[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رژیم غذایی سرشار از اُمگا۳ روند بیماری ALS را کُند می‌کند، روزنامه شیراز نوین

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف اسیدهای چرب اُمگا ۳ مانند روغن دانه کتان و گردو ممکن است به کاهش سرعت عملکرد فیزیکی ناشی از «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» (ALS) کمک کند.
به گزارش مهر به‌نقل از مدیسن نت، ALS(که قبلاً به‌عنوان بیماری لو گریگ شناخته می‌شد) یک بیماری عصبی پیش‌رونده است که سلول‌های عصبی در مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به ALS توانایی شروع و کنترل حرکت عضلات را به مرور زمان از دست می‌دهند؛ متوسط طول عمر پس از تشخیص دو تا پنج سال است.
محققان خاطر نشان کردند که روند آهسته‌تر علائم نیز ممکن است بقا را برای افراد مبتلا به ALS افزایش دهد.
دکتر «جتیل جورنویک»، استادیار اپیدمیولوژی از دانشگاه هاروارد و محقق ارشد، گفت: ارتباطی که مطالعه ما بین رژیم غذایی و ALS نشان داده، جذاب است و نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ALS ممکن است از ترکیب اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی خود بیشتر سود ببرند.
علاوه بر گردو و روغن دانه کتان، منابع خوبی از اسیدهای چرب اُمگا ۳ شامل روغن کلزا و تخم کدو تنبل است.
محققان دریافتند که مصرف بیشتر اسید چرب امگا ۶ نیز می‌تواند مفید باشد.
برای مطالعه ارتباط بین رژیم غذایی و ALS، محققان به مدت ۱۸ ماه ۴۴۹ نفر مبتلا به ALS را دنبال کردند؛ میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۵۸ سال بود و حدود ۲۸ ٪ در پایان دوره مطالعه فوت کردند.
محققان با تجزیه و تحلیل اسیدهای چرب امگا ۳ در خون شرکت‌کنندگان، آنها را به چهار دسته از پایین‌ترین تا بالاترین گروه تقسیم کردند.
شرکت‌کنندگان همچنین در ۱۲ جنبه عملکرد بدنی از جمله بلع، صحبت کردن، جویدن، توانایی استفاده از عضلات در دست، بازوها، پاها و نیم‌تنه و عملکرد تنفسی مورد آزمایش قرار گرفتند.
نمرات کل بین صفر و ۴۸ متغیر بود و نمرات بالاتر نشانگر عملکرد بهتر و علائم با شدت کمتر بود.
یک اسید چرب اُمگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک، مفیدترین اسیدچرب بود که در دانه‌های کتان، گردو، چیا، و بسیاری از روغن‌های گیاهی رایج یافت می‌شود.
شرکت‌کنندگان که بیشترین میزان اسید آلفا لینولنیک را داشتند، در شروع مطالعه به طور متوسط ۳۸.۳ امتیاز داشتند و نمره افراد دارای کمترین مقدار آن ۳۷.۶ بود.
تعداد کمتری از این گروه که دارای بیشترین میزان اسید آلفا لینولنیک بودند در طول مطالعه درگذشتند.
سطح بالاتری از اسید چرب امگا ۳ به نام اسید ایکوزاپنتانوئیک نیز با خطر کمتر مرگ در طول دوره مطالعه همراه بود؛ این اسید را می‌توان در مکمل‌های چربی ماهی و روغن ماهی یافت.
براساس این گزارش، یک اسید چرب امگا ۶ به نام اسید لینولئیک که در روغن‌های گیاهی، آجیل، گوشت، دانه‌ها و تخم‌مرغ یافت می‌شود، هم با بهبود بقای بیماران همراه بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی