[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

شهــدا پرچم‌دار شرافت ایرانیان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
اهمیت نوسازی تمثال مبارک شهدا سبب شد تا جمعی از مدیران شهری به بیان فعالیت‌های گسترده‌ای که در این حوزه انجام شده بپردازند. نشست خبری مشترک عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز به همراه رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با موضوع ارائه گزارش و اقدامات در خصوص تمثال و تابلو مربوط به شهدای گرانقدر برگزار شد. این مراسم صبح سه‌شنبه 24 تیرماه با حضور افسانه خواست‌خدایی، ناظر شورای اسلامی شهر در سازمان سیما و منظر، حمید کشتکار، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز، مسئول کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس و جمعی از یادگاران دفاع مقدس با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 یادآوری فرهنگ حماسه و گسترش فرهنگ معنویت
در این مراسم عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز بر نگاه ویژه پارلمان شهری بر گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تأکید کرد. افسانه خواست‌خدایی از رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز به‌عنوان مدیری پیگیر و دلسوز در راستای عمل به وظایف محوله، یاد کرد و افزود: تمثال مبارک شهدا نقش ارزنده‌ای در یادآوری فرهنگ حماسه و گسترش فرهنگ معنویت در سطح جامعه دارد و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نیستیم. او با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) که می‌فرمایند زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته، کمیته‌ای با حضور سازمان‌های متولی و سرداران پیشکشوت دفاع مقدس تشکیل شد و بر مبنای آن عملیات مرمت و ساخت المان جدید تمثال شهدا در دستور کار قرار گرفت. وی با اعلام این خبر که تصاویر فرسوده شهدای معزز در سطح شهر تا ۱۵روز آینده جمع‌آوری خواهد شد، گفت: تا پایان تیرماه بنر‌های طرح جدید نصب می‌شود و در متمم بودجه این ظرفیت برای افزایش اعتبار وجود دارد.
 اختصاص اعتبار برای فضاسازی شهری
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: شهدا هویت اصلی شهر شیراز هستند و باعث افتخار است که شورا ی اسلامی و شهرداری شیراز بار فضاسازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به دوش می‌کشد، اما تمامی دستگاه‌های متولی باید در کنار شهرداری نقش‌آفرینی کنند. خواست‌خدایی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱میلیارد تومان برای بسط آثار و المان‌های حوزه فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص یافت و این در حالی است که در سال جاری تنها برای نصب تابلو تصاویر شهدا ۱۵میلیارد تومان تاکنون در نظر گرفته شده است. این مقام مسئول با اشاره به تصویب برگزاری جشنواره نقاشی دیواری چهره‌های ماندگار در حوزه شهدا در شورای اسلامی شهر گفت: یکی از مواردی که در ساخت این تابلوها مد نظر قرارگرفته، کیفیت ساخت آنهاست تا طرحی اجرا شود که در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) باشد. در این حوزه تمامی تلاش خود را به کار بستیم که تا سال ۱۴۰۳و برگزاری کنگره ۵۳۰۰ شهید دفاع مقدس شهر شیراز تمثال و تصاویر همه شهدا را در شهر داشته باشیم. خواست‌خدایی نبود اطلاعات کامل از شهدا، شامل تصاویر و آثار در مجموعه شهرداری را یکی از مشکلات دانست و گفت: با صبوری، همکاری و همراهی مجموعه کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان این موضوع در حال پیگیری است. او در بخش پایانی سخنانش هم بیان کرد: به موازات فضاسازی شهری، رویکرد تولید محتوای فاخر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 عزم راسخ مدیریت شهری برای پاسداشت فرهنگ شهادت
در ادامه این نشست خبری، رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز هم از عزم راسخ مدیریت شهری برای پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد. حمید کشتکار خواستار نقد رسانه‌ای منصفانه پیرامون عملکرد این سازمان شد و اظهار داشت: بنرهایی که در سالیان گذشته نصب شده بود دچار فرسودگی گردیده و با توجه به اهمیت ماجرا، قراردادی منعقد شد که براساس آن تمامی 1400 تمثال شهدا در سطح شهر با طرح جدید نوسازی و جایگزین شوند. اولویت تعویض تصاویر براساس میزان فرسودگی و آفتاب‌خوردگی آنها خواهد بود. وی با اعلام این خبر که تا دو ماه آینده عملیات تهیه و نصب بنرهای شهدا به پایان خواهد رسید اظهار داشت: بزرگداشت مقام شامخ شهدا به معنای اصالت بخشیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی است و با تکریم شهدا بر این نکته تأکید می‌ورزیم که ملت بزرگ ایران هیچ‌گاه در برابر مستکبران سر خم نخواهد کرد. او تصریح کرد: یاد شهدا باید همیشه در فضای جامعه زنده وجاویدان باشد و در پرتو آن از آرمان‌های انقلاب پاسداری کنیم. چراکه آبروی اسلامی و انقلاب اسلامی از برکت وجود شهداست و خون شهدا ضامن سربلندی میهن و پایداری اسلام است. رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز با تأکید بر این موضوع که شهدا درس آزادگی را برای ملت بزرگ ایران به یادگار گذاشتند هم اظهار کرد: هر شهید پرچمی برای شرف ایرانیان است.
 نقش ارزنده شهدا در گسترش فضای معنوی
کشتکار در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از حمایت‌های شورای اسلامی شهر و توجه ویژه شهردار کلان‌شهر شیراز گفت: مدیریت شهری با اختصاص اعتبار، توجه ویژه‌ای نسبت به پاسداشت مقام شهدا نشان می‌دهد. وی با ارائه آمار و ارقامی پیرامون فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه گسترش فضای معنوی شهدا در سطح کلان‌شهر شیراز افزود: از ابتدای سال 1401 تاکنون مبلغی در حدود 10 میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نگاه ویژه‌ای به گسترش فرهنگ شهادت در جامعه داشته و بر این اساس اقداماتی نظیر نصب سردیس شهدا، چاپ و نصب بنرهای شهدا، تابلو سرداران شهید، ارج نهادن بر شهدای محلات، جشنواره شهدای ماندگار، المان‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت، مرمت و بهسازی تابلوها، نقاشی‌های دیواری با موضوع پرتره شهدا و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه داشته است. وی با بیان اینکه تابلوهای جدید با ماندگاری 10 ساله تهیه و نصب خواهند شد هم اظهار داشت: بوم نقاشی سید و سالار شهیدان؛ حضرت امام حسین(ع)یکی از کارهای فاخری است که در ایستگاه قطار شهری میدان امام حسین(ع) اجرا شده و نصب المان شهدای حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حرم مطهر، پرتره شهید دوران در بلوار مدرس و پرتره شهید سلیمانی در ساختمان مرکزی شهرداری شیراز هم از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.کشتکار با تأکید بر این موضوع که عزم سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز بر پاسداشت مقام شامخ شهدا و معرفی آنان در جامعه است، گفت: شهدای سلامت به همراه شهدای والامقامی نظیر سرداران شهید سلیمانی، استوار و اسکندری به صورت ویژه در سطح کلان‌شهر شیراز دیده خواهند شد و این در حالی است که بزرگترین المان شهری شیراز با مضمون عاشورا در دست ساخت است. کشتکار در همین‌رابطه افزود: بزرگترین المان شهری با عنوان «عاشورا» با ۶۰ درصد پیشرفت در حال انجام است و بزرگترین تابلوی نوری کشور بر بدنه ساختمان مترو با تصویری از شهید دوران اجرا شده است.
 نوسازی تمثال شهدا با معماری ایرانی اسلامی
او با اعلام این خبر که کمیته‌ای برای مرمت و ساخت تابلو‌های شهدا در شهر شیراز تشکیل شده است، گفت: در این کمیته مرمت و ساخت تابلو‌های جدید شهدا در دستور کار قرار گرفت و از اردیبهشت‌ماه سال جاری پروژه نوسازی تمثال ۱۴۰۰ شهید سرافراز شهر شیراز در سطح شهر آغاز شده و تا دو ماه آینده تمامی این تصاویر با طرح جدید تعویض خواهند شد. کشتکاربا بیان اینکه ۱۱میلیارد و پانصد میلیون تومان از سال گذشته تاکنون در بحث فضاسازی ایثار و شهادت در شهر شیراز اختصاص یافته  است، افزود: برای ماندگاری و ایجاد خلاقیت در نصب تمثال شهدای سومین حرم اهل بیت(ع)، مقرر شد که تابلو‌های فلزی جایگزین تابلو‌های بنری شود و ساخت و نصب تابلو‌های سبک جدید مطابق با معماری آثار اسلامی شیراز در دستور کار قرار گیرد.کشتکار با بیان اینکه تاکنون ۱۵ تابلو فلزی سبک جدید مزین به ۹۰ تمثال شهید ورودی‌های شهر شیراز در فاز نخست نصب شده است، اظهار کرد: در فاز دوم بلوار امام رضا(ع) و هفت تنان مورد هدف‌گذاری است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده این کار به اتمام رسد که هدف از این کار جایگزینی تصاویر وسط رفوژ بلوار‌ها که از کیفیت کمتر برخوردار هستند با تابلو‌های فلزی است که ماندگاری حداقل ۱۰ ساله دارند. رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز ادامه داد: بنا شد که کار طراحی و انتخاب تمثال شهدا توسط کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس انجام شود که هم اکنون ۸۰ تصویر با کیفیت بالا شهدا به صورت هفتگی تحویل این سازمان می‌شود تا برای نصب چاپ گردد، لذا کار با همکاری مشترک و به صورت پیوسته درحال انجام است. وی در ادامه گریزی هم به دیگر اقدامات این سازمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت زد و گفت: ساخت تابلو شهدای محلات و سردیس‌های شهدای شاخص برای نصب در مکان‌های پرتردد انجام شده است.
 نقش‌آفرینی هنر در میدان ایثار و شهادت
کشتکار با بیان اینکه دو جشنواره نقاشی در زمینه ایثار و شهادت در حال برنامه‌ریزی است، گفت: در هفته دفاع مقدس، فراخوان اولین جشنواره اعلام خواهد شد تا طرح‌های فاخر توسط هنرمندان خوش‌ذوق دریافت شود. وی افزود: نقاشی چهره‌های ماندگار با محوریت شهید و شهادت توسط هنرمندان ماهر نقاشی در مناطق مختلف شهرداری شیراز انجام می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شیراز قریب به  ۵۳۰۰ شهید داریم که ارج نهادن بر مقام والای آنان را به‌عنوان وظیفه اصلی خود ارزیابی می‌کنیم. رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز افزود: بنا شد که کار طراحی و انتخاب تمثال شهدا توسط کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس انجام شود که هم اکنون ۸۰ تصویر با کیفیت بالا از شهدا به صورت هفتگی تحویل این سازمان می‌شود تا برای نصب چاپ گردد، لذا کار با همکاری مشترک و به صورت پیوسته درحال انجام است.
 توسل به هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت نگاره‌ها
مسئول کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه نصب تمثال شهدا در شهر شیراز با یک کار پژوهشی تحقیقاتی در حال انجام است، اظهار کرد: شهر شیراز حدود ۵ هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم کرده که تاکنون اطلاعات دقیقی از تعداد شهدا در دسترس نبوده که با زحمات تیم‌های پژوهشی آمار در حال تکمیل است. سیدمرتضی آل‌علی ادامه داد: بهبود تصاویر شهدا با هوش مصنوعی و نرم‌افزار‌های طراحی در حال انجام است و هر  هفته ۸۰ عکس باکیفیت از شهدا به شهرداری شیراز تحویل می‌شود تا تابلو‌های جدید با کیفیت عالی چاپ و نصب شود. وی با اشاره به برگزاری دومین کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس در سال ۱۴۰۳ هم عنوان کرد: ۲۰ کمیته در این کنگره تشکیل شده که یکی از آنها فضاسازی و تبلیغات شهری بوده که با ریاست سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز در حال انجام کار است. آل‌علی با بیان اینکه کار هدفمند و متفاوت در موضوع فضاسازی شهری در حال انجام است، گفت: ۱۹ کمیته مسئول فعالیت محتوایی در زمینه ایثار و شهادت هستند و تلاش داریم که از نرم‌افزار جامع شهدای استان فارس شامل اطلاعات شهید، جزئیات محل شهادت و محل دفن به همراه محل نصب تمثال شهید در شهر رونمایی شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی