[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

از خودمان چهارده سال عقب‌تریم! ، روزنامه شیراز نوین

صعود 6 پله‌ای تیم ملی فوتبال زنان ایران در رنکینگ فیفا در حالی انجام شده که هنوز تا رسیدن به روزهای خوبِ گذشته فاصله زیادی وجود دارد. به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتبال زنان ایران در آخرین فیفادی موفق شد در دور اول انتخابی مسابقات المپیک 2024 پاریس مقابل تیم ملی میانمار شکست‌ناپذیر باشد و شاگردان مریم آزمون توانستند با کسب یک برد و یک تساوی، خود را به دور دوم مسابقات انتخابی المپیک برسانند. در این میان این پیروزی و تساوی به‌دست‌آمده برای فوتبال زنان ایران ارزش مضاعفی داشت و آن‌هم اینکه به جز رسیدن به مرحله دوم انتخابی المپیک 2024 پاریس، راه صعود در رنکینگ فیفا هم هموار شد.
فیفا هفته گذشته براساس نتایج به‌دست‌آمده تیم‌ها در فیفادی اخیر، آخرین به‌روزرسانی را انجام داد تا جایگاه جدید ایران در رنکینگ فیفا مشخص شود. به‌روزرسانی جدید در حالی انجام شد که 5 تیم برتر جهان جایگاه‌شان در آستانه رقابت‌های جام جهانی 2023 فوتبال زنان تغییری نکرد و همچنان تیم‌های ملی آمریکا، آلمان، سوئد، انگلیس و فرانسه جزو 5 تیم برتر هستند. نکته مهم در رنکینگ جدید ارائه شده از سوی فیفا، حفظ سیر صعودی فوتبال ملی زنان ایران بود.
*مسیری که باید ادامه پیدا کند
فوتبال ملی زنان ایران در سالیان پایانی مدیریت مهدی تاج(در دوره قبلی) با یک کابوس بزرگ مواجه شد و آن‌هم عدم حضور در مسابقات رسمی بود؛ اتفاقی که باعث شد تا نام تیم ملی فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا خارج شود. بعد از بررسی‌های انجام‌شده از سوی فیفا و شرایط به‌ وجود آمده به ‌واسطه پاندمی کرونا، رنکینگ فیفا آپدیت شد و پارامتر بررسی شرایط تیم‌ها تغییر کرد و تیم‌هایی در 3 سال اخیر حداقل یک بازی رسمی انجام داده بودند، نامشان در رنکینگ حفظ شود.
ملی‌پوشان بعد از بازگشت به رنکینگ فیفا با هدایت مریم ایراندوست کار خود را آغاز کردند و هدفشان رسیدن به جام ملت‌های آسیا بود؛ اتفاق تاریخی که رخ داد و برای اولین‌ بار زنان ایران توانستند حضور در جام ملت‌ها را تجربه کنند. بعد از رسیدن به این دستاورد مهم، سیر صعودی فوتبال زنان ایران آغاز شد و در شرایطی که تیم ملی فوتبال زنان ایران به واسطه عدم برگزاری مسابقات رسمی به بدترین جایگاه خود در تاریخ سقوط کرده و در رتبه هفتادم رنکینگ فیفا حضور داشت با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در مسیر رسیدن به جام ملت‌های آسیا، 2 پله صعود انجام شد.
تیم ملی فوتبال زنان ایران در سالی که گذشت مسیر صعودی خود در رنکینگ فیفا را حفظ کرد و ملی‌پوشان توانستند با گذر از میانمار به شمار امتیازات خود در رنکینگ فیفا بیفزایند؛ اتفاقی که توأمان با ناکامی تیم‌هایی مانند اردن شد و همین مسئله زمینه‌ساز صعود 6 پله‌ای فوتبال زنان ایران در رنکینگ فیفا شد تا این تیم در ادامه مسیر پیشرفت خود به جایگاه شصت‌ویکم جهان برسد.
شصت‌ویکم شدن پایکوبی ندارد!
فیفا جدیدترین به‌روزسانی رنکینگ خود را در حوزه فوتبال زنان بعد از اتمام جام جهانی 2023 ارائه خواهد کرد که با توجه به عدم حضور ایران در این رقابت‌ها، احتمال سقوط به رتبه‌های پایین‌تر وجود دارد. در این میان البته برگزاری بازی دوستانه در فیفادی پیش‌رو می‌تواند معادلات را به سود تیم ملی فوتبال زنان ایران تغییر بدهد و آنها می‌توانند همچنان سیر صعودی خود را در رنکینگ فیفا حفظ کنند. نکته مهم درباره جایگاه ایران در رنکینگ فیفا این است که با توجه به سوابق فوتبال زنان ایران، نمی‌توان رسیدن به رتبه شصت‌ویکم را دستاوردی مهم دانست.
فوتبال ملی زنان ایران در سال‌های آغازین فعالیت خود با هدایت شهرزاد مظفر تا رتبه چهل‌وهشتم جهان پیشرفت رفت و در طول یک دهه، رتبه تیم ملی فوتبال زنان ایران به ‌واسطه موفقیت‌هایی از جمله رسیدن به دور دوم مرحله انتخابی المپیک 2012 لندن در بین 60 تیم برتر جهان بود. با این اوصاف برای تیمی که تجربه حضور در رتبه 48 جهان را دارد، رسیدن به جایگاه شصت‌ویکم نمی‌تواند دستاورد شگرفی باشد، هرچند که احیای دوباره فوتبال زنان بعد از شرایط پاندمی کرونا و رسیدن به دستاورد تاریخی صعود به جام ملت‌ها و البته تجربه سومین صعود به مرحله دوم انتخابی المپیک می‌تواند مایه مباهات باشد، اما بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی