[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

اقتصاد فارس برون‌مرزی می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در روز‌های پایانی شهریور امسال، اقدام به برگزاری نمایشگاه زیرساخت، کالا‌های ساختمانی و صنایع کشاورزی در بصره عراق با هدف توجه به بازارهای خارجی را برگزار می‌کند.
محسن نهاوندی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در نشست خبری با محوریت توجه به برگزاری نمایشگاه‌ها در بازارهای خارجی، گفت: نمایشگاه بین‌المللی فارس خروجی‌های خوبی داشته و بعد از چند سال نمایشگاه بهاره را سال گذشته برگزار کردیم.
وی ادامه داد: بازدید از نمایشگاه‌هایی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برگزار می‌شود، مطلوب است و باید برای رفاه بیشتر بازدیدکنندگان زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم. ۱۷هزار متر فضا داریم، در حالی که استان‌هایی که رتبه پایین‌تر از ما دارند، ۳۰هزار مترمربع هم فضا دارند و احداث پارکینگ‌های طبقاتی و... برای تقویت زیرساخت‌ها باید دنبال شود.
نهاوندی در ادامه با اشاره به تعدد عناوین نمایشگاهی اظهار کرد: امسال یکصد عنوان نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برگزار می‌شود و اینکه در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۰ محصول رونمایی شد، نشان از پیداکردن جایگاه نمایشگاه بین‌المللی فارس در سطح کشور است.
وی از برگزاری نمایشگاه صنعت غذا برای اولین بار هم خبر داد و بیان کرد: در سطح استان فارس، گردشگری اهمیت فراوانی دارد و به سمت تعاریف عناوین گردشگری مانند گردشگری غذا رفته‌ایم. از ۱۸ تا ۲۱ مردادماه نمایشگاه صنعت غذا با هدف ایجاد فرصت معرفی غذاهای شیرازی و استان برگزار خواهد شد.
نهاوندی همچنین با ذکر اینکه سهم نمایشگاه بین‌المللی در توسعه اقتصاد استان همواره موردتوجه بوده است، بیان کرد: در این خصوص ۳۰ عنوان نمایشگاه ما بین‌المللی بوده و در این نمایشگاه‌ها حداقل باید 20 هیئت خارجی حضور یابند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای کشور آلمان این است که خودشان به‌عنوان سازمان‌دهنده در کشورهای دیگر حاضر می‌شوند، بیان کرد: ما هم با کشور عراق قرارداد برای حوزه ساختمان و غذایی منعقد کرده‌ایم که قطعاً اثربخش خواهد بود و این اتفاق برای اولین بار می‌افتد و حدود ۷ کشور دیگر هم در دستور کار داریم و در خصوص روز آفریقا و روسیه بررسی‌هایی داشته‌ایم تا ظرفیت فارس به آنها معرفی شود.
نهاوندی ادامه داد: برای بحث نمایشگاه بصره سفری به عراق داشتم و بازدید میدانی داشتیم که متوجه شدیم کالای ایرانی در آنجا نبود؛ در حالی که از شلمچه تا بصره ۲۰ کیلومتر است و اهالی بصره به‌شدت به کالای ایرانی علاقه‌مند هستند و باید از این فرصت بهره برد. با شرکت نمایشگاه بین‌المللی بصره وارد مذاکره شدیم و باید وظیفه استان‌های جنوبی در این راستا بیشتر باشد.
وی اضافه کرد: بصره رشد خوبی داشته و گاهی در کنار ما پتانسیل بالقوه جدی وجود دارد که به آن توجه نداشته‌ایم؛ همچنین در بحث برق نیز ظرفیت خوبی وجود دارد که در کابل‌کشی ما دارای ظرفیت خوبی هستیم و می‌توان روی آن کار کرد و نتیجه مطلوب به دست آورد.
نهاوندی تصریح کرد: نمایشگاه بصره برای معرفی ظرفیت‌های استان ما فرصت خوبی است. برای ترویج و رشد اقتصاد استان باید یک شاخص رسانه ای داشته باشیم.
وی اعلام کرد: بر این اساس، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در روز‌های پایانی شهریور امسال، نمایشگاه زیرساخت، کالا‌های ساختمانی و صنایع کشاورزی در بصره عراق را با هدف توجه به بازارهای خارجی برگزار می‌کند.
نهاوندی همچنین در این نشست اعلام کرد که در شهر نجف یک مرکز تخصصی کشاورزی راه انداخته‌ایم که این اقدامات در توسعه تجارت استان نقش مؤثری دارد.
باید از اشتراک فرهنگی فارس و بصره بهره برد
محمد منصوریان مشاور نمایشگاه بصره هم در این نشست اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی نتوانسته بودند جای خود را در بصره پیدا کنند؛ در حالی که ایران و بصره از نظر فرهنگی نزدیک هستند و باید از این اشتراکات بهره ببریم.
وی ادامه داد: در کنسولگری و سفارت‌های عراق بخش اقتصادی وجود دارد و برای ورود شرکت‌های ایرانی به عراق می‌توانیم زمینه لازم را فراهم کنیم.
فرصت معرفی محصولات شرکت‌های ایرانی در بصره
ندا ضیا، مسئول امور بین‌المللی نمایشگاه شیراز هم در این نشست گفت: دو عنوان نمایشگاهی شامل نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و زیرساخت و کشاورزی را در بصره برگزار می‌کنیم که این نمایشگاه‌ها در بندر معقل از ۲۸ تا ۳۱ شهریورماه برگزار می‌شود و ۲۵۰۰ مترمربع وسعت دارد.
وی افزود: برگزاری این عناوین نمایشگاهی یک فرصت اقتصادی خوب برای معرفی محصولات و حضور شرکت‌های ایرانی در بخش بین‌المللی این نمایشگاه است.
ضیا تأکید کرد: ثبت‌نام شرکت در این نمایشگاه ۲ هفته است شروع شده و تا اواسط مردادماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد از ۲۵۰۰ مترمربع متراژ نمایشگاه توسط شرکت‌های ایرانی پر شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی