[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توفیق در دیپلماسی شهری فرهنگی ، روزنامه شیراز نوین


شهردار کلان‌شهر شیراز با تصریح بر لزوم کنشگری فعال در حوزه دیپلماسی شهری و فرهنگی به‌عنوان گونه‌های مهم دیپلماسی عمومی، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای بر حضور فعال در مجامع جهانی داشته‌اند که این موضوع حضور عزتمندانه و مقتدرانه در این عرصه را از یک انتخاب، به یک تکلیف بدل کرده است.
به گزارش شیرازنوین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، محمدحسن اسدی در یکصد‌ونوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شهرداری شیراز در حوزه ارتباطات بین‌الملل در قالب ارتباطات شهر با شهر نظیر پیمان‌های دوستی و خواهرخواندگی و همچنین شبکه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ارتقای وجهه و جایگاه بین‌المللی شیراز و معرفی ظرفیت‌های بی‌بدیل مذهبی، فرهنگی، هنری و علمی در بستر زمان، می‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار داشته باشد.
به گفته این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز، تبادل دانش و تجربه در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و توانمندسازی مدیران و کارشناسان و کنشگری فعال در حوزه دیپلماسی شهری و فرهنگی از دیگر اهداف مهم مراودات 
بین‌المللی است.
او با تصریح بر لزوم کنشگری فعال در حوزه دیپلماسی شهری و فرهنگی به‌عنوان گونه‌های مهم دیپلماسی عمومی که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم موردتأکید قرار گرفته و با توجه به تبلیغات منفی و تحریف واقعیات از سوی معاندان، حضور عزتمندانه و بااقتدار در این عرصه را به یک تکلیف بدل کرده است.
شهردار شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های انجام‌شده در شهر پچ، گفت: این شهر که از سال 1395 با شیراز پیمان خواهرخواندگی امضا کرده، پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۰ بوده و شهری دانشگاهی است که ۶۵۰ سال پیش نخستین دانشگاه مجارستان و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا در آن تأسیس شد و بیش از ۵۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه این شهر در حال تحصیل هستند. ملاقات دوجانبه با شهردار پچ، ادای احترام به سردیس حافظ واقع در محوطه کتابخانه و مرکز علمی منطقه‌ای پچ، افتتاح نمایشگاه عکس شیراز با حضور شهردار فعلی و سابق پچ، نماینده مجلس مجارستان، مقامات استان بارانیا و سفیر ایران در مجارستان، از اهم برنامه مدیریت شهری شیراز در حوزه دیپلماسی شهر بود که اسدی به آن پرداخت.
او با تصریح بر استقبال سطح بالا از حضور هیئت شهرداری شیراز، به نشست تخصصی با فعالان اقتصادی تجاری، رئیس اتاق بازرگانی، مدیران شهری در حضور دو نماینده پارلمان مجارستان و نمایندگانی از قوه قضائیه اشاره کرد.
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های دیپلماسی شهری در بوداپست پرداخت و اضافه کرد: ملاقات با سفیر ایران در مجارستان و نشست با فعالان تجاری اقتصادی و فرهنگی ایرانی مقیم بوداپست صورت گرفت.
این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز با اشاره به توافقات خوبی که در زمینه همکاری‌های دوجانبه با بوداپست در حوزه برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری شیراز انجام‌گرفته است، گفت: در حال حاضر مکاتبات اولیه به شهرداری شیراز ارسال ‌شده و پس از بررسی‌های کارشناسی، اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد.
او با بیان اینکه اجلاس سران شهری در بروکسل میزبان هیئت‌های بلندپایه‌ای نظیر شهرداران، مقامات استانی و وزرای ایالتی بود، افزود: این اجلاس هم‌زمان میزبان برنامه‌های چند سازمان معظم بین‌المللی ازجمله متروپلیس (انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان) و یوروسیتیز بود.
اسدی با بیان اینکه شهرداری شیراز نیز به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ در این اجلاس حاضر شد، با ابراز خرسندی بیان کرد: شهرداری شیراز موفق شد با کسب آرای مجمع عمومی برای دوره سه‌ساله ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ برای یک دوره سه‌ساله دیگر به عضویت هیئت‌مدیره درآید.
به گفته این مدیر ارشد حوزه شهری، در نشست هیئت‌مدیره متروپلیس در کنار بررسی مسائل مالی، فعالیت‌های دبیرخانه و استماع گزارش دبیرکل، با عضویت چند شهر جدید ازجمله ژنو سوئیس و قونیه ترکیه موافقت شد؛ علاوه بر این شهرداری شیراز در نشست‌های تخصصی، جلسه گفت‌وگو در خصوص سیاست‌های شهری با محوریت فضای سبز نیز شرکت کرد که او نیز با تشریح برنامه‌ها، دستاوردها و چالش‌های موجود در شیراز پیشنهاد‌هایی در خصوص برنامه‌های کاری متروپلیس ارائه کرد.
شهردار شیراز با اشاره به ملاقات دوجانبه‌ای که با دبیرکل متروپلیس داشته است، گفت: جوردی واکور از فعالیت‌های شهرداری در چند سال اخیر، مشارکت فعال شهرداری شیراز در کمیته ۶نفره تدوین استراتژی متروپلیس که شهرداری شیراز نیز در کنار شهرهایی نظیر بروکسل، برلین، ژوهانسبورگ در آن نماینده داشته، قدردانی و اعلام آمادگی کرد که همراه با شهرداری شیراز در جهت عملی‌کردن پیشنهاد‌های شهرداری گام بردارد.
بنا به اظهار اسدی، او در پایان نشست دوجانبه نیز به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره، به‌پاس تلاش‌های دبیرکل متروپلیس و همچنین ابراز همدردی او به نمایندگی از شهرهای عضو در حادثه دلخراش تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) 
قدردانی کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی