[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

اسکواش، تخصصی‌ترین رشته راکتی نیاز به حمایت دارد، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین - مریم شمالیان
با آیلی نیری، بازیکن اسکواش جوان شیرازی که اخیراً از مسابقات قهرمانی اسکواش انفرادی آسیا که در هنگ کنگ برگزار شد، بازگشته است به گفت‌وگو نشسته‌ایم که وی در خصوص سوابق خود در این رشته ورزشی و همچنین زیرساخت‌هایی که برای پیشرفت در این رشته ورزشی نیاز است، مباحثی را مطرح می‌کند:
نیری که 23 سال سن دارد و از 7 سالگی سابقه فعالیت در رشته اسکواش را دارد، می‌گوید: حدود 4 سال است که در این رشته ورزشی فعالیت دارم و در اسکواش توانسته‌ام مقاماتی همچون مقام قهرمانی و نایب‌قهرمانی کشور در جوانان و بزرگسالان، قهرمانی و نایب‌قهرمانی در مسابقات نشنال کلوز و کلوزستلایت، سه دوره مقام ششم در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا بزرگسالان و مقام دوم در مسابقات آسیایی پاکستان را در کارنامه خود داشته باشم.
وی با اشاره به شرکت خود در مسابقات قهرمانی اسکواش انفرادی آسیا که به تازگی در آن شرکت داشته است، اظهار می‌کند: بیشتر هزینه‌ها برای فدراسیون فوتبال و والیبال و بسکتبال در نظر گرفته می‌شود و لازم است از ورزشی مانند اسکواش هم حمایت شود تا فدراسیون بتواند حمایت بیشتری برای برگزاری و اعزام به مسابقات داشته باشد.
نیری ادامه می‌دهد: سالانه تنها به یک مسابقه اسکواش بیشتر اعزام نمی‌شویم و تا یک تجربه کسب می‌کنیم، دوباره تا سال بعد این تجربه عملاً به کار نمی‌آید.
وی اضافه می‌کند: در مسابقات هنگ کنگ می‌دیدیم که بازیکنان خارجی به یک مسابقه دیگر در ژاپن چند روز بعد قصد رفتن داشتند؛ به دلیل هزینه‌های مالی، بازیکنان نمی‌توانند به مسابقات اعزام شوند و حمایت فدراسیون می‌تواند زمینه این اعزام‌ها را برای بازیکنان اسکواش کشور ما فراهم کند.
نیری در مسابقات قهرمانی اسکواش انفرادی آسیا که در هنگ کنگ برگزار شده، بازی اول در مقابل تایلند که بازی رده‌بندی بود را برد و بازی دوم را واگذار کرد و در خصوص اعزام خود به این رقابت‌ها به شرح زیر مواردی را عنوان می‌کند:
وی می‌گوید: در مسابقه انتخابی، 2 بازیکن اسکواش اول کشور بودیم که وارد اردوی تیم ملی شده و پس از آن هم به هنگ کنگ اعزام شدیم.
نیری در خصوص رده‌بندی سنی اسکواش هم بیان می‌کند: در رشته اسکواش تا 19 سالگی به‌عنوان رده نوجوانان و جوانان و از بالای 19 سال رده بزرگسال در نظر گرفته می‌شود و 7 ساله بودم که از ورزشگاه حجاب شیراز اسکواش را شروع کردم و از 11 سالگی هم وارد تیم ملی اسکواش شدم.
این بازیکن اسکواش جوان در خصوص هزینه‌هایی که اسکواش برای افرادی که می‌خواهند وارد این رشته بشوند هم عنوان می‌کند: در حال حاضر سه باشگاه اسکواش در شیراز وجود دارد که هزینه هر جلسه کلاس هم حدود 350 تا 400 هزار تومان است، اسکواش راکت مخصوصی دارد که قیمتش از 5 میلیون تومان شروع می‌شود و به کفش مخصوص سالنی نیاز دارد که قیمتش حداقل از 3 میلیون تومان شروع می‌شود و ابزار این رشته تا حدی گران‌قیمت بوده و لازم است از این رشته ورزشی به خصوص برای بانوان حمایت‌هایی انجام شود.
وی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص توصیف رشته ورزشی اسکواش نیز اظهار می‌کند: اسکواش تخصصی‌ترین رشته راکتی و کالری‌سوزترین ورزش است و یک رشته ورزشی مناسب برای بانوان به شمار می‌رود و همچنین به علت اینکه ذهن را نیز درگیر می‌کند، شطرنج دوم لقب گرفته است.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی