[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پارک قطرویه در امنیت است ، روزنامه شیراز نوین

به‌دنبال انتشار تصاویری از تلف‌شدن برخی گونه‌های حیات‌وحش در پارک ملی قطرویه ‌نی‌ریز به علت خالی‌ماندن آبشخور‌ها و کمبود منابع آبی، مسئول پارک ملی قطرویه این تصاویر را غیرواقعی دانست و اصالت آن را تکذیب کرد. به گزارش  روابط‌عمومی محیط‌زیست استان فارس، علی‌اکبر صفایی مسئول پارک ملی قطرویه با توضیح درباره چگونگی تأمین آب موردنیاز گونه‌های حیات‌وحش در این پارک، اظهار داشت: پارک ملی قطرویه با وسعت حدود 32هزار هکتار دارای 16 منبع آبی اعم از چاه و چشمه‌های متعدد و 10 باب آبشخور حیات‌وحش است. در این پارک فواصل منابع آبی به‌گونه‌ای است که اگر یکی از این منابع از کار بیفتد یا خالی شود، بقیه منابع در دسترس حیات‌وحش است؛ بنابراین خالی‌شدن یکی از آبشخور‌ها نمی‌تواند عاملی برای تهدید حیات‌وحش باشد.
مسئول پارک ملی قطرویه در ادامه گفت: گونه کل و بر و قوچ و میش در این پارک زیست می‌کنند. گونه گورخر نیز در این منطقه وجود دارد که می‌تواند تا 10 کیلومتر پیمایش کند تا منابع آبی را بیابد؛ در حالی که فواصل آبشخور‌ها در این منطقه کمتر از سه یا چهار کیلومتر است. بنابراین خشک‌شدن یا کم‌آب‌شدن یک یا دو آبشخور نمی‌تواند تهدیدی برای حیات‌وحش باشد.
صفایی ادامه داد: کل و بز و قوچ و میش نیز معمولاً در ارتفاعات زیست می‌کنند و از چشمه‌های جاری ارتفاعات استفاده می‌کنند و آبشخور‌ها استفاده زیادی برای قوچ و میش و کل و بز ندارد.
این مقام مسئول توضیح داد: در عین حال خارح از محدوده پارک ملی هم تعداد زیادی باغ و استخر و منابع آبی وجود دارد. در محدوده 400هزار هکتاری منطقه حفاظت‌شده بهرام گور جایی نیست که فارغ از منابع آبی باشد و هرجایی که احتمال تهدید حیات‌وحش وجود داشته، سازمان محیط‌زیست اقدام به مکان‌یابی و توسعه منابع آبی کرده است.
مسئول پارک ملی قطرویه ادامه داد: در منطقه بهرام گور از دو طریق انتقال آب با لوله و همچنین با استفاده از تانکر‌های آب‌رسان که کار انتقال آب از منابع موقت به منابع دائمی را انجام می‌دهند، کار آب‌رسانی به آبشخور‌ها انجام می‌شود. 
وی گفت: بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که تصاویر منتشرشده در فضای مجازی که با کمی دقت می‌توان دریافت که سعی شده است یک مورد از چند زاویه و در فواصل زمانی متعدد و شیوه‌های مختلف به تصویر کشیده شود و از طرفی معلوم نیست مربوط به کدام مقطع زمانی بوده، کاملاً کذب و شایعه‌پراکنی است و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست حق قانونی خود را برای پیگیری قضایی علیه نشر اکاذیب محفوظ می‌داند.
ضمناً خوشبختانه آخرین سرشماری‌های انجام‌شده نشان از افزایش جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی قطرویه دارد که این خود مبین تلاش‌های محیط‌بانان زحمت‌کش منطقه به‌منظور حفاظت اصولی از حیات‌وحش پارک ملی قطرویه است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی