[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

رونمایی چین از قدرتمندترین لوکوموتیو هیدروژنی جهان، روزنامه شیراز نوین

چین با این هدف که قصد دارد تا سال ۲۰۶۰ به نقطه «کربن خنثی» دست یابد از قدرتمندترین لوکوموتیو هیدروژنی جهان رونمایی کرد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از SCMP، چین آنچه را که قوی‌ترین لوکوموتیو هیدروژنی جهان می‌نامد، ساخته است.
گفته می‌شود که فناوری پاک و تجدیدپذیر استفاده از انرژی سوخت هیدروژنی پتانسیل جایگزینی با اکثر سیستم‌های سوخت فسیلی مورد استفاده در هزاران قطار در سراسر این کشور را دارد.
به گزارش رسانه‌های دولتی چین، این موتور جدید که از یک لوکوموتیو موتور دیزلی برای کار کردن صرفاً روی پیل‌های سوختی هیدروژنی تبدیل شده است، می‌تواند تا ۱۹۰ ساعت کار کند و تنها طی دو ساعت سوخت‌گیری شود.
این موتور می‌تواند تا ۲۷۰ کیلوگرم هیدروژن را در خود نگه دارد که منبع انرژی پاک محسوب می‌شود، زیرا وقتی به‌عنوان سوخت سوزانده می‌شود، به‌عنوان محصول جانبی تنها آب تولید می‌کند و هیچ آلاینده یا گازهای گلخانه‌ای مانند کربن دی اکسید یا گوگرد دی اکسید تولید نمی‌کند.
این لوکوموتیو نینگ‌دونگ(Ningdong) نام دارد و توسط شرکت دولتی راه آهن چین(CRRC) ساخته شده است.
پیش از این گزارش شده بود که CRRC در ماه ژانویه اولین قطار شهری جهان را با نیروی هیدروژن راه‌اندازی کرده است. این قطار در تلاش مشترک بین شرکت راه آهن CRRC چانگچون و ترانزیت ریلی چنگدو تولید شد.
همان‌طور که جو زمین به دلیل اثر گازهای گلخانه‌ای گرمتر و متلاطم‌تر می‌شود، انتشار گازهای گلخانه‌ای از وسایل نقلیه یکی از دلایل اصلی گرم شدن کره زمین است.
چن ویرونگ، رئیس دانشکده مهندسی برق در دانشگاه جنوب غربی جیائوتنگ می‌گوید: از آنجایی که چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ کاهش انتشار کربن دی اکسید را به اوج برساند و تا سال ۲۰۶۰ به نقطه کربن‌خنثی دست یابد، دولت‌ آن در همه سطوح تلاش می‌کند تا صنعت انرژی هیدروژن را ارتقا دهد و برنامه‌های توسعه هیدروژن را برای پیشبرد این صنعت ارائه کند.
کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی که تنظیم‌کننده ارشد مقررات اقتصادی چین است با همکاری اداره ملی انرژی در مارس ۲۰۲۲ از طرحی برای ترویج توسعه با کیفیت بالا از صنعت هیدروژن رونمایی کرد.
براساس این طرح، چین به دنبال آن است که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ هزار وسیله نقلیه با سوخت هیدروژن و مجموعه‌ای از ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی داشته باشد. هدف چین تولید ۱۰۰ هزار تن تا ۲۰۰ هزار تن هیدروژن تولید‌شده از منابع انرژی تجدیدپذیر در سال همراه با کاهش انتشار کربن دی اکسید به میزان یک تا دو میلیون تُن در سال است. فناوری هیدروژنی جدید چین این پتانسیل را دارد که با بیش از ۹۰ درصد موتورهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، جایگزین شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی