[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

موفقیت ورزش بدون صنعت و رسانه هرگز!، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
«صنایع نه تنها وظیفه دارند که به ورزش کمک کنند، بلکه حمایت مالی از رسانه‌ها هم جزو وظایف آنهاست که می‌تواند در چندین بُعد، اثربخش باشد.»
این عصاره صحبت‌های مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس در نشست با خبرنگاران ورزشی است. احمد پهلوانیان ابتدا به خوبی شنونده صحبت‌های اعضای انجمن نویسندگان ورزشی استان فارس بود و سپس توضیحات معاونان خود را هم شنید. وی در ادامه ضمن پذیرش برخی ضعف‌ها و البته محدودیت‌هایی که برای صداوسیما وجود دارد، این قول را داد که تلاش خوبی از سوی ارگان تحت هدایت وی برای حضور پررنگ‌تر ورزش در رادیو و تلویزیون صورت گیرد.
اما بخش جالب صحبت‌های پهلوانیان در خصوص ورود قوی‌تر صنایع و همچنین خیران به عرصه ورزش و رسانه بود که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
*نگاه به ورزش باید وسیع‌تر باشد
به طور کلی دو نگاه به ورزش وجود دارد؛ یک اینکه ورزش بخشی از زندگی روزمره انسان امروزی است، اما این نگاه دقیقی نیست. نگاه دوم این است که ورزش یک نهاد اجتماعی است؛ یعنی فراتر از یک بخش زندگی من و شما. این نهاد، زمانی می‌تواند شکل منجسم و درستی داشته باشد که با دو نهاد دیگر، ارتباطی قوی داشته باشد.
*صنعت و رسانه، دو بال نهاد ورزش
 آن دو نهاد که می‌توانند ورزش را قبراق و سرحال کنند، صنعت و رسانه هستند. با همکاری این سه نهاد است که یک حرکت منسجم و مؤثر اجتماعی اتفاق می‌افتد؛ همان چیزی که شما بهتر از من می‌دانید که چطور به خوبی در فوتبال و ورزش‌های دیگر کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است؛ هم‌نشینی و تعامل ورزش و صنعت و رسانه
 است که آنها را پا به پای هم بالا می‌کشد. سر ریز این تعامل هم دامن‌گیر اجتماع خواهد شد؛ یعنی نشاط و
 انگیزه و سلامتی، کاهش استرس و فشارهای روانی در زندگی مردم. 
*حمایت از ورزش، وظیفه صنعت است
اما شوربختانه در کشور ما، این سه رأس در کنار هم قرار نمی‌گیرند و هنوز حتی تکلیف تبلیغات محیطی در بزرگترین مسابقات ورزشی ما مشخص نیست و به تعامل خوبی دست نیافته‌ایم. شاید این مشکل در استان ما، بیش از برخی استان‌های دیگر هم باشد؛ در کرمان می‌بینیم، صنعتی دارد که این‌طور از ورزش حمایت می‌کند که اتفاق خوبی است، اما نباید فراموش کنیم که آن صنعت، دارد وظیفه‌اش را انجام می‌دهد؛ این لطف آقای صنعت‌گر به ورزش نیست و بخشی از وظایف او در کنار ساخت بیمارستان، مدرسه، جاده و فضای سبز است. آن صنعت دارد از آب و خاک ما استفاده می‌کند و هزینه کردن در ورزش، کمترین مسئولیت اجتماعی‌اش است. آنها باید به نهاد فرهنگ، نهاد ورزش و همین‌طور نهاد رسانه، کمک کنند. اگر یک صنعتی آمد از خبرنگاران حمایت کرد، این وظیفه اوست.
*مطالبه‌گری از صنعت، نه از هیئت!
مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن را باید جدی بگیریم. هم ما و هم شما باید پیگیر این موضوع باشیم. اگر ورزش استان فارس نیاز به احیا و جانی دوباره دارد، اگر نیاز به پویایی بیشتری دارد، صنایع باید بیایند و مسئولیت اجتماعی‌شان را در این حوزه انجام بدهند. من گمان می‌کنم بیش از اینکه از رئیس یک هیئت مطالبه‌گری انجام شود، باید از صنایع و متولی صنعت، توضیح بخواهیم که چرا به مسئولیت اجتماعی‌شان عمل نمی‌کنند. چرا ورزش استان فارس نباید بتواند در رشته‌های مختلف ورزشی، تیم‌های خوب لیگ برتری داشته باشد؟ 
به اعتقاد من باید یک هدف جدی برای پیگیری رسانه‌ای ما باشد و از مسئولان استان، استاندار محترم، متولی ورزش و متولی صنعت می‌خواهیم که همه پای کار بیایند و به استان کمک کنند. چرا یک روزنامه که دارد برای رشد ورزش یک استان تلاش می‌کند، خود باید درگیر مشکلات مالی باشد و هزینه‌های خودش را هم نتواند تأمین کند؟ چرا در استانی مثل فارس با این همه سرمایه، باید این اتفاق بیفتد؟
*خیران برای نرم‌افزار هم کمی هزینه کنند
خیران عزیزی که در شهرهای مختلف برای ورزش هزینه می‌کنند را باید روی سرمان بگذاریم. آن‌قدر برای این عزیزان تبلیغ کنیم که بقیه کسانی که می‌توانند هم یاد بگیرند و تشویق شوند، اما این خیران محترم که تا این حد روی سخت‌افزار ورزش سرمایه‌گذاری می‌کنند، بهتر است در بخش نرم‌افزار ورزش که رسانه و فرهنگ هستند نیز هزینه کنند. شما که می‌خواهید برای یک تیم لیگ برتری 40 یا 50 میلیارد تومان هزینه کنید، درصدی از همین مبالغ را نیز به حمایت از حوزه رسانه اختصاص دهید تا یک نفع همگانی به وجود بیاید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی