[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این غذاها قلبتان را از کار می‌اندازد، روزنامه شیراز نوین

فوق تخصص بیماری‌های قلبی گفت: چربی‌های جامد و اشباع‌شده در مواد غذایی همچون پیتزا، سوسیس، کالباس، پفک و غذاهای سرخ‌کردنی، می‌تواند عامل مهمی در تنگی عروق کرونر و افزایش تری‌گلیسرید خون شود.
به گزارش مشرق، مجید ملکی، فوق تخصص بیماری‌های قلبی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره مهم‌ترین اقدامات برای تأمین سلامت قلب بیان داشت: یک‌سری عوامل در بیماری‌های قلبی قابل اصلاح نیست، مثلاً داشتن سن بالا، به طوری که هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال تنگی عروق کرونر بیشتر می‌شود، یا جنسیت افراد به طوری که در زنان بیماری‌های قلبی شیوع کمتری دارد و همچنین در گروه خونی A بیماری قلبی بیشتر است.
وی با اشاره به تیپ‌های شخصیتی که در آن بیماری‌های قلبی بیشتر است، خاطر نشان کرد: احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شخصیت‌های جاه‌طلب، وسواسی، مسئولیت‌پذیر و افرادی که دوست دارند همه کارها به خوبی انجام شود، بیشتر است. البته یک‌سری فاکتورها نیز در پیشگیری از بیماری‌های قلبی قابل اصلاح است که می‌توان به مواردی همچون کنترل فشارخون اشاره کرد؛ مثلاً فردی که به سکته‌های قلبی و تنگی عروق کرونر مبتلا می‌شود اگر زمینه فشارخون داشته باشد و آن را کنترل کند، قطعاً شیوع بیماری قلبی در چنین افرادی کاهش پیدا می‌کند؛ چون فشارخون منجر به سکته‌های قلبی، خونریزی مغزی و عوارض کلیوی می‌شود.
فوق تخصص بیماری‌های قلبی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران تصریح کرد: نصف افرادی که فشارخون آنها بالاست از بیماری خود باخبر نیستند؛ ضمن اینکه نصف افرادی که از فشارخون خود باخبر هستند نیز آن را به خوبی کنترل نمی‌کنند.
ملکی ادامه داد: موضوع دیگری که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار اهمیت دارد عادات غذایی است؛ مثلاً استعمال دخانیات و سیگار باعث بروز تنگی عروق کرونر و سکته‌های مغزی می‌شود؛ به طوری که در سیگار ۱۰۰ نوع سم وجود دارد و افرادی که در کنار فرد سیگاری هستند نیز در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.
وی با اشاره به نقش چربی‌ها در ابتلا به بیماری‌های قلبی اظهار کرد: چربی‌های جامد و اشباع‌شده که در مواد غذایی همچون پیتزا، سوسیس، کالباس، پفک و غذاهای سرخ‌کردنی وجود دارد، می‌تواند عامل مهمی در تنگی عروق کرونر و افزایش تری‌گلیسرید خون شود. بنابراین این افزایش تری‌گلیسیرید باید با مصرف دارو کنترل شود.
ملکی با اشاره به عوامل مؤثر در تأمین سلامت فرد هم گفت: کنار گذاشتن عادات غذایی نامناسب، داشتن تحرک فیزیکی به طوری که هفته‌ای سه روز و هربار ۴۰ دقیقه پیاده‌روی داشتن و همچنین پرهیز از استعمال سیگار در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی