروش برگزار شود و گفت: مراسم یادبود، حق خانم خوروش است؛ ضروری است که این قدردانی را از طریق مدیران فرهنگی ببینیم. هنرمندانی مثل استاد نصیریان که بیشتر با خانم خوروش کار کردند باید درباره هنر و ارزش‌های این خانم هنرمند صحبت کنند.
گفتنی است، فخری خوروش، بازیگر سرشناس سینما و تئاتر، روز شنبه بیستم خردادماه در سن 93 سالگی در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی