[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

آینده طراحی حرکت در تئاتر کشور چگونه است، روزنامه شیراز نوین


به گزارش ایسنا، علی براتی طراح حرکت نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» در پاسخ به این پرسش که آینده طراحی حرکت در تئاتر کشور را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: فعالیت کاری من از سال ۱۳۷۵ شروع شده است؛ آن زمان اساتید معتقد بودند اگر حرکت از نمایش برداشته شود، هیچ خللی در روند نمایش و ریتم داستان به وجود نمی‌آید. من هم این نظر را می‌پذیرفتم؛ چون آن زمان، حرکت صرفاً یک کار حاشیه‌ای بود و تأثیری در روند نمایش و اجرا نداشت. اما طی این سال‌ها با توجه به تجربه‌هایی که به ویژه در سفرهایم به دست آوردم و دوره‌هایی که در خارج از کشور دیدم، متوجه شدم حرکت، جزو بدنه اصلی یک نمایش است. همان‌طور که دکور و لباس را در یک نمایش نمی‌توان حذف کرد، امکان حذف حرکت هم وجود ندارد.
او ادامه داد: طراحی حرکت در کشور ما نوظهور است. من شخصاً تلاش می‌کنم شاگردان بسیاری تربیت کنم تا تجربه‌های جدید کشف کنیم. در حال حاضر هم خوشحال هستم که عده‌ای در زمینه حرکت فعالیت می‌کنند. حتی فعالیت کسانی که کارشان چندان قوی نیست هم اتفاق خوبی است؛ چون بالابودن حجم فعالیت ولو با وجود ضعیف‌بودن، باعث می‌شود ریتم و حرکت فراگیر شود و تیم‌های ضعیف هم با به‌دست‌آوردن تجربه قوی‌تر خواهند شد. خود من هم بعد از این همه سال نه جایی دوره‌ کامل دیده‌ام، نه دانشکده مخصوصی وجود دارد که در آنها تدریس صورت گیرد. بنابراین با تجربه‌هایی که داریم، می‌توانیم این مراحل را کشف کنیم.
علی براتی در پایان گفت: بر این باور هستم که روزی فرا خواهد رسید که ۸۰ درصد نمایش‌ها بر اساس بدن اتفاق بیفتد. همان‌طور که در کل دنیا این روند به سمت جلو در حال حرکت است؛ چون زبان بدن، زبان عمومی است و نیاز نیست برای ارتباط‌گرفتن با کشورهای دیگر، زبان آنها را یاد گرفت. برای همین کشورهای مختلف برای ترویج فرهنگشان، گروه‌هایی را تربیت می‌کنند که بدن‌های قوی و خاص دارند تا بتوانند فرهنگشان را با زبان بدن به کل جهان به بهترین شکل ممکن منتقل کنند.
«هفت‌خان اسفندیار» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ساعت ۱۸ هر روز به‌جز شنبه‌ها با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی