[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

نانواها در سردرگمی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز گفت: در طرح هوشمندسازی یارانه آرد نانوایی‌ها، پرتی آرد و ضایعات نان نانوایی‌ها لحاظ نشده است و تا زمانی که تعداد تراکنش‌ها در هر واحد، مشخصاً برای واحدها اعلام نشود، سردرگمی وجود دارد و مردم، نانوا و مسئولان ناراضی هستند.
یک سالی است که از طرح هوشمندسازی یارانه آرد نانوایی‌ها که با هدف مشاهده‌‌پذیرکردن داده‌های تبدیل آرد به نان در فاز اول طرح، می‌گذرد؛ حالا 99 درصد نانوایی‌ها در سطح کشور، کارتخوان هوشمند فروش نان را در واحد خود دارند اما به دلیل عدم شفاف سازی در خصوص آمار و ارقامی که یک واحد نانوایی باید روزانه در دستگاه هوشمند خود ثبت کند، نانواها سردرگم شده‌اند. چیزی که رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل این طرح از آن ابراز گلایه دارد.
محسن حسینی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، با اشاره به غیرمتعارف بودن تراکنش‌های نانوایان می‌گوید: آقای محمد جلال، مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد، اعلام کرده است که نان سهمیه‌بندی نمی‌شود اما در همین حال می‌بینیم که یک واحد نانوایی که 50 تراکنش از دستگاه هوشمند فروش نان دارد، برایش غیرمتعارف حساب شده و با کسر سهمیه آرد مواجه می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که تعداد تراکنش‌ها مشخصاً برای واحدها اعلام نشود، این سردرگمی وجود دارد و مردم، نانوا و مسئولان ناراضی هستند.
حسینی تصریح کرد: باید به اتحادیه نانوایان اعلام شود که فروش متعارف نان در این طرح، روزانه چند عدد نان است و ما واقعاً این را نمی‌دانیم و واحدهای نانوایی ما سردرگم هستند؛ منشوری در محیط کار و قانونی برای این آمار و ارقام تعیین نشده است و همین موجب ایجاد مشکلات فراوان می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: اگر هدف ذخیره‌سازی گندم باشد، تاوان آن را نباید نانوایان پس دهند؛ زیرا با این وضعیت و با کسر سهمیه آرد، نانوایی‌ها تعطیل خواهند شد و واقعاً سهمیه آردی که به برخی از واحدهای صنف ما تعلق می‌گیرد، کفاف 8 ساعت کار و روزهای هفته را نمی‌دهد و واحدها وقتی سهمیه آردشان به روزهای هفته نرسد، ناچارند چند روز هم تعطیل باشند.
حسینی با تأکید بر اینکه در روند اختصاص سهمیه آرد به واحدهای نانوایی، آرد پرتی محاسبه نشده است هم اظهار می‌کند: برای اختصاص هر کیسه آرد، پخت 330 نان در این طرح محاسبه می‌شود و این در حالی است که هر واحد نانوایی برای پخت 15 کیسه آرد، یک کیسه پرتی دارد؛ زیرا باید به خمیر نان در زمان پخت، آرد پاشیده شود و ضایعات نان هم در طرح اختصاص سهمیه آرد به نانوایان حساب نشده است.
وی می‌افزاید: در حالی که سرانه گندم برای افاغنه در نظر گرفته نشده است، آنها با یک کارت بانکی چندین بار در روز اقدام به خرید نان می‌کنند که این تعداد چون با یک کارت است، برای نانوا یک تراکنش محاسبه می‌شود.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز با تصریح اینکه نرخ امروز نان با توجه به افزایش هزینه‌ها عادلانه نیست هم بیان می‌کند: نرخ 450 تومانی نان در سال 99 به ما اعلام شد که در تیر 1400 به اجرا درآمد و امروز هم در سال 1402 همان نرخ هنوز تغییر نکرده، در حالی که هزینه‌های ما به شدت افزایش یافته اما نان را به نرخ سال 99 در سال 1402 عرضه می‌کنیم؛ یعنی هزینه‌های ما 150 درصد افزایش داشته که دولت 40 درصد آن را به ما می‌دهد و نمی‌دانیم که 110 درصد مابقی را چطور تأمین کنیم و همین 40 درصد کمک دولت هم با کسری آرد، دارد از ما گرفته می‌شود. حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قرار شد تا یک ماه سهمیه آرد نانوایان مطابق با سهمیه بهمن سال گذشته باشد، اظهار می‌کند: این کار موجب شد تا در 15 روز تا یک ماه گذشته وضعیت بهتر شود، زیرا تعطیلی نانوایی‌ها در شیراز کمتر شده است و امیدواریم ازصنف نانوایی که از اصناف ضروری جامعه است، حمایت مطلوب شود و این کار تداوم یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی