[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلایل بروز سنگ کلیه در افراد را بدانید، روزنامه شیراز نوین

ه گزارش صد آنلاین، سنگ کلیه یک بیماری شایع جهانی و مرتبط به شیوه زندگی مدرن است.
مریم طاهری، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری در خصوص سنگ کلیه گفت: سنگ کلیه یک بیماری شایع جهانی بوده که مرتبط به شیوه زندگی مدرن است. 
وی افزود: ریزفاکتور‌ها یک سری اختلالات هستند که تحت عنوان سندروم متابولیک می شناسیم؛ مانند فشارخون، دیابت، چاقی و همه این‌ها ریز فاکتور‌های سنگ کلیه نیز هستند. تا زمانی که این‌ها اصلاح نشوند، ما همچنان با مشکل سنگ کلیه مواجه هستیم.
متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری درباره اینکه در چه سنی افراد دچار سنگ کلیه می‌شوند، توضیح داد: براساس مطالعات در دهه ۴ تا ۶ زندگی، شیوع سنگ کلیه خیلی بالاتر از دهه‌های دیگر است، اما این اتفاق در بچه‌ها نیز بسیار دیده شده و به علت چاقی و بی‌تحرکی است.
طاهری، متخصص جراحی کلیه درباره خوردن چای توصیه کرد: خوردن چای، دلیل تشکیل سنگ و غلظت بالای املاح در ادرار است و مهم‌ترین توصیه‌ ما به بیماران با توجه به هر نوع سنگی که دارند، این است که مایعات زیادی مصرف کنند. بهترین مایع، آب است و می‌توانند آب را با انواع میوه‌ها طعم‌دار کنند که خوش‌طعم شود.
این متخصص جراحی و کلیه تأکید کرد: کسانی که خوردن چای را دوست دارند، حتماً باید کمرنگ باشد و این چای بین ۳ الی ۵ دقیقه دم‌کشیده باشد. بنابراین اگزالات این نوع چای بسیار پایین است و می‌توانند استفاده کنند. افرادی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است در آب یا چای خود لیمو بریزند.
وی در پایان درباره اینکه این بیماران روزانه چه مقدار آب باید بنوشند، خاطرنشان کرد: ما توصیه نمی‌کنیم که بیماری که دچار سنگ کلیه است، چند لیوان آب بخورد؛ بلکه توصیه می‌کنیم که به رنگ ادرار خود توجه کند. رنگ ادرار نشان می‌دهد میزان مایعاتی که فرد مصرف می‌کند کافی است یا خیر. اگر این رنگ شفاف باشد، نشان می‌دهد که حجم آبی که مصرف می‌کند، کافی است؛ البته خوردن بعضی از دارو‌ها نیز رنگ ادرار را تغییر می‌دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی