[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مسئولان کشتی فارس: این زیرساخت‌ها تناسبی با بزرگی کشتی ندارد، روزنامه شیراز نوین

فارس یکی از قطب‌های برترکشتی فرنگی است، این رشته ورزشی ریشه در تاریخ این استان دارد، اما زیرساخت‌های این رشته مدال‌آور در فارس متناسب با رشد و توسعه کشتی‌گیرانی که سکوی جهانی، المپیک و آسیایی رافتح کرده‌اند، نیست.
به گزارش ایرنا، هم‌اینک کشتی‌گیران فارس در رده‌های مختلف سنی حضوری فعال در تیم‌های ملی دارند و یکی از امیدهای کسب مدال در میادین مختلف خارجی هستند که این امر بیانگر وجود استعدادهای زیادی است که اگر به آنها توجه ویژِه نشود شاید در درازمدت همین رشته مدال‌آور هم به سرنوشت سایر رشته‌های ورزشی فارس دچار شود که نامی از ورزشکاران آنها نیست؛ هرچند به صورت جرقه‌ای شاهد معرفی یک ورزشکار در برخی رشته‌ها هستیم.
اگر به تاریخ این رشته در فارس نگاه کنیم در سال‌های پس از انقلاب کشتی‌گیرانی همچون امید نوروزی، قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن و محمدرضا گرایی دارنده نشان طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و دیگر کشتی‌گیرانی همچون برادران نصیری، حمید ریحانی، محمدعلی گرایی، میثم دلخانی، محمدرضا مختاری، حمیدرضا ده‌بزرگی و محمدرضا غلامی نشان دهنده وجود ظرفیت‌های فراوان در این رشته است. به همین دلیل است که فارس قطب کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود، زیرا ۲ نشان طلای المپیک در کارنامه دارد.
داشتن حدود ۱۰ کشتی‌گیر از استان فارس از نونهالان گرفته تا بزرگسالان در تیم ملی و اردوهای مختلف بیانگر این است که سرمایه‌گذاری بر روی پایه‌ها آغاز شده است، اما از نظر زیرساخت‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و بارها قهرمانان و پیشکسوتان این رشته به این امر مهم اشاره کرده‌اند.
سالن جهان پهلوان تختی شیراز قدیمی‌ترین محل کشتی این استان است که سابقه افزون بر نیم قرن دارد و از دل این سالن ستاره‌های زیادی از جمله زنده‌یاد محمدعلی فرخیان، قهرمان کشتی آزاد جهان در سال ۱۹۶۵ گرفته تا محمدرضا غلامی که در سال ۲۰۲۳ طلای نوجوانان آسیا گرفت به کشتی ملی معرفی شده است، اما این سالن پیر و تاریخ‌ساز نیاز به بازسازی اساسی دارد و بارها به این موضوع اشاره شده و هم‌اینک هم قفل تعمیرات بر آن زده شده و سالن جهان پهلوان را رها کرده‌اند.
رئیس هیأت کشتی شیراز در این خصوص گفت: پارسال یک میلیارد تومان برای بازسازی سالن تختی اختصاص یافت و به مرحله اجرا رسید، اما پیمانکار مراجعه کرد ولی با ممانعت رئیس وقت هیئت کشتی فارس همراه شد.
محمدمهدی کوثری ادامه داد: پیمانکار پیش‌پرداخت گرفته بود، اما کار را شروع نکرد تا اینکه مجمع انتخابی هیئت کشتی مهرماه پارسال برگزار شد و پیمانکار سالن تختی وارد کار شد و مقرر شد براساس قرارداد سرویس بهداشتی، دوش‌ها و پنجره را درست کند که این امر محقق نشد و پیمانکار که برایش مقرون به صرفه نبود به دلیل گذشت زمان کار را رها کرد که چندین ماه نیز می‌گذرد.
وی اضافه کرد: با این حال تمام شیرآلات را تعویض کردیم، اما مشکلات دیگری این سالن دارد و موتور کولرها سوخته است و هزینه تعمیرات روی دوش هیئت شیراز افتاده و ما هم نمی‌توانیم کاری صورت دهیم، چراکه طرف قرارداد اداره کل ورزش و جوانان ما نیستیم.
رئیس هیئت کشتی شیراز تأکید کرد: خانه کشتی این شهر که به نام امید نوروزی، قهرمان المپیک نامگذاری شده هم‌اینک میزبان تمرین تیم ملی کشتی فرنگی جوانان است و آبروی شیراز محسوب می‌شود هم مشکلات زیادی دارد و تشک‌های آن فرسوده و موتور خانه آن هفت سال است که سوخته و از نظر سرویس بهداشتی، فاضلاب، تأسیسات و حتی زیرساخت هم مشکل دارد و باید فکر اساسی کرد.
کوثری در ادامه صحبت‌هایش به سالن کشتی مجموعه ورزشی شهید دستغیب شیراز اشاره کرد و گفت: این سالن هم مدت‌های زیادی در اختیار یک شخص بود و زمانی که می‌خواست برود تشک‌ها که مربوط به مسابقات جهانی پهلوان تختی بود، آبسردکن و کولرها را با خود برد و سالن را خالی تحویل داد؛ ضمن اینکه اداره ورزش و جوانان شیراز هم نتوانست کاری صورت دهد و آنها را پس بگیرد، با این حال در حال تجهیز این سالن هستیم.
وی افزود: برای بازسازی و تجهیز سالن لاینز شیراز هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در نظر داریم خانه کشتی شیراز را به صورت خوابگاهی تجهیز کنیم، چراکه هم‌اینک که میزبان اردوی تیم ملی جوانان هستیم هزینه هر نفر در هتل المپیک شیراز که مربوط به اداره کل ورزش است، روزانه ۷۰۰ هزار تومان است.
کشتی آزاد این استان سال‌هاست تحت‌الشعاع کشتی فرنگی قرار گرفته و دیگر نامی از کشتی‌گیران آزاد این استان طنین‌انداز نشد.
پس از اینکه زنده‌یاد محمدعلی فرخیان توانست در سال ۱۹۶۵ با کسب مدال نقره در وزن ۵۷ کیلوگرم در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر منچستر انگلیس قهرمانی ایران را رقم بزند و همچنین کرامت زرنگ که مقام چهارم جهان دارد، دیگر نامی از کشتی‌گیران آزاد فارس به گوش نرسید و به نظر می‌رسد هیئت کشتی فارس برنامه ویژه‌ای برای این رشته جذاب دارد تا دو باره احیا شود.
ساسان خوبیاری، رئیس هیئت کشتی فارس هم گفت: استان فارس در کشتی چندین قهرمان جهان و المپیک داشته و در تمام رده‌های سنی هم ملی‌پوش دارد، اما امکانات موجود به ویژه از نظر سخت‌افزاری در سطح ملی نیست، امیدواریم با یک نگاه و عزم ملی با حمایت استاندار ورزش‌دوست فارس، مشکلات این رشته مدال‌آور و المپیکی حل شود.
گفتنی است، خانه کشتی شیراز که عملیات ساخت آن در سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع در محله دباغی شیراز آغاز شد با هزینه ۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید و به انتظار نزدیک به ۱۰ سال علاقه‌مندان به کشتی در فارس پایان داده شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی