[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کولر گازی یا آبی؟ کدامیک دوستی ما را با برق بیشتر می‌کند؟، روزنامه شیراز نوین


سالانه هزاران ميليارد ريال سرمایه‌گذاری برای ايجاد تأسيسات جدید برق و استفاده از بخش عمده‌ای از آنها تنها در 4 ساعت زمان اوج بار، مشكلات عديده‌ای را برای صنعت برق به‌ وجود آورده است. ايامی از سال و نيز ساعاتی از شبانه‌روز دارای بيشترين مصرف انرژی الكتريكی است كه به آن روزهای اوج مصرف سال و ساعات اوج بار گفته می‌شود و عموماً اين مصارف اوج، در فصل تابستان و متأثر از استفاده انبوه از وسايل سرمايشی است.
بیش از  70 درصد از خانوارهای ايرانی در فصل گرما از كولرهای آبی و يا گازی برای خنک كردن منازلشان استفاده می‌كنند. تفاوت عمده این دو سیستم در مصرف برق آنهاست به طوری که توان کولرهای آبی حدود 500 وات و كولرهای گازی بالغ بر 2000 وات است.
كولرهای آبی در مناطقی كه رطوبت هوا بالاست، مانند شمال و جنوب كشور از كارايی خوبی برخوردار نیستند، لذا در اين مناطق از كولرهای گازی به طور گسترده استفاده می‌شود، اما در مناطقی كه شرايط آب و هوايی برای استفاده از كولر آبی مساعد است، استفاده از كولر گازی به دلیل مصرف برق بالا، اشتباه است.
در بخش عمده‌ای از مناطق ایران تابستان را نمی‌توان بدون کولر سپری کرد تا در صنعت برق صرفه‌جویی حداکثری حاصل شود، اما با راهکارهایی ساده می‌توان مصرف برق را در این دو سیستم سرمایشی تا میزان قابل‌توجهی کاهش داد تا از خاموشی‌های تابستانه جلوگیری شود.
- محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده(از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) از مهم‌ترین نکاتی است که در استفاده از کولر گازی مقدار انرژی مصرفی را کاهش می‌دهد.
- همچنین آفتاب‌گیر بودن یا نبودن فضا در تعیین کولرگازی مناسب مهم است؛ این نکته به‌عنوان نخستین نکته در استفاده بهینه از کولر گازی نقش اساسی دارد و رعایت آن به این معنی است که گام نخست را درست برداشته‌ایم.
- تمیز بودن کندانسورکولر گازی و نصب آن در سایه بسیار مهم است، زیرا این قطعه به دلیل عبور جریان هوا از آن در میزان مصرف برق تأثیر زیادی دارد.
- اگر شرایط فراهم است، باید کولر گازی را در مسیر باد نصب کنیم، این کار موجب انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد.
- محوطه پشت کولر باید فضای مناسبی جهت گردش هوا داشته باشد تا استفاده بهینه از کولر گازی میسر شود.
- درزگیری مناسب اطراف کولر گازی، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز کردن فیلترهای هوا و رادیاتور در کاهش مصرف برق تأثیر بسیار زیادی دارند و استفاده بهینه از کولر گازی را برای کاربر محقق می‌کنند.
- اگر در مناطق جنوبی زندگی می‌کنیم، با کاشت درخت در نزدیکی کولر گازی و ایجاد سایه خنک برای آن، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی خواهیم کرد.
- در تابستان دمای آسایش خانه را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کنیم.
- به طور همزمان از وسایلی نظیر اجاق، سماور، لامپ رشته‌ای و … با کولر گازی استفاده نکنیم، زیرا این وسایل باعث افزایش بار گرمایی محیط می‌شوند و در نتیجه کولر گازی برای رسیدن به برودت مطلوب، بیشتر تلاش کرده و برق بیشتری هم استفاده می‌کند.
و اما در کولرهای آبی هم علاوه بر انتخاب قدرت مناسب کولر با توجه به مساحت منزل، سرویس سالانه موتور و پوشال کولر، ایجاد سایبان برای کولر، استفاده از کلید هوشمند در سرعت بخشیدن به قطع و وصل به‌هنگام این وسیله، می‌تواند نتایج مثبتی را در میزان استفاده از برق حاصل کند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی