[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایجاد جذابیت، خلاقیت می‌خواهد ، روزنامه شیراز نوین


بهار سال 95 آخرین باری بود که سه تیم از لیگ یک شانس صعود به لیگ برتر را داشتند. همان سالی که فجر شهید سپاسی تا روز پایانی روی پله سوم بود و می‌توانست به لیگ برتر برسد، اما بازی آخرش را در آبادان باخت و برزیل را راهی لیگ برتر کرد.
در خردادماه همان سال بود که مسئولان سازمان لیگ تصمیم گرفتند سهمیه صعود از لیگ یک را به دو تیم کاهش دهند؛ همان زمانی که تعداد تیم‌های لیگ برتر نیز از 18 به 16 تیم کاهش یافت.
اینکه چرا تعداد تیم‌های لیگ برتر کاهش یافت، دلایلی داشت که منطقی بودن یا نبودن آن را باید در جایی دیگر بررسی کرد، اما همان تصمیم بود که باعث شد به تیم‌های لیگ‌یکی ظلم شود. یعنی 18 تیم با هم رقابت کنند تا در نهایت تنها دو تیم راهی لیگ برتر شوند!
کم شدن تعداد تیم‌های صعودکننده از لیگ یک و به تبع آن، کم شدن تیم‌های سقوط‌کننده از لیگ برتر، یک ایراد بزرگ دارد و آن هم کاهش حساسیت‌ها در روزهای پایانی است. یعنی در هفته‌های پایانی، تعداد تیم‌هایی که انگیزه‌شان برای حضور جدی در میادین را از دست می‌دهند، بیشتر می‌شود و این یکی از بزرگترین آسیب‌های ناشی از این تصمیمات است.
حال راه حلی که لیگ‌های معتبر فوتبال جهان برای ایجاد جذابیت در نظر گرفته‌اند، چیزی است که می‌تواند در ایران به‌عنوان الگو پیاده شود.
هفته گذشته یک دیدار بسیار حساس و جذاب به صورت رفت و برگشت بین دو تیم ریشه‌دار و قدیمی فوتبال آلمان برگزار شد. تیم اشتوتگارت به‌عنوان تیم شانزدهم بوندسلیگای یک به مصاف هامبورگ، تیم سوم بوندسلیگای دو رفت تا برنده این بازی فصل آینده را در سطح اول فوتبال آلمان دنبال کند.
این شیوه انتخاب تیم‌های صعود و سقوط‌کننده، از چند نظر مفید است؛ یکی اینکه باعث می‌شود تیم‌های بیشتری در هر دو دسته، تا هفته‌های پایانی با جدیت کامل در میادین حاضر شوند و به افزایش جذابیت رقابت‌ها کمک کنند. از طرف دیگر، احتمال کم‌فروشی و یا حتی تبانی است که با این شیوه برگزاری، کاهش می‌یابد و دیگر اینکه برگزاری یک مسابقه بسیار حساس در پایان فصل فوتبالی کشور، می‌تواند جذابیت‌های زیادی را ایجاد کرده و مخاطبان زیادی را به ورزشگاه کشانده یا پای تلویزیون بنشاند. 
این مورد آخر را سال 93 در شهر خودمان هم مشاهده کردیم. زمانی که فوتبال ایران از همان شیوه مذکور استفاده می‌کرد. فجر شهید سپاسی به‌عنوان تیم شانزدهم لیگ برتر به مصاف تیم پیکان، تیم سوم لیگ یک رفت. دو بازی بسیار حساس و جذاب بین دو تیم برگزار شد که البته در پایان با نتیجه دلخواه ما همراه نبود.
اما شیوه دیگری که در فوتبال انگلیس به کار گرفته می‌شود، الگوی مناسب‌تری است که می‌تواند جذابیت‌ها را به خصوص در لیگ یک، حداکثر برساند. 
در سطح دوم فوتبال انگلیس که به چمپیونشیپ معروف است، دو تیم نخست جدول راهی لیگ برتر می‌شوند و تیم سوم، از بازی‌های پلی‌آف بین تیم‌های دوم تا ششم انتخاب می‌شود! 
امسال چهار تیم لوتون تاون، ساندرلند، میدلزبورو و کاونتری سیتی راهی مرحله پلی‌آف شدند؛ لوتون تاون و کاونتری با برتری در نیمه نهایی راهی فینال شدند و لوتون تاون با برتری در ضربات پنالتی راهی لیگ برتر شد. چنین خلاقیت‌هایی در نحوه برگزاری رقابت‌ها آنچنان جذابیتی در مسابقات ایجاد کرده است که بازی نهایی پلی‌آف صعود به لیگ برتر، یکی از پربیننده‌ترین بازی‌های سال فوتبال جهان به شمار می‌رود! علاوه بر آن، چنین سیستمی باعث شد که تا روز پایانی مسابقات لیگ چمپیونشیپ، حتی تیم دوازدهم برای صعود به مرحله پلی‌آف شانس داشته باشد و حداکثر میزان حساسیت تا روز پایانی رقابت‌ها حفظ شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی