[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلایل پرحرفی کودکان، روزنامه شیراز نوین

 مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 29 صدرا ؛ فائزه نامداری:  

1- حس کنجکاوی: 
یکی از مهم‌ترین علت‌های پرحرفی کودکان، حس کنجکاوی و تمایل به داشتن همه چیز است. کودکان باهوش، زیاد سؤال می‌پرسند، اما این به این معنا نیست که ما باید به تمام سؤالات آنها پاسخ دهیم.
۲- ترس: 
گاهی ترس کودکان نیز عامل پرحرفی می‌شود، این اتفاق بیشتر برای کودکانی که سن پایین دارند و برای کودکانی که شب‌ها ازتنهاخوابيدن در اتاقشان می‌ترسند، اتفاق می‌افتد.
۳- بیش‌فعالی: 
بعضی از دلايل پرحرفی کودکان دلالت بر بیماری‌های روحی و روانی دارد. مشکل بیش فعالی در برخی موارد موجب پرحرفی کودک می‌شود.
۴- الگو گرفتن از والدین: 
پرحرفی کودکان در برخی مواقع بخاطر تأثیرپذیری از والدین است. آنها پدر و مادرشان را الگو قرار می‌دهند و زیاد صحبت می‌کنند. بهترین راه مقابله با پرحرفی کودک در این مورد اصلاح رفتار والدين است که موجب تغییر رفتار کودک می‌شود.
۵- حسادت: 
به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده موجب حسادت برخی از کودکان  بالای سه سال می‌شود که می‌تواند عاملی برای زیاد صحبت کردن و جلب توجه والدین باشد.
۶- جلب توجه: 
یکی دیگر از علت‌های پرحرفی در کودکان، نیاز به جلب توجه است. اگر والدین به فرزندشان به اندازه کافی توجه کنند و به‌ طور اختصاصی برای او وقت بگذارند، این مشکل به وجود نمی‌آید.
۷- حرف زدن با خود:
معمولاً بچه‌ها در سنین پایین بلند بلند فکر می‌کنند و هرچه به ذهنشان می‌آید را به زبان می‌آورند، این رفتار بخشی از فرایند رشدی آنهاست. حرف زدن کودک با خودش به حل مسائل و کنترل نفس او کمک می‌کند.
۸- هوشیاری: 
پرورش توان حرف زدن در سنین پایین، بر مهارت‌های رفتاری یا توانایی گفتاری و شنیداری و تقویت حس کنجکاوی کودک تأثیر می‌گذارد.
بهتر است که والدین هنگام حرف زدن کودک، دست بزنند یا به طریق دیگری شادی خود را نسبت به توانایی که در او در حال شکل گیری است، نشان دهند. به بیان دیگر هر چقدر کودکی زودتر شروع به صحبت کند، در پرورش استعدادهای شناختی و ارتباطی‌اش سریع‌تر رشد خواهد کرد. 
زمانی که کودک خود را تشویق به صحبت کردن می‌کنید، همزمان او را به استفاده از استعداد طبیعی شنیدن نیز ترغیب می‌کنید.
توانایی کودک در تکلم یکی از نشانه‌های ارزیابی کودکان باهوش است، چراکه دیر به حرف افتادن کودکان یعنی حرف زدن پس از سه تا 3.5 سالگی، رشد مهارت‌های ارتباطی و شناختی کودک را با تأخیر مواجه می‌کند. 

مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس، واقع در پل حر، روبه‌روی کلانتری 11 زند، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در زمینه‌های روان‌شناسی، خانوادگی، اجتماعی، حقوقی، تربیتی، ازدواج و ...  می‌باشد. تلفن پذیرش و نوبت‌دهی: 07132227006

همچنین سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و... می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی