[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آیا با پیشرفت هوش مصنوعی هنرمندان بیکار می‌شوند؟، روزنامه شیراز نوین

یکی از پرسش‌های مهم کنونی این است که آیا با تداوم پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش کاربردهای آن در شاخه‌های گوناگون هنری، در آینده هنرمندان بیکار خواهند شد؟
به گزارش تسنیم، از آغاز سال2022 که هیاهوی پدید آمدن ابزارهای مختلف هوش مصنوعی مثل «چت جی‌پی‌تی» و «میدجرنی» در میان کاربران فضای مجازی فراگیر شد، این احتمال مطرح شد که استفاده از این ابزارها در آینده نزدیک گسترش یابد.
عرصه هنر نیز از رشد شتابان هوش مصنوعی و مصادیق متنوع آن بی‌نصیب نماند. اکنون هوش مصنوعی، ماهیت بسیاری از فرایندهای خلاقانه هنری را دستخوش تغییر و تحول ساخته‏ و همین امر منجر به گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در هنر شده است. اینک می‌توان گفت که دامنه تأثیرپذیری هنر از فناوری جدید به‌ویژه هوش مصنوعی، مدام در حال افزایش است و این روند رو به رشد، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تازه و پرشماری را فراروی کاربران قرار می‌دهد.
به طور مثال، ابزارهای جدیدی مانند «میدجرنی» به‌عنوان یکی از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، توانایی تبدیل متن به تصویر را دارند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از یک متن توصیف‌گر، تصویری کم‌نقص و مرتبط بسازند. تا جایی که گاه ممکن است با عکس واقعی اشتباه گرفته شود. این ابزارها به ‌دلیل خلاقیت وسیع و توانایی بالایشان در تولید تصاویر باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خیلی زود توسط بسیاری از طراحان مورد استفاده قرار گرفتند و ضمن تسریع روند طراحی به طراحان کمک ویژه‌ای در افزایش عنصر خلاقیت کرده‌اند. 
حال، این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا با تداوم پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش کاربردهای آن در شاخه‌های گوناگون هنری به ‌ویژه طراحی گرافیک، در آینده هنرمندان بیکار خواهند شد؟ 
از قضا برای پاسخ به این پرسش به سراغ یکی از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یعنی چت‌جی‌پی‌تی(ChatGPT) رفتیم و این پرسش را با این ربات مطرح کردیم که آیا با پیشرفت هوش مصنوعی در آینده هنرمندان بیکار خواهند شد؟
چت ‌جی‌پی‌تی در پاسخ به این پرسش، نوشت: پیشرفت هوش مصنوعی و تکنولوژی به طور قطع به شکلی بسیار قابل‌توجه در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، کسب و کار و سازمان‌ها تأثیر خواهد داشت. با این حال، هوش مصنوعی تنها می‌تواند به‌عنوان یک ابزار برای کمک به انجام فعالیت‌های هنری استفاده شود و نمی‌تواند جایگزین نوآوری و ابتکار هنرمندان باشد.
این ربات ادامه داد: در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند به هنرمندان کمک کند تا بتوانند ایده‌های خلاقانه‌تری را اجرا کنند و به‌عنوان یک ابزار در فرآیند خلق هنر به کار گرفته شود. 
همچنین، هوش مصنوعی ممکن است برای هنرمندان فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند که قبلاً وجود نداشته است و به آنها کمک کند تا از فناوری بهترین استفاده را ببرند.
چت ‌جی‌پی‌تی در پایان، پاسخ خود به پرسش فوق را این‌گونه‌ جمع‌بندی کرد: بنابراین، نمی‌توان گفت که با پیشرفت هوش مصنوعی، هنرمندان بیکار خواهند شد. در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار جدید برای کمک به هنرمندان در خلق آثار هنری و ارتقای کیفیت آثار استفاده شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی