[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرح احیای گوزن زرد ملی است ، روزنامه شیراز نوین

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص توسعه سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ارسنجان اظهار داشت: با توجه به محدوده‌ای که در شمال این سایت وجود دارد و جزو اراضی ملی بوده، اما تملک آن 
سخت است. 
نبی‌اله مرادی با اشاره به اینکه طرح احیای گوزن زرد به‌صورت شبکه‌ای در کشور به‌صورت متمرکز دنبال می‌شود، عنوان کرد: در جلسات کارشناسی برگزارشده تصمیم بر آن شد که با توجه به فعالیت این سایت از شروع تا به امروز که جمعیت گونه گوزن زرد افزایشی بوده و شاهد کاهش جمعیت این گونه نبوده‌ایم، این سایت به‌عنوان سایت مولد در نظر گرفته شود تا سرریز جمعیت به سایت‌های جدید و حتی در بلندمدت برنامه‌ریزی برای معرفی مجدد این گونه به طبیعت در این سایت به‌عنوان سایت مولد مدنظر باشد. 
وی همچنین به سرریز جمعیت و توان بالای اکولوژیکی این سایت اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 10 گوزن زرد از پهنه محیط‌زیستی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در ارسنجان به سایت میانکتل شهرستان کازرون منتقل شد و این اقدام در سال جاری هم در دستور کار است. این در حالی است که این احتمال وجود دارد که انتقال این گونه علاوه بر سایت میانکتل به سایت‌های دیگر همچون سایت خوزستان انجام شود. 
مرادی در ادامه این گفت‌وگو در پرسش به این سؤال که با افزایش جمعیت این گونه، فضای سایت برای زیست گوزن زرد کافی است، پاسخ داد: این سایت یک پهنه محیط‌زیستی مولد برای سایت‌های دیگر است که با سرریز جمعیت انتقال این گونه به سایر سایت‌ها انجام می‌شود و در تأمین غذای این گونه از طریق علوفه کمکی جبران می‌شود. این مقام مسئول در ادامه به تمهیدات اندیشیده‌شده در خصوص پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در این سایت پاسخ داد: با توجه به آتش‌بر‌هایی که در این سایت در مکان‌های مختلف ایجاد شده است، سالانه پاک‌سازی و بازسازی آن‌ها انجام می‌شود و در صورت وقوع آتش‌سوزی، آتش‌بر‌ها از گسترش آتش جلوگیری خواهند کرد. از سوی دیگر استقرار شبانه‌روزی مأموران محیط‌بان در این سایت منجر به پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی خواهد شد. مرادی همچنین اضافه کرد: طی چند سال گذشته در هیچ‌یک از سایت‌های محیط‌زیستی استان شاهد وقوع آتش‌سوزی نبوده‌ایم و این موضوع به دلیل استقرار مداوم محیط‌بانان و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی