[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز تداوم دارد، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین- گروه خبر 
شهردار منطقه 5 شیراز از برخورد با تخلفات ساخت‌وسازهای حریم و خارج از حریم در این محدوده مهم از کلان‌شهر شیراز خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی شهرداری منطقه پنج، رضا مسعودی با بیان اینکه به‌منظور جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده شهرداری منطقه پنج در دو ماه اخیر بالغ بر هفت عملیات در خارج از محدوده و در حریم شهر صورت گرفته است، گفت: واحد تخلفات منطقه پنج با بیش از 40 عملیات تخریب در خارج از حریم شهر و محدوده شهری طی دو ماه گام‌های مؤثری را برداشته است.
مسعودی با بیان اینکه یکی از مشکلات عدیده ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و تخلفات، به دلیل کاهش تاب‌آوری در مقابله با زلزله و حوادث طبیعی است، عنوان کرد: ساخت‌وساز غیرمجاز می‌تواند یک تهدید شهری در محدوده حریم شهری باشد که باید جدی گرفته شود.
این مقام ارشد شهرداری منطقه پنج تصریح کرد: شهرداری‌ها با نظارت مستقیم بر ساخت‌وساز شهری و همکاری نهادی متولی می‌توانند از تفکیک و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز جلوگیری کنند.
مسعودی عنوان نمود: شهرداری‌ها جایگاه مهمی در انتظام شهری دارند؛ به‌ویژه اینکه باید نسبت به ساخت‌وسازهای تحت‌نظارت خود در چهارچوب طرح‌های جامع و تفصیلی شهر و هرگونه عملیات خارج از ضوابط شهرسازی حساس باشند.
شهردار منطقه پنج با اشاره به اینکه کنترل و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز از مقوله‌های مهمی است که مسئولان باید موردتوجه قرار دهند، گفت: باید تلاش شود تا فرایند توسعه و پیشرفت شهر ‌و خدمات‌رسانی مطلوب به مردم از راه قانونی هموار گردد.
آن‌طور که مسعودی یادآور می‌شود، دامنه نظارت شهرداری تنها محدود به کنترل و نظارت بر ساخت‌وساز در محدوده شهر نیست؛ بلکه در خصوص حریم شهر نیز وظایف مشابهی دارند که می‌تواند از ساخت‌و ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهر‌ها جلوگیری نماید.
وی افزود: از دلایل عمده موردتوجه بر ساخت‌‌وساز در حریم شهر‌ها می‌توان به رعایت توازن شهر‌ها در آینده و حفظ اراضی، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در حریم شهر‌ها اشاره کرد. این نقش برجسته در ماده ۱ قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستا و شهرک موردتأکید قرار گرفته است. مسعودی یادآور شد: در این قانون بر نقش نظارتی شهرداری‌ها در انتظام فضای شهری علاوه بر محدوده شهر به حریم شهر نیز تأکید شده و علاوه بر این ابزار کنترل و نظارت قانونی دیگری در زمینه رعایت اصولی ساخت‌وساز‌ها در اختیار شهرداری‌هاست، که می‌توان به مقررات بند ۲۴ ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در خصوص صدور پروانه و جلوگیری از عملیات احداث ساختمان‌های بدون پروانه در ماده ۱۰۰ اشاره کرد.
شهردار منطقه پنج با اشاره به وظیفه قانونی شهرداری در برخورد با تخلفات ساخت‌وسازها در حریم شهری خاطرنشان کرد: شهرداری نیز حسب وظیفه پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌دهد و بعد از رأی صادره اقدام به تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز می‌نماید. به گفته مسعودی، بخشی از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، ساخت‌وسازهای در محدوده شهری کوشک میدان و بنی‌هاشمی است.
او همچنین یادآور شد: بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خارج از حریم شامل روستاهای سلطان‌آباد، گچی و علی‌آباد صورت می‌گیرد که با کارگروه حفظ حریم شهر که متشکل از نماینده دادستانی و نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی و امور اراضی، بخشداری مرکزی، منابع طبیعی و برگرفته از رأی کمیسیون ماده 100 در حریم شهرداری و کمیسیون ماده 99 در بخش مرکزی برخورد با ساخت‌وسازهای کارگاه‌های غیرمجاز به‌صورت جدی دنبال می‌گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی