[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پاسداشت مشاهیر و احیای اماکن فرهنگی و تاریخی ، روزنامه شیراز نوین

در دیدار دوجانبه رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با مدیریت شهری شیراز، پاسداشت مشاهیر و احیای اماکن فرهنگی و تاریخی در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دیدار با مدیریت شهری با بیان اینکه خروجی فعالیت‌های این انجمن نیز موجبات تقویت هویت ملی ایرانی و اسلامی ما را فراهم آورده است، اظهار کرد: این انجمن با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مجلس شورای اسلامی به بحث احداث و احیای آرامگاه‌های مفاخر و مشاهیر فرهنگی ایران ورود کرده است.
محمود شالویی با بیان اینکه در استان فارس نیز بنا داریم تا آرامگاه‌های میر سید شریف جرجانی و شیخ روزبهان را به‌عنوان دو چهره مهم و تأثیرگذار در سپهر فرهنگی کشور احیا و مرمت کنیم، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پاسداشت مفاخر برای آشنایی نسل جوان با پیشینه تاریخی، مذهبی، علمی و فرهنگی خود تأکید کرد.
به گفته این مقام فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های این خطه نظیر مضجع شریف حضرت شاهچراغ(ع) و حضور مفاخر بزرگی همچون حافظ، سعدی و ملاصدرا که جایگاه ویژه‌ای در شناسنامه فرهنگ کشور دارند، ضرورت دارد توجه به پاسداشت مفاخر فرهنگی و دینی و معرفی دوباره این بزرگان به عموم مردم و جوانان انجام شود. او  افزود: مفاخر فرهنگی و دینی ما از هم جدا نیستند و در مدیریت فرهنگی کشور نیز به این مهم توجه شده است؛ چراکه ضرورت دارد نسل جوان ما شاهد این پیوستگی باشد. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درخواست ما این است که شهردار شیراز با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری استان با محوریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، فعالیت‌های مرتبط با مفاخر و مشاهیر و احیا و مرمت امکنه تاریخی و فرهنگی استان فارس و شهرستان شیراز را سامان‌دهی کنند. احداث پارک مفاخر، اجرای برنامه‌ها و نشست‌های بین‌المللی، استفاده از ظرفیت گردشگران فرهنگی و توجه ویژه به نصب تندیس‌های مفاخر و مشاهیر در ورودی شهر شیراز برای آشنایی بیشتر گردشگران با بزرگان ایران‌زمین از اقداماتی بود که رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از مسئولان اجرایی استان انتظار داشت. قائم‌مقام شهردار شیراز نیز در این دیدار بر تلاش شهرداری برای پاسداشت مفاخر و احیای آرامگاه‌های فرهنگی تأکید کرد.
آرش فرج‌زاده از تدوین اطلس فرهنگی شهر شیراز خبر داد و افزود: با توجه ویژه‌ای که به بافت تاریخی و پیرامون حرم‌های مطهری وجود دارد، باید هدف به‌صورت عملیاتی مشخص و مقدمات تفاهم‌نامه فی‌مابین انجام شود. معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در این جلسه با ابراز امیدواری از اینکه باید دِین خود را به مشاهیر و مفاخر بی‌مانند شیراز ادا کنیم، گفت: برای ثبت باغ‌موزه مشاهیر دو مکان مطرح و در حال بررسی است که یکی مکان باغ ملی که خود، گذری گردشگری و فرهنگی است و دیگری آرامستان تاریخی دارالسلام است که می‌تواند به‌عنوان باغ مزار مفاخر در نظر گرفته شود. محمدعلی چوبینی ادامه داد: تدوین دانشنامه شیراز را نیز در دستور کار داریم که برش جدی آن در حوزه مشاهیر و مفاخر است. او با توجه به موضوع ساخت سردیس مفاخر تصریح کرد: باید به مفاخر زنده توجه بیشتری کنیم. شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز نیز در این جلسه اظهار کرد: در بافت تاریخی این کلان‌شهر که مظهر مهم مفاخر فرهنگی استان است، شاهد نوعی انقلاب عمرانی گسترده هستیم که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است. علی مصلی‌نژاد بیان کرد: در سال جدید نیز بودجه هزار میلیاردی برای آن در نظر گرفته ‌شده و بسیاری پروژه‌های عمرانی این بافت نیز مرتبط با مفاخر و مشاهیر فرهنگی است. او افزود: حرم‌های مطهر نیز به‌عنوان نمادهای دینی در این بافت حضور دارند و برای مرمت و احیای این بقاع متبرکه نیز باید اقدامات عمرانی صورت بگیرد.
بنابراین گزارش در دیدار دوجانبه رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با مدیریت شهری شیراز، پاسداشت مشاهیر و احیای اماکن فرهنگی و تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی