[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

استفاده از پهپاد برای مبارزه با پشه‌ها!، روزنامه شیراز نوین

ایالت کالیفرنیای آمریکا از پهپادها یا همان ربات‌های پرنده برای مقابله با پشه‌ها به منظور عدم انتقال بیماری‌ها استفاده می‌کند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، مسئولان ایالت کالیفرنیا در تلاش برای مقابله با جمعیت فزاینده پشه‌ها و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها در جنوب این ایالت، یک راهکار ابتکاری را به کار گرفته‌اند و قصد دارند از هواپیماهای بدون سرنشین(پهبادها) مجهز به گلوله‌های حاوی هاگ باکتری استفاده کنند.
این پهپادهای پیشرفته با هدف قرار دادن افزایش جمعی پشه‌ها در باتلاق‌ها، حوضچه‌های بزرگ و پارک‌ها، انقلابی در کنترل جمعیت پشه‌ها ایجاد می‌کنند.
افزایش بی‌سابقه جمعیت پشه‌ها پس از زمستانی که شاهد سطوحی استثنایی از بارندگی بود، این منطقه را مجبور به انجام اقدامات شدید برای مبارزه با این تهدید مهیب کرده است.
جان ساویج مسئول این عملیات می‌گوید: به دلیل بارش باران، پشه‌ها بیشتر شده‌اند و می‌توان انبوهی از آنها را تقریباً در هر برکه و مرداب و جایی که پر از آب است، مشاهده کرد.
دقت و کارایی در مبارزه
راهکارهای ضد پشه به شکل سنتی شامل روش‌هایی مانند سمپاشی‌ها با حالت کوله‌پشتی با کامیون، هواپیما و بالگرد است. با این‌حال، استفاده از پهپادها رویکردی دقیق‌تر و کمتر تهاجمی را ارائه می‌دهد.
کیت انگوین، بوم‌ناقل‌شناس‌ این منطقه ادعا می‌کند که توانایی این نوع پهپاد برای دسترسی به مناطق صعب‌العبور، آن را به یک تغییردهنده بازی تبدیل کرده است. وی گفت: ما همیشه به دنبال پیشرفت در فناوری هستیم و اینکه چه چیزی می‌تواند کار را کارآمدتر، سودمندتر و کمتر تهاجمی کند.
بوم‌ناقل‌شناسی مطالعه ارگانیسم‌های حامل بیماری، رفتارهای آنها و محیط‌هایی است که در آن شکوفا می‌شوند و همچنین نحوه پیشگیری یا کنترل آنهاست.
در حالی که یک کارگر با یک کوله پشتی سمپاشی بیش از یک ساعت طول می‌کشد تا یک هکتار زمین را سمپاشی کند، یک پهپاد می‌تواند همین وسعت را در کمتر از دو دقیقه پوشش دهد.
این پهبادها با یک مزیت اضافی مستقر می‌شوند و آن‌هم اینکه حداقل اختلال را در حیات وحش هر منطقه ایجاد می‌کنند.
ساویج می‌گوید: ما مطالعاتی را انجام دادیم که در آن پرندگان را تماشا کردیم و دیدیم که پرندگان معمولاً بلافاصله پس از عبور پهپاد به جایی که بودند، برمی‌گردند؛ بنابراین استفاده از پهپاد برای محیط زیست بهتر است.
وی خاطرنشان کرد که این راهکار به خودی خود برای حیات وحش بی‌ضرر است و لاروهای پشه را هدف قرار می‌دهد؛ لارو پشه‌ها از باکتری‌ها تغذیه می‌کنند و باکتری وارد روده آنها می‌شود و یک تنظیم‌کننده رشد برای آنهاست.
البته استفاده از این پهپادها مستلزم اخذ مجوز است، زیرا برخی مناطق ملزم به داشتن مجوز خلبانی از راه دور از اداره هوانوردی فدرال هستند و همچنین باید مجوز تکنسین سمپاشی از اداره مقررات آفت‌کش‌ها در کالیفرنیا اخذ شود.
ضمن اینکه این پهبادها اجازه پرواز بر فراز محله‌های مسکونی را ندارند.
در حالی که بیماری‌های منتقله از پشه‌ها برای مدتی طولانی سلامت عمومی را در این مطنقه تهدید کرده است، اما تحولات اخیر و رشد بی‌رویه جمعیت پشه‌ها نگرانی‌ها را بیش از پیش افزایش داده است.
سازمان پیشگیری از بیماری اتحادیه اروپا نیز بر افزایش خطر بیماری‌های ویروسی منتقل‌شونده از طریق پشه‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی تأکید کرده است.
همین هفته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده موارد محلی مالاریا را گزارش کرد که توسط پشه‌ها در فلوریدا و تگزاس ایجاد شده و این یعنی اولین مورد ابتلا پس از دو دهه وقفه اتفاق افتاده است.
ویروس نیل غربی همچنان شایع‌ترین و جدی‌ترین بیماری منتقل‌شونده از طریق پشه‌ها در کالیفرنیا است و از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از ۳۰۰ قربانی گرفته است.
ویروس نیل غربی(West Nile virus) یا به اختصار WNV میکروارگانیسمی است که باعث شیوع بیماری‌های مرگبار در اسب‌ها، پرندگان و انسان‌ها می‌شود. این ویروس عمدتاً پرندگان را آلوده می‌کند، اما آلودگی انسان‌ها، سگ‌ها، اسب‌ها و خفاش‌ها نیز به آن شناسایی شده ‌است. استفاده از پهپادها برای مقابله با پشه‌ها نشان‌دهنده جهش قابل‌توجهی در فناوری کنترل آنهاست، زیرا این ویروس هنوز در سال جاری شناسایی نشده است. در حالی که پیروزی در جنگ علیه پشه‌ها ممکن است دست‌نیافتنی باشد، این پیشرفت‌ها امیدی را برای دستیابی به حفاظت از سلامت عمومی و مهار تهدید پشه‌ها ایجاد می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی