[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

هوشنگ مرادی کرمانی هم به نامزدهای آلما پیوست، روزنامه شیراز نوین

مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، هوشنگ مرادی کرمانی را به‌عنوان نامزد جایزه «هانس کریستین اندرسن»(آلما) معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان امسال نیز همانند سال‌های گذشته هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده‌ محبوب چند نسل از کودکان ایران را نامزدی شایسته برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن تشخیص داده و او را به هیئت داوران این جایزه معرفی کرده است.
امسال برای هشتمین سال پیاپی، برنامه‌ «با من بخوان» نیز نامزد دریافت جایزه‌ «هانس کریستین اندرسن»(آلما) شده است.
«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتابخوانی برای همه‌ کودکان به ‌ویژه کودکان محروم و در بحران است؛ این برنامه زیر نظر مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا می‌شود. «با من بخوان» بر پایه‌ رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست همه‌ کودکان بنا شده است، به ‌ویژه کودکانی که در وضعیت معمول زندگی به این‌گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند. شعار «همه‌ کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» در سرلوح این برنامه قرار دارد.
جایزه‌ یادبود آسترید لیندگرن که بزرگترین و گران‌ترین جایزه‌ نقدی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه‌ بزرگ ادبیات در جهان است از سال ۲۰۰۲ از سوی دولت سوئد برای ترویج و گسترش حق همه‌ کودکان برای دسترسی به ادبیات غنی و داستان‌های باکیفیت بنیان نهاده شد؛ این جایزه‌ جهانی به شخص یا سازمانی اهدا می‌شود که سهمی برجسته در خلق ادبیات کودکان و نوجوانان یا ترویج آن داشته باشد. هرساله بیش از ۲۵۰ فرد و نهاد از سراسر جهان نامزد جایزه‌ یادبود آسترید لیندگرن می‌شوند.
این نامزدها از میان نویسندگان و تصویرگران، قصه‌گویان، مروجان و نهادهای فعال در حوزه‌ ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی برگزیده‌ می‌شوند.
در حال حاضر در ایران چهار نهاد «مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان»، «شورای کتاب کودک»(به‌عنوان شاخه‌ ملی ایبی در ایران)، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» این امتیاز را دارند که نامزدهای خود را به لیندگرن معرفی کنند.
روز گذشته نیز علی‌رضا گلدوزیان، علی‌اصغر سیدآبادی و نادر موسوی از طرف شورای کتاب کودک برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۴ معرفی شدند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی