[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

مانع پاک‌سازی بافت تاریخی نبوده‌ایم، روزنامه شیراز نوین


به گزارش شیرازنوین، مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس پیرامون انتشار اخباری مبنی بر شیوع بیماری سالک در محدوده‌ای از بافت تاریخی شیراز به‌واسطه تجمع زباله در برخی خانه‌های فرسوده و مخروبه‌های موجود در این بافت، توضیحاتی ارائه کرد.
سیدمؤید محسن‌نژاد یکشنبه چهارم تیرماه به خبرنگاران گفت: در برخی اخبار ذکر شده که میراث‌فرهنگی اجازه پاک‌سازی محوطه‌های خانه‌های تاریخی و بناهای فرسوده را نداده و این امر موجب تجمع زباله و انتشار بیماری سالک شده است.
محسن‌نژاد خاطرنشان کرد: حفظ سلامت مردم از مهم‌ترین تکالیف شرعی و عرفی هر نهاد و دستگاهی به شمار می‌رود و در این راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس آماده همکاری با سازمان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت، شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی است.
او افزود: اگر فضاهایی در بافت تاریخی‌فرهنگی وجود داشته باشد که واجد ارزش تاریخی بوده و شرایطی دارد که در آنجا زباله انباشت شده و متولیان امر اذعان می‌دارند که میراث‌فرهنگی اجازه پاک‌سازی محیط را نمی‌دهد، در اینجا صراحتاً اعلام می‌کنیم که با هماهنگی قبلی و استعلام از این اداره‌کل، مجوز پاک‌سازی فضاها در چارچوب رعایت ضوابط و مقررات حفظ اثر در اسرع وقت صادر و کمال همکاری با متولیان انجام خواهد شد.
محسن‌نژاد ضمن یادآوری اینکه بافت تاریخی شیراز جزء بافت‌های منحصربه‌فرد و ارزشمند تاریخی کشور و بیانگر هویت، تاریخ و فرهنگ این شهر است، گفت: اقدامات مختلف مرتبط با این بافت ضوابط و مقررات خاصی دارد که مورد تأکید و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی است؛ لذا دستگاه‌های متولی باید با همکاری و مساعدت برای رفع مشکلات بافت تاریخی‌فرهنگی در عین حفاظت و صیانت از آن تلاش کنند. او ادامه داد: این اداره‌کل با همکاری سایر دستگاه‌های متولی و با تغییر کاربری مناسب و پویا در برخی‌های خانه‌های تاریخی بافت، راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی، سفره‌خانه‌های سنتی، کاربری‌های فرهنگی از قبیل خانه‌های تخصصی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و کارگاه‌های صنایع‌دستی شرایط را برای رونق و توسعه گردشگری در بافت تاریخی مهیا کرده و این امر از مهم‌ترین راهکارهایی است که موجب جلوگیری از ایجاد فرسودگی و تخریب در بافت تاریخی و بناهای باارزش شده و رونق دوباره بافت تاریخی را موجب شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی فارس اضافه کرد: هیچ محدودیتی در حوزه حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری در بافت تاریخی شیراز وجود ندارد. اگر خانه‌ای تاریخی نباشد، اما بخشی از هویت و معماری را دارا باشد، سرمایه‌گذاران با مرمت و احیای این بناها می‌توانند گامی در راستای پویایی آن بردارند.
به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر، خبرهایی حاکی از افزایش موارد ابتلا به سالک جلدی در بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز هم‌زمان با دیگر نقاط این شهر و همچنین سایر شهرستان‌های فارس، رسانه‌ای شد و به‌دنبال آن، بازدیدهای مسئولان و اجرای اقدامات ضربتی، حادث شده است.
بیماری سالک به دلیل انتقال تک‌یاخته‌ای به نام «لیشمانیا» و از طریق گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود؛ محل زیست و تکثیر پشه خاکی، مخروبه‌ها، محل تجمیع زباله ساختمانی و... است و از طرفی ناقل‌بودن این حشره مستلزم وجود جوندگانی نظیر موش صحرایی و بعضاً سگ‌های ولگرد آلوده به 
لیشمانیا است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی