[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشاوران املاک نرخ‌گذاری نمی‌کنند، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

 رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا گفت: سامانه الکترونیکی ثبت و تمدید اجاره‌نامه اقدام خوبی است، اما زیرساخت لازم را ندارد، زیرا برای ثبت یا تمدید اجاره‌نامه در مشاوران املاک، ابتدا احراز هویت انجام می‌شود اما این سامانه راه را بیشتر برای دلالان و واسطه‌گران باز کرده است. 
وی افزود: تا چند سال قبل مشاوران املاک ما در خصوص قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک اقدام می‌کردند، اما حدوداً 4 سال است که مشاوران املاک فقط می‌توانند پیشنهاد قیمت بدهند، زیرا مردم از طریق فضاهای مجازی و سایت دیوار خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند و مبنای قیمت برای مردم همین سایت شده است.
شهرام نامدار، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا با اشاره به فعالیت 6 هزار واحد صنفی مشاور املاک مجاز در شهر شیراز و صدرا در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: حدود 500 واحد بدون پروانه هم داریم که نیمی از آنها برای اخذ پروانه کسب اقدام کرده‌اند و در حال طی مراحل اداری هستند و از طریق اتاق اصناف فارس برای پلمب کردن واحدهایی که برای کسب پروانه کسب اقدام نکرده‌اند، اقدامات لازم را انجام داده و در حال پیگیری هستیم.
وی در خصوص اقداماتی که در حوزه رهن و اجاره با اتحاد مشاوران املاک در شیراز و صدرا انجام شده است، ادامه می‌دهد: طرح «پویش مهربانی» ابتکاری بوده که در این زمینه با اقدام اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا و اعضای این صنف کلید خورده است و پوسترهای تبلیغاتی آن به صورت A3  رنگی در تمام واحدهای صنفی مجاز ما در دید عموم گذاشته شده است و در این پویش از مالکان تقاضا شده که با مستأجران راه بیایند. 
نامدار با تأکید بر حمایت استاندار فارس از این پویش بیان می‌کند: بنرهایی در خصوص اجرای این پویش در مقابل استانداری، فرمانداری و بازارهای مختلف نصب شده و شهرداری شیراز هم همکاری خوبی برای تبلوهای شهری که در دید عموم قرار دارند برای تبلیغات محیطی اجرای این پویش داشته است که بی‌شک در فرهنگ‌سازی در جامعه اثربخش بوده و در این پویش از مالکان محترم تقاضا داریم با مستأجران خوش‌حساب و بی‌حاشیه خود کنار آمده و قرارداد را با آنها با قیمت مناسب تمدید کنند. وی می‌افزاید: شکی نیست که جابه‌جایی یک مستأجر هم برای او و هم برای مالک هزینه در پی دارد، زیرا مالک هم برای اینکه ملکش مورد توجه مشتری بعدی قرار بگیرد باید هزینه‌هایی برای تعمیرات و ... اختصاص دهد.
وی تصریح می‌کند: این قول را هم می‌دهیم که مشاوران املاک دارای پروانه کسب ما با مبلغ منصفانه اقدام به تمدید قرارداد خواهند کرد.
 دست مشاوران املاک برای نرخ‌گذاری مسکن بسته است
نامدار در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص قیمت فروش مسکن اظهار می‌کند: تا چند سال قبل مشاوران املاک ما در خصوص قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک اقدام می‌کردند و قیمت‌گذاری 100 درصد دست آنها بود، اما حدوداً 4 سال است که مشاوران املاک فقط می‌توانند پیشنهاد قیمت بدهند زیرا مردم از طریق فضاهای مجازی و سایت دیوار خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند و مبنای قیمت برای مردم همین سایت شده است.
وی می‌افزاید: پیشرفت تکنولوژی نباید موجب بروز مشکلاتی از این‌دست در جامعه شود و این فضا باید مدیریت و کنترل می‌‌شد، اما این اتفاق رخ نداده و هر فردی با داشتن یک خط موبایل خود را در این فضاها می‌تواند به‌عنوان مؤجر، مستأجر و مشاور املاک معرفی کند و به صورت سلیقه‌ای قیمت‌های فوق‌العاده کاذب ارائه دهد که به شدت باعث بالا رفتن قیمت ملک شده است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سامانه‌ای که برای تمدید قراردادهای رهن و اجاره ایجاد شده است هم عنوان می‌کند: سامانه الکترونیکی ثبت و تمدید اجاره‌نامه اقدام خوبی است، اما زیرساخت لازم را ندارد زیرا برای ثبت یا تمدید اجاره‌نامه در مشاوران املاک، ابتدا احراز هویت انجام می‌شود، اما این سامانه راه را بیشتر برای دلالان و واسطه‌گران باز کرده است و این افراد در سایتی مانند دیوار بدون داشتن واحد صنفی و پرداخت عوارض به دارایی، مالک و مستأجر را پیدا کرده و از طرفین حق‌الزحمه می‌گیرند و اگر مشکلی برای طرفین قراداد توسط این دسته افراد ایجاد شود، اتحادیه نمی‌تواند آن را پیگیری کند. وی تصریح‌ می‌کند: این سامانه در کنترل قیمت‌ها نقشی نداشته زیرا قیمت‌ها همچنان کنترل‌نشده هستند و این در حالی است که قیمت رهن و اجاره را توسط مشاوران املاک مجاز می‌توان کنترل کرد؛ به شرطی که قولنامه‌هایی که نوشته می‌شود در مشاوران املاک مجاز و مورد قبول مراجع قضایی و ادارات تنظیم شده و دارای کد رهگیری هم باشند.
نامدار می‌افزاید: متأسفانه در شهری مانند صدرا که مجتمع مسکونی بیشماری وجود دارد، شاهد هستیم که مدیران مجتمع‌ها به انعقاد قرارداد اقدام می‌کنند، اما اگر مشکلی ایجاد شود باید بدانیم که تنها قولنامه پرینتی از طریق مشاوران املاک مجاز، برای ارائه به مراجع قضایی قابل قبول است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش قیمت‌های رهن و اجاره اشاره می‌کند و می‌گوید: افاغنه و اتباع بیگانه که فاقد حساب بانکی هستند و اجاره‌ها را عمدتاً یک ساله و با قیمت بالاتر پرداخت می‌کنند در این افزایش قیمت اثرگذار هستند و همچنین مالکان برای اجاره دادن به این اتباع، نیاز ندارند که برای ملک خود خرج و تعمیرات چندانی انجام دهند. نامدار تصریح می‌کند: اجاره دادن خانه‌های قدیمی در بافت‌های قدیمی و تاریخی شهر به افاغنه، تبعات فرهنگی هم در پی دارد که نتایجی همچون نقل مکان ساکنان اصلی بافت‌های تاریخی و روی آوردن زوج‌های جوان در پی افزایش اجاره به حاشیه شهر و ... را در پی دارد.
 تأثیر افزایش اجاره‌بها بر واحدهای صنفی مشاوران املاک
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شیراز و صدرا با اشاره به اینکه افزایش نرخ رهن و اجاره موجب تعطیل شدن مشاوران املاک هم می‌شود، اظهار می‌کند: یکشنبه همین هفته تنها ظرف یک روز 35 مورد تقاضای ابطال پروانه کسب از سوی فعالان این صنف را داشته‌ایم که به علت اجاره‌ای بودن واحد صنفی خود و افزایش اجاره‌بها، توان ادامه کار را نداشته‌اند و تعطیلی 35 واحد صنفی یعنی تحت تأثیر قرار گرفتن 35 خانواده. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی