ابداع تایرهای بدون لاستیک صد در صد قابل بازیافت!، روزنامه شیراز نوین
شرکتی موسوم به reTyre ادعا میکند موفق به ساخت تایرهایی بدون لاستیک شده است که 100 درصد قابل بازیافت هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به تایرهای رایج کنونی دارند.
به گزارش ایسنا و بهنقل از نیو اطلس، از آنجایی که لاستیکهای قدیمی از «لاستیک ولکانیده»(vulcanized rubber) ساخته شدهاند، نمیتوان آنها را به سادگی ذوب و برای ساخت لاستیکهای جدید استفاده کرد. با این حال، گزارش شده است که چنین چیزی در مورد تایرهای جدید بدون لاستیک ساختهشده از الاستومرهای سازگار با محیط زیست صادق نیست.
ولکانش یا ولکانیزاسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن لاستیک طبیعی یا بسپارهای مشابه با افزوده شدن گوگرد یا بهبوددهنده و شتابدهنده به مواد پایدار تبدیل میشوند. این افزودنیها، بسپار را به شکل اتصال عرضی با زنجیره بسپار درمیآورند؛ مواد ولکانیده دارای چسبناکی کمتر و خواص مکانیکی قابل توجهتری هستند.
اگرچه تایرهای معمولی قابل بازیافت هستند، اما معمولاً به خردههای لاستیکی تبدیل میشوند که در موادی مانند آسفالت استفاده میشود. از آنجایی که فرآیند ولکانیزاسیون برگشتپذیر نیست، استفاده از آنها در تولید تایرهای جدید به طور کلی ممکن نیست.
اینجاست که شرکت نروژی reTyre وارد عمل میشود؛ این شرکت شروع به ساخت لاستیک از TPEهای(الاستومرهای ترموپلاستیک) اختصاصی مبتنی بر مواد زیستی کرده است که ادعا میشود صد در صد قابل بازیافت هستند.
به عبارت دیگر، تمام تایرها و لاستیکهای ساختهشده از این مواد میتوانند به تایرهای بیشتری بازیافت شوند.
گفته میشود که مجموع هزینههای تولید تایر با این روش با تایرهای لاستیکی رایج قابلمقایسه است، زیرا فناوری تولید پیشرفته این شرکت اجازه میدهد تا تایرها در کارخانههای نسبتاً کوچک محلی تولید شوند.
این امر میتواند منجر به انتشار کربن دی اکسید کمتری در بخش حملونقل شود. علاوه بر این، ادعا میشود که این فرآیند تولید تا ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف میکند.
فریدمن اوس، طراح برند reTyre میگوید: به طور کلی، TPEها کمی گرانتر از لاستیک هستند، اما از آنجایی که ماشینهای ما کوچک هستند و تایرهای ما به صورت محلی تولید میشوند، به دلیل زنجیرههای تأمین کوتاه(هزینه حملونقل) و کاهش زمان انتظار، در زمان و هزینه شرکتها صرفهجویی زیادی میشود.
اوس همچنین بیان کرد که نکته مهم این است که این ماده نسبت به لاستیک دوام بیشتر و مقاومت سایشی بهتری نیز دارد.
شرکت reTyre اکنون به دنبال شرکای صنعتی است که ممکن است علاقهمند به استفاده از فناوری این شرکت در تولید تایرها باشند.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین